Er första mobil?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Tablettasken, 2 jan 2015.

  1. Tablettasken

    Tablettasken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Jag ville mest bara av nostalgiska skäl diskutera vilka olika mobiltelefoner (eller Biltelefoner kanske de kallades förr) som ni ägt haft och varit nöjda med pre-2000. Jag själv är 80-talist och körde stenhårt på Nokia 3510. Jag minns även att Palm var väldigt tidiga med att implementera 2G i sina handdatorer och att dessa antagligen var först med att köra ett mer utvecklat operativsystem på sina lurar. Symbian och Windows CE har jag inte så stor koll på men det var väl mest handdatorer som körde dessa innan år 2000? Sen fanns ju Psion med sina Revo modeller men dessa var ju Linux-baserade hade väl inte telefonsupport mer än att man var tvungen att ansluta mobilen via seriekabel eller liknande.

    Vilken var din första mobil och vilka mobiler pre-2000 ville du ha? Själv så ville jag gärna ha den där lilla laptop-telefonen från Motorola vars främsta säljargument var att kunna SMS:a snabbt.
     
  2. mickius

    mickius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2014
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    5
    Fick min första mobil 1998 och det var en Ericsson men en antenn på 3-4 cm? Minns inte exakta namnet men man kunde byta ut mönstret vid knappats till olika modeller.

    Kan varit Ericsson GA628
     
  3. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    1. Motorola cd160.jpg
    Motorola cd160 heter denna, kan vara en annan som är lik denna, då jag inte kommer ihåg modellen helt hundra(men den såg ut så här, gick väl att köpa för någon tusing med comviq kontant, på den tiden man fick 25 öre per minut någon ringde upp dig). Var 16 år sedan jag fick den.
     
  4. Tablettasken

    Tablettasken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja ja ja. Den där minns jag. Det fanns mönster i gult, rött och blått som standard om jag inte minns fel. Sen fanns det även ett mönster som såg ut som någonting abstrakt typiskt 80/90-tals konst.
     
  5. Tablettasken

    Tablettasken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Här kommer en bild på min gamla obesvarade kärlek (fick aldrig tag på den). Motorola V100. Innovativ för sin tid kan tyckas men det var på bekostnad av att den inte gick att tala i utan headset haha.
    [​IMG]
     
  6. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Oj... jag fick fundera... jag är 70 talist och första GSM telefonen var en Motorola Microtac 5200, hade nån Ericson NMT900 innan... men.. räknas inte..
    [​IMG]

    Men den jag gillade bäst var den helt underbara Sony Ericsson T600, underbart minimal och med bra batteritid...
    [​IMG]

    Nu har det bara varit Nexusar sen Nexus One...
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Min första var Nokia 2110, och då är jag inte ens speciellt gammalt. Har den kvar än idag. Den var riktigt bra för att vara en telefon! :)
     
    jnsson gillar detta.
  8. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    [​IMG] Så här så min första ut. Måste varit runt 94. Mycket stolt. Man kunde spela tetris. Första och enda gången jag hade Comviq. Fick vara på sin vakt för den gick in på danskt nät hela tiden.
     
  9. Tablettasken

    Tablettasken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Måste ha varit en av de första GSM-telefonerna för far min hade vid samma tid en Nokia(?) som körde NMT.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Min första mobiltelefon var Nokia 3210.

    [​IMG]
     
  11. Tablettasken

    Tablettasken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Samma här. Tror jag? Den kunde spela Snake 1 va? Jag måste ha blandat ihop modellnumren....:(
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Snake hade den i varje fall. 3310 var ju mer populär annars men den hade jag aldrig.
     
  13. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Korrekt.

    3210 var även min första telefon.

    Minns att jag ville ha den som fan, när farsan var i butiken och skulle köpa den så nämnde han att en ny telefon som hette 3310 fanns tillgänglig för en liten slant till. Vid detta tillfälle hade jag endast sett 3310'an i sitt babyblåa tillstånd och sa promt nej.
    Detta var runt juletider också så när man kom tillbaka efter jullovet med sin 3210 i högsta hugg för att skryta med så hade varenda käft i klassen varsin 3310 :( . Snake II, fler ringsignaler och smidigare! Kändes skit :P
     
    tobbe12359 gillar detta.
  14. Tablettasken

    Tablettasken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, 3310 kom ju senare och hade Snake 2 vad jag minns. Det här var ju i slutet av 90-talet d.v.s jag gick på högstadiet så alla jävlar satt ju ute i väntrummen mellan klasserna och spelade Snake 1 och 2 så det är väl det jag minns var skillnaden mellan 3210 och 3110:n....
     
  15. Tablettasken

    Tablettasken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hahaha. Fast det fanns ju jävligt mycket "snygga" skal till 3210, vilket förvisso gjorde att knappsatsen blev typ tio ggr sämre men sen hade vi ju det där med olika "logos" där man helt sonika bytte ut vad som stod som operatör t.e.x Comviq till något annat roligt typ Coca Cola-loggan. Det kunde man säkert göra på 3310:an också men 3210:an var fan något extra. Känns som att den var en pionjär både designmässigt och mjukvarumässigt om man jämför tidigare modeller typ 5110(?) även om den också hade Snake vad jag minns.
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ericsson T28 var min första
     
  17. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Nokia 2010

    SM-N9005 via Tapatalk
     
  18. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Hade en SonyEricsson w800i. Sjukt bra var den. Och jag moddade mjukvaran i den enormt mycket :)
     
  19. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Det var en sån där NEC e616 lol
     
  20. SMASHerano

    SMASHerano Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2014
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    3310 här