IT-utbildningar (programmering/systemutveckling)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 21 jan 2015.

?

Jag studerar till programmerare/systemutvecklare på...

  1. Högskolan/Universitet

    4 röst(er)
    66,7%
  2. Yrkeshögskolan (YH)

    2 röst(er)
    33,3%
  3. Kvalificerad yrkesutbildning (KY)

    0 röst(er)
    0,0%
  4. Vuxenutbildning

    0 röst(er)
    0,0%
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har funderat länge nog nu. Ska försöka satsa på någon IT-utbildning.
    Undrar lite vad ni har för tankar och åsikter. Kanske ni går någon IT-utbildning.

    Det gäller programmering/systemutveckling.

    Förutom högskoleutbildningar finns YH- och KY-utbildningar samt vuxenutbildningar.
    Egentligen förstår jag inte riktigt för- och nackdelarna med högskolan, YH, KY eller vuxenutbildning.

    Ni som redan läser något, kände ni till alternativen då och hur tänkte ni i valet?

    Finns det någon utbildning som väger "tyngre" för arbetsgivare?
    Tänker främst på högskoleutbildningar eller är det ovanligt att arbetsgivare tänker så i Sverige?
    I USA har ju skolan stor betydelse men det kanske den inte har i Sverige?
    Finns det kanske skolor med bättre/sämre rykten som i kvalitén på utbildningen/undervisningen?
     
  2. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Mycket intressant! Jag följer denna tråd med intresse

    /fd komvuxlärare
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag valde yrkeshögskolan på grund av att de har andra krav på sig än högskola och universitet. Yrkeshögskolan justerar sina utbildningar med mycket kortare intervaller och de brukar inte ge kurser som inte efterfrågas på jobbmarknaden. Alla föreläsare har varit personer som är jobbar med det som de lär ut de är bara inhyrda konsulter.

    Om yrkeshögskolan har för låg andel examinerade som går till arbete får de inte ha den utbildningen kvar. Det är högskolemyndigheten(har jag för mig, eller någon med liknande namn) som sätter den pressen. På ett universitet som exempel, kan det finnas program som inte leder till några jobb och det finns ingen utomstående som tvingar dem att styra upp sin verksamhet.

    När jag jämförde innehåll på utbildningar så tyckte jag att yh kändes fräschare så för min del blev det yh baserat på det.

    Hitills är jag nöjd men har en kritik mot just min utbildning och det är att vi inte kommer att kika på java alls, vilket jag iofs visste innan. Jag sitter därför och kodar lite java på egen hand när jag har tid över. Det är inte så svårt faktiskt men tar säkert tid att lära sig koda det snyggt.

    Och just med tanke på vilken utb som väger tyngst så är systemutveckling samma sak som att säga att man har lite koll på olika sätt att jobba i team eller själv. Att man kan planera och vara inblandad i kravspec:ar och sånt. Du är en programmerare men vissa veckor kanske du lägger 90% av din tid på att planera ett projekt och vad du faktiskt ska börja koda nästa vecka.

    Vad jag vet så finns det inget lärosäte inom IT som skulle ha något särskild elegans. Arbetsmarknaden för just programmering skriker efter systemutvecklare just nu. Har du bara en bra portfolio efter din utbildning och är social och lättlärd så får du jobb utan bekymmer.

    Vilket programmeringsspråk du vill lägga störst vikt vid är egentligen upp till dig men här är en lista med olika sätt att mäta vad som är populärast: http://langpop.com/
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för ditt inlägg och länken @indika@indika.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag la till en omröstning för få ett hum om var ni studerar någonstans.

    Ser fram emot att få höra från fler som studerar till programmerare/systemutvecklare men även systemarkitekt (trots att jag inte inkludera det i omröstningen).

    Ni kanske inte kände till andra utbildningsformer när ni sökte till högskolan/universitet men hur tänkte ni när ni valde skola? Hur känns det så långt? Berätta!
     
    Last edited by a moderator: 22 jan 2015
  6. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Följer den här tråden då jag faktiskt hade tänkt söka in till en YH-utbildning för it-tekniker/It-konsulter, nästa höst! Väljer YH för att deras krav är inte så stora jämfört med andra utbildningar då jag inte har gått Matte B.
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är också mer praktik på YH utbildningar överlag. Den akademiska linjen är mer teoretisk, kan vara ett val för den som vill läsa om programmeringsspråk som inte längre används osv
     
  8. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag kan bidra med mina egna erfarenheter. på de

    Jag har pluggat systemutveckling på högskolan och efter det så var jag rekryterare på ett bemanningsföretag som söker personer med IT-kompetens. På pappret ser det bättre ut om man gått en högskoleutbildning jämfört med en YH-utbildning. De programmeringstjänster vi tillsatte kunde däremot tillsättas av någon som ALDRIG pluggat programmering. 20 år programmering och mycket goda kunskaper men ingen utbildning väger oftast mer än enbart en högskoleutbildning inom programmering. Vi rekryterade ett flertal programmerare som pluggat på YH då dem, på testen vi skickade ut, visade goda kunskaper.

    Nu vet jag inte hur det ser ut på andra högskolor, men där jag gick så hade programansvariga väldigt god kontakt med IT-företagen och om man visade framfötterna så hade man ett garanterat jobb efter 2:a året på högskolan.

    Finns det några frågor eller funderingar så svarar jag på det jag kan helt enkelt :)
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, kraven är lägre. Jag har både matematik A och B men vissa programmeringsutbildningar på högskolan kräver även matematik C. Så jag läser lite matematik på egen hand nu och funderar på läsa upp både kurs A och B för sen anmäla mig till matematik C. Det återstår dock att se om jag kommer så långt.

    Vet inte om det verkligen är mer teoretiskt på alla programmeringsutbildningar på högskolan? Det finns ju systemvetare och systemutvecklare, det första lär vara mer teoretiskt men inte systemutvecklare eller programmering som vissa heter.

    Jag tror också att högskoleutbildning uppfattas som finare dvs. ser bättre ut på pappret. Dock är jag egentligen mer intresserad av kunna prestera än uppvisa ett papper. Inte sagt att högskoleutbildningarna INTE kan hjälpa mig prestera men för mig är det viktigt att faktiskt ha rätta kunskaperna. Därför undrar jag även lite vilka program som kanske anses bättre än andra eller skolor osv. Jag har förstått att både KTH och Chalmers är finare skolor men jag är bara intresserad av mjukvaran dvs. inte hårdvaran eller ren matematik som jag har förstått att KTH eller i varje fall Chalmers handlar om. Alltså dataingenjörer och inte rena programmerare.

    Jag tror givetvis att de som går på YH också kan ha goda kunskaper. Min kusin fick både jobb/har jobb med bra betalning. Han gick en vuxenutbildning tror jag det var (vet inte om det är YH/KY).

    Vilken skola läste du systemutveckling på?
     
  10. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Har man gått YH-utbildning så skall man ändå ha väldigt goda chanser till jobb om man är duktig/brinner för att lära sig.

    Jag gick på högskolan i Skövde :)

    Jag tror att om man enbart till va programmeringsbiten så är YT-utbildning att föredra, alternativt lägga ihop högskolekurser att läsa inom programmering.
     
  11. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    En annan anledning som jag inte nämnde är att det är mer praktik på en YH-utbildning än andra utbildningar, för Teori är verkligen inte min grej, jag vill lära mig genom att göra :P
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Här är två högskoleutbildningar jag kikar på:

    Systemarkitekturutbildningen 180 hp, Högskolan i Borås
    Webbprogrammering 180 hp, Blekinge Tekniska Högskola

    Jag vet inte hur praktiken skiljer sig åt men jag tror nog ändå att det är bra att få båda.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest