Fråga: Vad är vitsen med chromecast?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Armine, 20 sept 2013.

  1. Droid130

    Droid130 Guest

    Ja.
    Har försökt "tagit reda"på i forumet,vad..de kan göra med den.
    Men exemplen äro få.
    Känns som denna tingest har hamnat rejält på efterkälke.
    Inte ens de mest "vanliga"klarar den då som du skrev.spotify,maps,men ändå tycker en del att 300 kr är billigt.
    Listan blir ju då tämligen oändlig,om man ser vad man kan göra med andra typer av stickor eller boxar.

    Tillägg...
    Men läste i en annan tråd att Spotify fungerade,tydligen.
    Å andra sidan har det fungerat i åratal i andra enheter.
     
    Last edited by a moderator: 22 maj 2014
  2. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Var också lite tveksam först men skulle idag inte kunna leva utan chromecasten!
     
  3. SMASHerano

    SMASHerano Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2014
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Tycker personligen att Chromecast är riktigt smidigt, ersätter funktionerna på min smart-tv med bravur här hemma. Rekommenderar! :)
     
  4. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    För alla som har små barn är CC fantastiskt då all världens barnprogram går att hitta på YouTube.
     
  5. Vedman

    Vedman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Xperia Tablet Z2
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Xperia Tablet Z2
    ROM:
    Stock
    Och man kan starta programmen från sängen.... Jag har några spellistor som givit mig fler sovmornar än jag fått annars... Chromecast är guld värd.
     
    MTD gillar detta.
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    försök spela AngryBird med CC
     
  7. tobbe12359

    tobbe12359 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 pro
    Platta:
    Apple Ipad 5th generation
    Man hör ju om denna manick överallt..nu blir man lite nyfiken ;)

    Tycker nån av er kan berätta för mig, varför jag bör köpa en ;)
     
  8. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Är det bara jag som tycker att CC låter som en dålig produkt? Som jag har förstått som måste man använda en mobil eller surfplatta för att spegla innehåll till TV:n. Dessutom är apputbudet begränsat. Varför använder man då inte en fristående mediaspelare som Rikomagic MK802 IV med hela Play Stores appar?
     
  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag förstår inte det heller. Eller varför inte rpi med xbmc och addons.
     
  10. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag har Rikomagic med XBMC kombinerat med lite addons. Jag tror inte det finns något CC kan göra som inte en mediaspelare som Rikomagic kan göra. Däremot tror jag att priset är det som gör att folk köper CC.
     
  11. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Vitsen med CC är att du inte behöver köpa nån extra mediaspelare, eftersom varenda telefon o surfplatta i huset har en koppling till tv:n genom CC. När nån skriker "MER BAMBAM" i vardagsrummet, tar jag, som står vid spisen i köket, bara fram telefonen ur fickan o castar mer Bamse på tv:n, utan att behöva gå dit o leta reda på en fjärrkontroll eller tgb. Nästa gång nån halvgråter fram "mee bambam" sitter jag vid min dator, så då castar jag bara en flik youtube från Chrome istället. När det kommer gäster från Australien eller släktingar med semesterbilder, castar de sina foton på vår tv, och jag kan hämnas med nåt tusental telefonbilder på barnen.
    Efter maten på kvällen vill vi se det missade avsnittet av julkalendern, rycker valfri telefon eller surfplatta och klickar fram SVT play. Senare på kvällen vill vi se en film, och det är samma då - den som råkar ha sin telefon eller surfplatta med sig, rycker nåt kul från servern och castar till tv:n.

    Hur det kan låta som en dålig produkt i dina öron begriper jag inte, men jag gissar att du försöker jämföra med en produkt avsedd att uppfylla helt andra önskemål? CC är inte en HTPC eller mediaspelare. Däremot erbjuder den en flexibilitet som är oslagbar, eftersom den är en länk mellan vad-du-vill och din TV, det klarar ingen annan produkt.
     
    droidsmurf, patrickl, martin3 och 6 andra gillar detta.
  12. grobarbn

    grobarbn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har tre barn med var sin TV och CC på övervåningen. Efter studsmatta, bästa investeringen utan konkurrens. I vardagsrummet har jag både CC och Rikomagic(ca tre år). Kommer inte ihåg när jag sista gången har använt Rikomagic.
     
    MatsGF och kalleboston gillar detta.
  13. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Att spegla en enhet till chromecasten är verkligen inte dess huvudsakliga användningsområde. Tanken med chromecasten är att streama från servrar på internet (youtube, svtplay,...) eller lokalt (tex en DLNA mediaserver). Surfplattor, datorer och mobilen används bara som fjärrkontroll. Tex används svtplay appen enbart som fjärrkontroll, videon skickas via internet direkt till chromecasten.

    Chromecast är otroligt smidig, och billig. För två Tv apparater kostar det 600kr, motsvarande för 2st Rikomagic är 1800kr. Det är nog inte helt ovanligt att ett hushåll har tre tv apparater, då blir skillnaden ännu större.
     
    MatsGF och bvb gillar detta.
  14. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Man kan använda mobilen som fjärrkontroll till Rikomagic. Och för att casta behöver man bara en app såsom Allcast. En mediaspelare lika stor som CC som man pluggar in i TV:n kan göra allt en CC kan och lite till. Återigen tror jag att det är priset som gör att folk köper en CC.
     
  15. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Men stämmer verkligen det? - En Rikomagic eller Roku stödjer väl inte Google Cast protokollet och kan väl inte köra de speciella web-appar (Cast Receiver appar) som en CC kör? (Jag kan ha fel, jag har googlat lite och hittar inget om detta).
    Med en Rikomagic går det väl därmed inte att starta en stream från SvtPlay appen (eller Youtube, eller Plex, eller annan CC kompatibel app) för att sedan ta över kontrollen (tex pausa, spola fram etc) från en annan ios eller androidenhet som kör samma app? - Det är ju det som är bra med CC, och priset :-) ...

    En annan viktig skillnad som jag precis upptäckte är att CC inte ens går att starta utan att ha en internetanslutning (!). Anledningen är att de appar som körs i CC:n laddas ner direkt från nätet.
     
  16. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag ser inte vitsen med Google Cast protokollet. Den enda fördelen är väl att det går lite snabbare att få innehållet på TV:n. Men vill man ha funktionerna som CC och Google Cast protokollet erbjuder så laddar man bara ner AllCast-appen som sagt. Inte svårare än så. En mediaspelare med tillhörande fjärrkontroll (Andersson ADS 2.1) går för 99 kr hos NetOnNet nu (kan lagga, ej lika snabb som Rikomagic). Inte ens priset är en fördel för CC längre.
     
  17. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    Jag kör själv med Chromecast=CC och varför skulle jag vilja betala för något som jag redan på förhand laggar då kan jag lika gärna lägga pengarna på annat

    men jag har heller inte en provat (Andersson ADS 2.1) för 99kr men tror få accepterar just att det laggar på något som ska funka så bra som möjligt
     
  18. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Som sagt, själv kör jag en Rikomagic med Kodi, SVT Play, YouTube, vad du vill. Inget lagg, ingenting.
     
  19. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    CC är grymt smidig när man börjar använda den som den ska. Gästläget är kanon när bror vill visa bilder från sin mobil eller ett roligt Youtube klipp. Nu funkar det med SVT Play appen oxå användes flitigt i december till julkalendern. Kör Plex server på datorn och styr allt utan problem från mobilen. Köpte en smart tv men använder inte dom funktionerna alls då CC löser alla mina behov.
     
    MatsGF, Spooky, gripen och 1 annan gillar detta.
  20. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER