[Telia] 3G på 900 Mhz

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av egon79, 26 mar 2015.

  1. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    På vilken marknad? Folk kommer fortfarande ha kvar mobiler utan 4G, särskilt utan band 8. Europeisk standard är 800 / 1800 / 2600 och flertalet mobiler stödjer just dessa band även om många nu stödjer fler. Sen om vi talar VoLTE så är stödet extremt begränsat.

    Det är inte alls möjligt att fasa ut GSM bara för att det finns 3G, som någon annan redan skrivit finns många M2M-system som använder GSM och dessutom är täckningen sämre med 3G och 4G än med GSM på samma frekvens. Sen är som sagt 900 MHz en återvändsgränd för LTE.

    Telia har idag problem med täckningen. Om de säljer spektrum till Tre har de fortfarande problem med täckningen (men det har Tre också). Tres problem är att de har alldeles för få basstationer norr om Stockholm, inte att de har för lite spektrumutrymme. Samma problem som Telia alltså.

    Det verkar fortfarande som du ser "ny teknik" som ett självändamål även om det medför onödiga kostnader, dåligt utnyttjande av spektrum och försämrade förutsättningar för kunderna att använda mobiltelefoni. PTS och operatörerna har inte samma synsätt...
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Användarmönstret har ju förändrats väldigt mycket de senaste åren. Varken GSM eller 3G är särskilt bra på att skyffla de stora mängderna data vi har idag. Eftersom det är brist på spektrum så är det ju viktigt att utnyttja det som finns på bästa sätt.

    Gammal teknik är i vägen för ny i det här fallet. Sedan måste man såklart fasa ut den förnuftigt.
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns många andra användningsområden för mobiltelefoni än att skyffla stora mängder data, inte minst M2M som sagt. Allt är inte så enkelt som det verkar från ditt elfenbenstorn.

    Att ge sig på några futtiga MHz i 900 MHz-bandet som har stor existerande samhällsnytta för att iPhone-hipsters ska kunna tanka lite mer video och spotify är motsatsen till förnuftigt.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som redan sagts så handlar inte allt om att skyffla så mycket data som möjligt. Handlar också vad som anses vara bra ur ett kundperspektiv. Om man har ett bra nät ur ett kundperspektiv, tjänar man kunder och därmed pengar.

    3G 900 ger många fler fördelar än LTE 900 i dagsläget. Många har även "endast" en 3G telefon, så kommer det även se ut framöver. Om man ser att frekvensutrymmet behövs till 4G istället, är det relativt lätt för Telia att göra den ändringen.

    Men idag finns det ingen egentlig fördel med LTE 900. I sig är det för lite utrymme för att kunna erbjuda höga hastigheter och det kan inte kombineras med andra frekvenser ännu.
     
    6150 gillar detta.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Tänk om 3 kunde på nått sätt gå ihop med Telia ang 3G 900 & 4G 800 för att dels få bättre täckning samt så kan de båda operatörerna dela på mer frekvensutrymme.
    Bör ju bli bra mkt billigare för 3 än att själva bygga ut motsvarande täckning som övriga operatörer.

    Fast Telia kanske fick nog av SUNAB samarbetet med Tele2 och vill nu bygga själva ?
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    De vill nog helst bygga själva, ja. SUNAB var ju nödvändigt eftersom de inte fick någon licens för 3G. En så stor operatör har ju ändå möjlighet till det menar jag.
     
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Äntligen är 3G 900 igång under Arlanda flygplats.

    Detta på Arlanda C inne i ett SJ 3000 tåg.
    [​IMG]

    [​IMG]


    -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
    Skickat från min Galaxy S7,
    Telia med 112 GB / mån
    för 728 kr, fri roaming i Norden & Baltikum
    och Sveriges största täckning.