Tips: Törs man uppdatera till Lollipop via OTA?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av donaldduck, 11 nov 2014.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    KOMPATIBILITET MED DE APPAR MAN ANVÄNDER

    En del appar kräver ändringar för att fungera under Lollipop. Har lagt ner en hel del jobb på att hitta en lista över vilka som är kompatibla men har inte hittat något. Ni som har appar som måste fungera, som bankappar, vet ni att de kommer att fungera?

    SYGIC

    Är beroende av min navigator från Sygic. Läser man deras hemsida noggrant så ÄR DEN INTE kompatibel med Lollipop. Har frågat via mail men inte fått något svar ännu.

    VI SOM MODIFIERAT ANDROID

    Uppdateringen via OTA kollar om man ändrat vissa filer. Verkar som man måste avinstallera Xposed Installer och Xprivacy för att det skall fungera. Att de inte fungerar med Lollipop är ju känt.

    Franco kernel

    Enligt Franco bör man ändra namn på några filer för att OTA uppdateringen inte skall slå bakut.

    http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/orig-development/kernel-franco-kernel-r53-t2508284
     
  2. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Så, som i mitt fall, jag har root + xposed framework. jag borde alltså radera xposed + tillhörande moduler och därefter är det lugnt att uppdatera?

    Edit: Om google någonsin får tummen ur dvs.
     
    Last edited: 11 nov 2014
  3. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Xposed, gå in på framework tror jag det heter och uninstall. Modulerna kan vara kvar men kan ju lika bra ta bort eftersom det ändå inte går att använda i Lollipop.
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag är inte säker på allt avseende hur mycket man behöver göra i förväg, det jag skriver ovan är delvis avsett som frågor. Många skriver och har ideer men det kan vara svårt att avgöra vilka som är falska profeter.

    Glömde en sak tidigare. Har läst att har man en custom recovery, som ROM Manager, så måste man lägga tillbaks ordinarie recovery för att OTA skall fungera.

    Tror att det viktigaste är att fånga upp potentiella problemområden. En stort eventuell fördel med OTA är om man kan behålla appar och data installerade. Kan man inte det så kan man ju köra in Lollipop från datorn och slipper tänka på ovanstående, allt försvinner ju då.
     
  5. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Går att installera OTA med custom recovery men då måste man göra det manuellt.
     
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag är så sjukt beroende av mina xposed moduler och allt jag har idag att jag kommer nog inte uppgradera min primära Nexus 5. Givet kommer jag uppdatera min sekundära Nexus 5:a till 5.0 men jag väntar på stöd för Xposed för 5.0 innan jag uppdaterar allt. Eller om jag kan hitta något som ersätter de moduler jag blivit beroende av då lär jag uppdatera omgående så klart. :)
     
  7. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Jag sitter just nu med Lollipop R3 på min N5. När 5.0.0 kommer ut, så komemr jag att ladda ner en factory imgage och dra in den. Jag komme samtidigt passa på att köra en complete wipe på mobilen. Starta om fresh så att säga.

    Vilka appar som funkar vet jag inte och just nu känns det som att jag inte bryr mig heller :)
    Enda appen jag stött på just nu idag som sinte fungerar i Lollipo är MX Player, men den kan jag klara mig utan tillsvidare. Mobilbanken, Mobilt BankID, DropBox och Titanium Backup fungerar alla under Lollipo, så det är inga problem där.
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    @Amedi21 ville veta vilka xposed moduler jag inte kan leva utan och varför jag överväger att invänta att allt faller på plats innan jag går över till Android 5.0.

    De moduler jag tycker är viktigast är:
    App Settings
    Du kan ställa in exakt hur varje app ska bete sig. Exempelvis du kan låsa så en viss app är på engelska å en annan på svenska å en tredje på tyska om du så vill. Du kan också låsa så exempelvis youtube appen alltid är Auto-rotate, oavsett om du har låst rotationen i systeminställningarna. Plus mycket mycket mera. GULD Värd denna appen!

    AppOpsXposed
    Du kan ta bort rättigheter ifrån appar som kräver för mycket. Skit de inte borde ha helt enkelt. Tittar på dig Facebook/Messenger! Viktig!

    Bootmanager
    Du kan välja vilka appar som får boota upp med telefonen när du startar om den. Jag vill inte spel å utilities ska starta upp med min telefon. Varför? De blir nej på de! Å där löser bootmanager mitt störmoment.

    CrappaLinks
    Jag gillar inte när länkar man klickar på inne i tapatalk exempelvis går till "link.tapatalk.com" för de ska spåra allt jag klickar på. Med denna modul så rättas alla länkar ut till den riktiga länken. En praktisk fördel är exempelvis youtubelänkar som öppnas i webbläsaren då man klickar på den inne i tapatalk eftersom de inte är en youtuelänk utan istället en link.tapatalk.com länk. Jag vill mina youtube-länkar ska öppnas i youtube-appen och inget annat.

    GravityBox
    För mycket att summera här men de handlar i princip om hur du vill allt med ditt UI i telefonen ska se ut och bete sig. GULD!

    Instagram Downloader
    Du kan tanka ner bilderna som folk lägger upp på instragram. Smidigt då instagram inte tillåter dig att share:a bilder som andra lägger upp.

    RootCloak
    Döljer att din enhet är rootad för appar som hänger upp sig på de.

    Youtube AdAway
    Väck med reklamen i youtube.

    YourTube
    Youtube efter mina önskemål. Helt enkelt viktiga och bra inställningsmöjligheter som saknas i den officiella appen.

    Det finns fler moduler jag använder med dessa är som sagt de viktigaste. Om allt ovan kan lösas utan xposed på ett smidigt sätt på Android 5.0 så går jag gärna över. Men jag kan vänta om de nu tar tid. Jag har ju två mobiler. Så jag får leka med 5.0 ändå.
     
    wuqqs och NoNick2 gillar detta.
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Den enda appen jag har märkt som inte fungerar än så länge är Nokias navigeringsapp som de nyligen släppte till alla androidtelefoner i beta-version. Kör inte så jättemycket appar dock men de viktigaste fungerar - mobilt bankid, nordeas app, swish, co-pilot, swiftkey, whatsapp, spotify, plants vs zombies 2 ;) .... kommer inte på mer just nu... jo mobisle notes..... nuuuu kommer jag inte på mer :)
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag kommer blåsa in factory image när den väl landar. Aldrig i vete att jag skulle göra en OTA när det är en sån stor uppdatering det är som att be om trubbel (om man inte gör en återställning efteråt det vill säga) :)
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om man har en helt orootad (läs omodifierad) telefon borde det ju inte vara något problem. Den stora massan kommer troligen installera via OTA och Google har säkert löst uppdateringsprocessen på något snyggt sätt, men jag tänker ändå som du så jag kommer flasha factory image för att undvika eventuella problem.
     
  12. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Måste man köra systemåterställning eller klarar man sig?
     
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De beror på hur duktiga google är. Min gissning är google gör det bra. Du behöver inte wipa cache eller nåt sånt. De fixar uppgradering automatiskt. Fast jag kanske har fel. Vi kan bara gissa.
    Fast då räknar jag med att du inte har rootat eller så. Helt original.
     
  14. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Nä, jag kände inte att jag behövde roota den. Har sysslat en del med det på min SGS, men den här luren flyger och jag är nöjd med det avskalade. Allt är stock och bootloadern är låst.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag gör återställning även efter mindre uppdateringar. Vill aldrig riskera att något har blivit fel i bakgrunden som man kanske inte märker av i första taget.
     
  16. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Mailade Sygic för att få svar på om deras navigator är kompatibel med Lollipop. Enligt deras officiella rutiner skulle de ha svarat senast igår. Inget svar än vilket nog tyvärr skall tolkas som ett svar. Är den nu inte kompatibel så skulle de sälja mindre om det kommer ut.
     
  17. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Själv har jag aldrig återställt en telefon/platta efter uppdatering och aldrig stött på något problem.
     
  18. Shadowrun

    Shadowrun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop+Root
    Info:
    Nuked vibration för att få silent mode med "volym ner"
    Jag avråder nog från att installera. Det är så mycket nya dumma grejer i L som inte går att stänga av att jag nog går tillbaka till min nandroid-backup imorgon.

    Fy fan för cp-skadade låsskärmar
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det där får stå för dig. Jag älskar i stort sett allting med Lollipop. Inte sett speciellt mycket klagande. Mindre än vanligt.
     
  20. smaaland

    smaaland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Funkar skitbra med Lollipop. Inte märkt några problem alls än. Flashade in OTA igår. All data kvar :)
     
    bernard gillar detta.