Fråga: Nån som har mer info om root med låst boot loader?

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - ROM-filer och utveckling' startad av traian, 4 nov 2014.

  1. traian

    traian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c
    ROM:
    KK 4.4.4 pre-rooted
    Hej,

    Som rubriken antyder, nån som vet när, och om det ens är möjligt med root med låst boot loader? är det några devs på XDA som jobbar på nått sånt?

    Värt att vänta tills nått sånt kommer eller ska man satsa på att låsa upp BL nu och roota?

    Vilka fler negativa saker förutom kamerans bildkvalité kan man vänta sig om man låser upp BL?

    Tacksam för svar!

    /T
     
  2. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Nej finns ingen möjlighet än att roota utan att låsa upp bootloadern så det måste du om du vill roota i dagsläget. Jag tycker dock inte det är värt det då jag ser jag skaffade denna telefon inte saknat Root alls. Och nej vet inte om någon jobbar på det och dom ser nog gärna i så fall att folk inte vet då folk är jävligt otåliga och skulle vara på dom hela tiden. Som jag tror det så får man nog i alla fall vänta tills lollipop med Root med lb fanns inga garantier då heller då Google har sett till att göra det svårare och svårare att roota med låst Bootloader.
     
    kalleboston gillar detta.
  3. traian

    traian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c
    ROM:
    KK 4.4.4 pre-rooted
    Tack för svaret! Ska testa köra lite utan root, får se hur länge det håller innan jag blir galen :P

     
  4. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Går nog bra ska du se, trodde jag skulle ha svårt att klara mig utan.
     
  5. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Jag har ingen Z3 Compact själv, men skall kanske skaffa en.
    Går det inte att roota med Towelroot?
    Om det går så kan du göra en backup på TA ifall du skulle behöva låsa upp bootloadern vid ett senare tillfälle.
     
  6. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Dom har en bountytråd på xda och den var uppe i 2500$ sist jag kollade. Så jag är säker på att några håller på och jobbar på det.
    Håller med föregående talare att det funkar bra utan root och att det inte är värt att tappa finesserna med borttagna DRM-nycklar :) Bara å vänta.
     
  7. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Dom är uppe i 3000$ fast tror inte att det kommer resultera i en snabbare root metod tyvärr . Vi får nog vänta på 5,0 då det kanske kan finnas en liten chans någon kan lyckas roota den . Nuvarande firmeware lär vi nog inte se någon root för .
     
  8. Droid80

    Droid80 Guest

    Nu går jag medvetet en gnutta OT här men faktum är ju att ingen vill roota pga BL som måste låsas upp.

    Men jag har sett flertalet poster runt om på XDA där folk säger att dom inte märker någon direkt skillnad. Med detta i åtanke och att jag i regel fotar med blixt om det är dåligt ljus så antar jag att jag inte kommer sakna det magiska med kameran så att säga. Jag fotar dessutom rätt sällan och det är ju inte som att kameran förvandlas till något lågupplöst piss som gör bilderna till ett suddigt frimärke som de första kameratelefonerna. Man tappar ju en del andra finesser men ingen av dom är något som intresserar mig, ens som tekniknörd.

    Har någon samma tankegång eller är jag ensam i att tycka root är roligare än en kamera som tar bra bilder under mörka förhållanden?


    [Edit]
    Jag har hållt mig från root eftersom det inte finns några roliga romar att köra ännu.
    Tanken har förföljt mig under dagen att kanske försöka koka ihop något eget. Är ju inte nybörjare på android men har ingen erfarenhet att pyssla med denna typen av projekt. Är det någon som är sugen på att göra ett försök under kanske lite julledighet så hojta! Två skallar och tjugo fingrar är bättre än...
     
    Last edited by a moderator: 5 dec 2014
    bernard och fruktsallad gillar detta.
  9. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Smorgar jag förstår vad du menar. Jag känner spontant också att andrahandsvärdet sjunker iom förlusten av DRM. Trist om man köper en beggad xperia och vill spela på sitt ps4, så går det inte! Då väljer man ju hellre en annan att köpa. Om man tycker det är viktigt förstås.

    När man läser så verkar det vara viktigt för gemene man, inkl mig. Hoppas det ordnar sig med root efter Lollipopsläppet.
     
  10. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Jag har gått i samma tankar om att pyssla ihop något eget. Scenen för Z3C är ju helt bedrövlig. Har dock, liksom du, ingen erfarenhet av sånt här. Och ganska begränsat med tid. Men det skulle ändå kunna vara ett kul projekt. ☺
     
  11. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Har också avhållit mig främst pga andrahandsvärdet och bristen på roms. Men lite läskigt är det att det är oåterkalleligt också. Tänk om bilderna verkligen blir usla.

    Hur som helst, jag tror bestämt att playstation remote även funkar med root . Spana in detta: http://www.androidpolice.com/2014/0...y-feature-for-all-rooted-android-4-0-devices/
     
  12. Droid80

    Droid80 Guest

    Det var ju liknande problematik med z2 och kanske till och med z1 just med DRM då (lite ovis då jag kört samsung fram tills z3c). Detta har ju lösts i efterhand med någon patch. Man har inte återställt DRM men lyckats få tex kameran att fungera som den ska utan DRM.
     
  13. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Tja! Jag vill inte låta som på flashback, men jag måste ändå fråga efter källa på det :)
    Det trodde jag inte var möjligt efter allt jag läst. Det vore ju guld i så fall.
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    själv har jag tröttnat på nästan allt med telefonen... så galet vansinning på den minst sagt irrterande dåliga kameran. börjar överväga att byta bort mot en G3 ist.
     
  15. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
  16. Droid80

    Droid80 Guest

    Jag har ansträngt mig att hitta tråden på XDA men jag finner den ej. Jag ska dock hålla detta i minnet och länka här nästa gång jag snubblar över den. Den ligger på något off ställe med typ unified dev för xperia. Dvs inte i z3 eller z3c tråden/forumet... Tack benhur!
     
    kalleboston gillar detta.
  17. Droid80

    Droid80 Guest

    Kan passa på att säga att fixen fungerar utmärkt. Kör UBL stock 4.4.4 (update .77) med AndroPlus kärna och root... Har nada att klaga på där!
     
  18. Mesmero114

    Mesmero114 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
  19. Droid80

    Droid80 Guest

    Kan ju givetvis inte garantera att det inte fungerar men det finns inget spår av den på XDA så det luktar ju fisk långa vägar. Har ju funnits liknande "skit" till andra telefoner och även ps3 och säkert mycket annat.

    Håll era ögon på: http://forum.xda-developers.com/z3-compact/general/bounty-root-unlocking-bootloader-method-t2940539
     
    kalleboston gillar detta.
  20. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Är helt inne på ditt spår. Att något så bra skulle missas av xda ser jag som omöjligt! :) Men är man inte en fegis kan man ju testa.