[Appförslag]Tidtagning. Start & stopp med accelerometer

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av AntonJ, 15 sept 2011.

  1. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Rosa? :P hade faktiskt tänkt mig olika "skins" att välja mellan, då det nog finns mer användning än just ölhäfvning :P Rosa kan självklart vara ett ev dem :)

    Angående testning av denne version så ska jag bara lägga till kalibrering. Är hemma förkyld idag så det går snabbt (typ anledningen till att jag fick tid...). Är det dock någon som har en htc desire kan jag skicka utan kalibreringen.
     
  2. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Ursäkta för all off topic, men ölhäfvning är inte ofta man får diskutera nuförtiden...


    Jag märkte en klar förändring strax innan jag slutade på Chalmers i samband med att man gick över till Falcon. Tider under 4 s var extremt sällsynta.
    På min tid var det Pripps Blå klass 2 som gällde dvs 2.8%. Klart snabbaste ölen.
    Nu verkar det dock som om tider neråt 3.5 s och ännu lägre inte är omöjliga.
     
  3. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

  4. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Funkar hur bra som helst!
     
  5. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Skönt, behövde du calibrera om den något? Tack för testet :)
     
  6. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Jag har inte använt den "på riktigt" utan bara bankat i bordet.
    Är inte helt 100 på varför det finns en slider och en knapp. Måste man trycka på knappen efter att ha justerat slidern?
     
  7. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Okej, ja slidern ger calibreringsvärdet, där 0.4 är förinställt, sedan tycker man på knappen för att uppdatera. Ju lägre värde desto känsligare är den.
     
  8. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade appen nu och den funkar faktiskt över förväntan :)

    har hittat en bugg: om man får tiden 2.0455 så visas inte nollan utan det står endast 2.455

    är det okej för mig att sprida appen till fler folk? (häfvintresserade på min sektion.) för att de sedan ska kunna rapportera fler buggar och idéer till mig som sedan skriver dem här.

    testat med några Calibrate värden men tycker inte att det gör någon skillnad.

    Tack så mycket.. appen kommer hårdtestas på tisdag.. då har vi ett riktigt häfv med ordentlig klocka som man kan tajma den mot. återkommer med resultat.
     
  9. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hehe, tackar :P Alltid kul att prestera över förväntan :D

    Jag hittade också den buggen! :P Har fixat den nu också. Även lagt till start/stop-ljud. Samt ändrat lite och lagt till några bra funktioner (såsom välja volym). Även ändrat kalibreringen så den är enklare att hantera. Jag skickar dig den nya. Ja, du får gärna sprida den till intresserade :)
     
  10. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Om den skall användas for real rekomenderar jag att ni har flera telefoner på samma bord! Om nån misslyckas alltså :P Med olik känslighet om man vill vara jätte serös också ;P

    Kom på att man ganska enkelt kan låta appen fråga om tidtagningen blev korrekt och låta en skriva in ett namn för den tiden, vipps så har man scoring system också... :P
     
  11. AntonJ

    AntonJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    nu ser den mycket snyggare ut..
    snackade lite med en kompis o här är några ideer.
    En tilläggs nedräkning. Direkt efter ett häfv startas en nedräkning från 60 till 0 samtidigt som tiden visas efter 29 sekunder så piper den om man inte klickat "ej godkänt häfv" och efter 59 sekunder så piper den igen. (Det är så man mäter hur mycket tillägg man får ha)

    lägga in profiler och spara statistik..

    Någon snygg Pripps logo som fyller upp lite plats.. (men också gärna en version med min kommittés logo)
     
  12. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Den första var ju som sagt bara jätte inte klar :P
    Jag har ingen erfarenhet av ölhäfv, så man måste alltså häfva ölen under 29 sekunder? Varför skaden då fortsätta till 59s?

    Jo att ha profiler vore elegant.

    Jag vet inte riktigt hur det är med att ta tradmarks/logos i appar :S Om det är direkt för er kommetté får de ske under nått sorts "uppdrag" upplägg nästan ;P
     
  13. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Ett par åsikter.
    Man startar oftast klockan genom att banka i bordet, ljudet är kanske lite irrelevant då. Däremot kanske man skulle vilja starta klockan genom att trycka på en knapp och då skulle signalen kunna ljuda när klockan startar. Händer nog sällan dock…

    Personligen tycker jag att sättet tiden presenteras på hade blivit bättre om det stod 3.267 s och inte 3 s, 267.

    Angående övriga funktioner så går det till så här:

    Vid flaskhäfv så startar häfvledaren klockan genom att banka i bordet, häfvaren häfver och klockan stannas genom att han bankar flaskan i bordet.
    30 s efter att han har bankat flaskan i bordet måste han släppa flaskan och då ska den hållas upp och ner över ett mätglas. 60 s efter att han bankat flaskan i bordet ska man kolla i mätglaset hur mycket öl som finns där.

    Vid sejdelhäfv behövs enbart en start och stoppfunktion.
     
  14. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag la till ljudet vid start för att man ska vara säker på att den startat. En manuell startknapp kan jag nog lägga till.

    Jag ändrade visningen till 3.233 s, det andra var kvar från då jag hade minuter och timmar också :P Men tänkte att det kanske inte behövdes någon minuträkning ens...

    Aha, ska nog lägga till så man kan välja att den piper efter det schemat.
     
    AntonJ gillar detta.
  15. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Obs! Ni som har appen! Den räknar fel! Eller är inte tillförlitlig! Jag använde System.nanoTime() och hanterade det inte som det ska!

    Nu används milliseconds vilket kan garantera sin upplösning!

    Jag har även gjort UI:t mer tilltalande, med öl i bakgrunden tex. Mer inställningar, såsom min tid för start/stop. Högre span för kallibreringen och möjligheten att ta bort användningstexten.
     
    Last edited: 24 sept 2011
  16. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

  17. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    En liten bump...

    Det skulle inte gå att uppdatera den här appen lite genom att lägga till en knapp för inställningar?
     
  18. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag är osäker på vad du menar, kan du posta en screenshot? Jag har inga problem med att få fram inställningarna (Android 5.0 nexus 4). Jag använder mig av vanliga settings api:et
     
  19. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Jag gissar att du har en knapp på telefonen dedikerad till inställningar? Så är det vad jag har förstått inte för de flesta längre... På min S5a så saknas det åtminstone och du har väl ingen väl dold i appen?
     
  20. hiitti

    hiitti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nej, jag har en Nexus 4 och den är "knapplös". Det finns dock en virtuell settings knapp när applikationen körs. Visas som tre vertikala prickar. Det är därför en skärmdump vore uppskattad! :)