[Tre] Dyrare än både Telia och Telenor

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Hunter78, 7 feb 2015.

  1. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Intressant att se att operatören 3 är dyrast på mobilabonnemangs marknaden (utan mobil) men även med mobil i visa fall, till och med dyrare än Comviq, Telia och Telenor!

    Det intressanta är hur det kan komma sig att tre blivit dyrast av alla operatörer? 3 är ju inte den bästa operatören på marknaden. I mångt och mycket är både Telia och Telenor’s täckning mycket bättre än 3’s.

    Frågan blir kommer 3 göra något för att motivera deras höga priser alt att ändra priserna på sina abonnemang, så det blir mer konkurrenskraftiga. T.ex. ge någon extra tjänst eller förmån för att man betalar mer än t.ex. Telia, Telenor eller Comviq!
     
    Last edited: 8 feb 2015
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan inte jämföra 3 med Comviq, det är ju två helt olika kundgrupper dessa två operatörer riktar sig mot. Sen är det som alltid så att priser varierar, ibland är en operatör billigast - ibland är en annan billigare osv.

    Att skriva att 3 är dyrast av alla operatörer vet jag inte riktigt vad du fått från? Nu är ju 3 inte den operatör man kanske skaffar endast ett abonnemang hos, utan man köper väl snarare hela paketet därifrån - telefon + abonnemang. Enbart abonnemang hos 3 kostar en hel del, men är man ute efter endast ett abonnemang finns ju Hallon - men även andra lågprisoperatörer som riktar sig mot att endast ha abonnemang och inte en telefon.

    3 står sig annars väldigt bra prismässigt vad gäller mängden surf man får, men även vad gäller vilka tillvalstjänster som finns. Ett exempel är att Visual Voicemail ingår på alla 3Total-abonnemang och fungerar om man har en iPhone - t.ex.
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tre är dyrast för att man helt enkelt inte bryr sig, det spelar ingen roll att deras abonnemang och kontantkort inte är konkurrenskraftiga då de flesta abonnemang säljs tillsammans med telefoner på kredit till folk med svag ekonomi.

    Sen tycker de säkert att de som bara vill ha abonnemang kan använda hallon istället.
     
    katho gillar detta.
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Tre dyrast ? Eh.. Tre är ju billigast om man behöver mycket surf. Annars är ju hallon ett bra alternativ, billigare än Comviq på surf iaf.

    Täckningen 3 har är inte lika bra som t.ex Tele2(comviq), men alla operatörer fungerar olika bra täckningsmässigt beroende på vart man befinner sig.

    Jag har valt 3 & Telia då dessa två ger mig bäst täckning.

    Sen kan ingen annan operatör än 3 ge mig ett passande abonnemang sett till priset på data.
     
    Sweden2 och Jan-Bertil gillar detta.
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Nu har du väl snurrat till det för dig? Tre är bland de billigaste alternativen om du vill ha med en telefon på köpet. En samsung s5 med fria samtal och 2gb data kostar tex 399kr i månaden hos tre. 449 hos telenor och telia och 405 kr hos Tele2 om du nöjer dig med 1gb data. Sen att Tre har det snabbaste nätet söder om dalälven är väl bara en bonus.
     
    Jan-Bertil, Sweden2 och 6150 gillar detta.
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast nu diskuterades abonnemang, inte telefoner på kredit.
     
    jnsson gillar detta.
  7. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Du skriver om telefoner på kredit ser jag! Det var nåt annat inlägg om att det inte diskuterades... Trådskaparen skriver om abonnemang med mobil. Förutom att ha fel om vad som diskuteras i den här tråden så har du alla fel i ditt inlägg. Tre är inte dyrast. Tre är konkurrenskraftiga och de som bara vill ha abonnemang kan få rabatter på abonnemangen utan mobiler istället för att använda hallon.
     
    Jan-Bertil, Sweden2 och 6150 gillar detta.
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är ju du som har alla fel, han skrev "operatören 3 är dyrast på mobilabonnemangs marknaden (utan mobil) men även med mobil i visa fall". Genom att ta upp något exempel där 3 inte är dyrast med mobil är det du som är off-topic.

    Du kan ju läsa själv i https://swedroid.se/forum/threads/vilket-abonnemang-aer-egentligen-billigast.118209/ där Tre är absolut dyrast i ALLA kategorier utom några alternativ i "Fastpris med 21GB surf eller mer".
     
    katho och jnsson gillar detta.
  9. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Frågeställningen är hur tre kunde bli dyrast av alla operatörer? Svaret är att de inte är det och jag visade ett exempel med mobil och förklarade att man kan få rabatt hos tre. Listan du hänvisar till tar inte upp alla tres mobilabonnemang. 3mini är billigare än något Telia eller Telenor har. 3 pott 99 har samma pris som Telias billigaste men mer data. 3 fastpris 3g är billigare än Telias och Telenors motsvarande. 3 extrasim är ett väldigt prisvärt andraabonnemang och du kan få paketpriser med mobilt bredband som gör tre både billigast och prisvärda osv.
     
    Jan-Bertil och 6150 gillar detta.
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, 3 är billigast på mobilsurf då dem har 3Dela data som gör att det går att få tillgång till datapotten från ett (eller fler) mobila bredbandsabonemang direkt i luren utan att behöva använda en mifi.

    Ni som påstår att 3 är dyrast, eller typ dyrast... finns det någon annan operatör som är generösa med surfen likt 3 ?
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  11. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Operatörerna ändrar sina abonnemang väldigt ofta,tecknade i somras 24mån med 3 efter att ha kollat runt
    efter ett vettigt abonnemang med bra surf.Under juli hade dom en raid med Tre total 5GB+2GB extra samt 100kr rabatt på abonnemanget samt att man fick en Galaxy S3 på köpet utan extra kostnad.
    Ordinarie priset var 399kr så jag betalar 299kr/för detta så jag är nöjd..

    Men hade Telia haft ett liknade abonnemang samt pris vid tillfället så hade jag tagit dom.Kollade nu och för 299kr/mån med Telia
    så är det 2GB som gäller,nästa steg är 6GB för 399kr.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  12. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    Samma typ av deal lär vi nog aldrig få se med Telia eller Telenor! Att få ett generöst deal från Telia och telenor är att glömma, tyvärr!
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  13. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Förmodligen inte,Tre förstod väl att dom inte skulle bli av med en gammal modell så varför inte då göra ett bra erbjudande och bli av med skiten och tjäna in pengarna på abonnemanget.
     
  14. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Sist Telia hade bra deal var prata för 29 kr i månad med 0.5GB data! Man fick ringa för 29 öre min.
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, abonnemangsmässigt kan 3 vara dyrare, men som de flesta säger. 3 vill inte sälja bara abonnemang utan deras modell är så att säga själva paketeringen. Och då blir de billigare. Men visst, inga abonnemang klår ju 3Total 349kr som tre erbjöd för de ville öka sin kundstock.

    Sedan angående täckningen. Det är lustigt hur många slänger ut att 3 har sämre täckning än Telenor och tele2? Lustigt hur 3 då klår både tele2 och Telenor i täckningstest som visserligen är stickprov. Men ändå. Tele2 hamnar sist (förutom någon gång då de för ovanlighetens skulle kom på samma plats som just 3. Men annars brukar telia vinna och 3 tvåa, vilket snarare då talar för att de har bättre täckning än de övriga två tele2 och telenor.

    Fast vi får se, hur det blir denna gången då mobil försökt få med oss användare i testet. Kanske ändras det. Vem vet. Min uppfattning är att 3 har grymt bra täckning men visst finns det fläckar, men så är det hos de flesta. För mig finns det en fläck precis vid infarten till Ekeby-Almby när jag åker buss. Där försvinner täckningen under några meter, för att sedan vara tillbaks. Däremot har 3 dålig täckning med sitt 4G-nät. Men det har ju i sig sina förklaringar.
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men när man betalat för ett mobilabonnemang + 3 Dela Data + ett bredbandsabonnemang så är man uppe i ganska stora pengar, för många är det inte aktuellt att lägga så mycket pengar på telefoni varje månad.

    Om Tre hade samma erbjudanden som Three UK har med "Feel at Home" och sin egen motsvarighet till Tele2's +46-tjänst (att man kan ringa vanliga samtal över Wifi) så hade det varit betydligt intressantare. Men nu känns de betydligt mindre utvecklade än sin brittiska del och är mest intresserade av att sälja så många iPhones på kredit som möjligt...
     
  17. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Det räcker att titta på 3 Danmark som har mycket bättre deal än 3 Sverige!
     
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fast har man äldre dataabonnemang hos 3 så blir det inte så dyrt, och även med dagens ordinarie priser på data hos 3 så är det prisvärt då man slipper ha en mifi med sig.

    Jag har t.ex 3pott 99 för telefoni, lägg därpå 49 kr för 3dela data och sen 199 kr för 100 GB data...
    När bindningstiden på dataabonnemanget går ut så stiger kostnaden med 200 kr, trots det är 3 fortfarande billiga sett till övriga operatörer.
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Denna app bör även 3Sverige ha...

    http://www.three.co.uk/Discover/Three_inTouch

    Har skickat e-mail till dem om appen men de verkar inte förstå sig på hur man svarar på e-mail, eller så vill de bara vara otrevliga.