Diskussion: Älskar min Nexus.

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av qsecofr, 14 nov 2014.

  1. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Jag har testat flera high end lurar såsom Lumia 1020, LG G3, OnePlus One samt Z3 ganska nyligen.

    Det slutar ganska snabbt med att jag tröttnar och tar tillbaka min Nexus 5 ifrån byrålådan.
    Den är för mig perfekt, storleken är spot on. Den gummerade baksidan är det perfekt grepp i, den är snabb och ren.

    Sen är det viktigt med en stor community och den finns på xda samt här.
    Stock AOSP samt Franco kernel med lite Xposed är för mig perfekt. Hoppas verkligen att vad han nu heter som gjort Xposed finner tid och lust att få det att funka nu med Art-runtime. Dock verkar det inte så ljust.

    Jag har haft både Galaxy Nexus och Nexus 4 tidigare och älskat dem också. Denna telefon är nog den jag har haft längst, typ snart ett år :) Dock så ställer jag mig mycket tveksam till om jag kommer att köpa Nexus 6 pga av dess storlek, fattar inte riktigt hur Google tänkte här? Eller Motorola kanske det är som har bestämt formfaktorn, vad vet jag?

    Vad tycker Ni om Era Nexus 5or?
     
    dannejanne och bernard gillar detta.
  2. Shadowrun

    Shadowrun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop+Root
    Info:
    Nuked vibration för att få silent mode med "volym ner"
    Ja, den är sjukt bra, som sagt lagom stor, stilren och fortfarande efter ett år fräsch. Dock har jag bara 16GB-versionen och det skulle ha varit en 32 om jag orkat vänta när jag köpte den.

    Nexus 6 utgår för mig på grund av storleken och att jag är lite lagom missnöjd med Lollipop. I det stora hela verkar det fantastiskt, men utseendet på menyer, appdrawer och inte minst den nu obligatoriska låskärmen med "swipe up" för att låsa upp får mig att minnas låsskärmarna på mina HTC-grejor... Har ju knappt kommit över traumat från dom ju...

    Den dag jag hittar en L-rom utan låsskärmen och gärna med transparens i appdrawern och valfriheten om man vill kunna byta konton och så kanske jag installerar den, men till dess lär Kitkat få hänga med.
     
  3. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    N5:an är lätt den bästa mobil jag haft. Som ni säger, den ligger som gjuten i handen tack vara sitt material och kanterna. Pigg och alltid redo. När nu Nexus 6 är i antågande stör mig inte storleken lika mycket som det halare materialet och kanterna den har som gör den halare helt enkelt. Det är något jag kommer få lära mig att leva med. Har inte kvar min kära N5:a och gick över till G3:an, kan för mitt liv inte bli kompis med den. Som tur är har jag en N5:a som jobbtelefon :) helt stock dock men med Lolipop på nu iaf (kunde inte låta bli)....
     
    hugo56hg gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja utav alla de 10+ lurar jag haft de senaste 2 åren så är nog Nexus 5 den skönaste av dem alla. Just därför jag också köpte mig en sån igen nu nyligen. Formen, materialet, skärmen och dess storlek känns allt ganska optimalt. Visst finns det utrymme för förbättringar men det gör det väl alltid mer eller mindre.

    Jag funderade på Nexus 6 men jag hade redan en 6" mobil i min ägo och började tröttna mer och mer på dess storlek så jag insåg att en Nexus 6 är inte för mig så jag köpte mig en 5'a istället. Jag blev påmind på en gång om hur underbar den är. Pricken över i nu är ju Lollipop på den så klart. Nu är den så gott som fulländad.

    Det jag skulle önska i en uppiffad Nexus 5 skulle vara 5,2" eller möjligtvis max 5,5" skärm istället som även har lite bättre betraktningsvinklar. Samt ett större batteri och 3,5mm uttaget på undersidan istället. Då skulle den vara 100% perfekt.
     
    wuqqs och hugo56hg gillar detta.
  5. Rissnekorset

    Rissnekorset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Alla talar så gott om N5:an, sen läser man någon enstaka kommentar om att den är skit och så känns det inte värt det. Tycker dock att den är prisvärd och funderar på att köpa en begagnad. Får leva med den rätt usla kameran helt enkelt vid ett köp.

    Dock när man går in och läser på Reddit så verkar det vara en herrans massa problem med Lollipop. Behöver en stabil jävel till telefon.
     
  6. wuqqs

    wuqqs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Vad är det för problem folk har med Lollipop? Jag har nämligen inte haft ett enda, så det har inte blivit att jag felsökt något och därmed kommit över negativ kritik om nya mjukvaran...
     
  7. onex

    onex Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Nexus 6 var riktigt intressant innan jag fick reda på skärmstorleken.....
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    De problem jag har stött på än så länge är några force close. Specifikt i apparna Nexmusic +, Google Messenger och Today Calendar. Om det beror på apparna eller systemet låter jag vara osagt.
     
  9. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Det bästa med N5 är att den med Lollipop flyter helt utan lagg trots att det är en ganska gammal telefon. Personligen har jag inget som helst behov av kraftfullare hårdvara om man bortser från batteriet då. Det är mycket mer värt att få snabba uppdateringar och köra Vanilla än att sitta på t.ex. en Samsung med bra specs men ångestframkallande mjukvara.
     
    tekken och dannejanne gillar detta.
  10. BigF

    BigF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    485
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Jag älskar också min Nexus 5, jag är inne på min andra efter att ha kört några high end-lurar emellan, inklusive OnePlus One. Jag älskar dock stora skärmar så jag kommer absolut att skaffa Nexus 6, men samtidigt behålla dess lillebror så jag har något smidigare att ta till när det behövs.
     
  11. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Kan bara hålla med, bästa luren jag ägt! Kommer tjacka Nexus 6 när den kommer dock, kul med nytt.
     
  12. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Är verkligen kameran så dålig som alla säger?
     
  13. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Nej, jag tycker inte det. Iofs min personliga åsikt. Jag tror det är mest i betraktarens ögon. Sen att den inte kan konkurrera med de allra bästa kanske inte är att begära.
     
  14. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kameran är inte i samma klass som dom bästa, men tar fullt godkända bilder tycker jag. (samma klass som iphone 4 om det är värt nått)
     
  15. Rissnekorset

    Rissnekorset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tycker det verkar variera något enormt. Har tittat på en hel del bilder tagna av Nexus 5-ägare. Vissa bilder är katastrofala, vissa ser väldigt bra ut för att vara Nexus 5. Kan tänka mig att det ofta är skit bakom spakarna när det gäller att ta bilder.