Fråga: Smart lock

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Hulle, 18 mar 2015.

  1. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag hittar inte Smart Lock-funktionen som ska finnas i Lollipop på min Z2. Har Sony tagit bort det eller är det något extra man ska installera? Jag tror jag har senaste Google Services.

    Tänkte man kunde använda smartbandet till det.


    /hulle.
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Platskällor eller vad det nu kallas för måste vara påslaget.
    Sätt en pinkod eller något annat som skärmlås.
    scrolla ned i säkerhetsmenyn och hitta "betrodda agenter", aktivera smart lock.
     
  3. Ferniss

    Ferniss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Aktiverade smartlock för att testa, för att det skulle fungera satt jag en pinkod. Nu vill jag ta tillbaka "dra" för att låsa upp telefonen men det är gråmarkerat (Se bild). Någon som har någon idé?

    [​IMG]
     
  4. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tack, nu kom det fram!

    Jag lyckades även hitta hur man fixar så att Smartbandet kan fungera med Smart Lock.

    Den här tråden förklarar hur man gör: https://talk.sonymobile.com/t5/Smar...rusted-device-in-Android-Lollipop/td-p/878891



    Scrolla ner och välj Clear Credentials, funkade för mig.
     
  5. xlightan

    xlightan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    SGS 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
    Fixen funkar till efter en omstart av luren. Hittar inte hur jag stänger av den "olåsta låsskärmen" och hamnar direkt i telefonen
     
  6. Ch1efen

    Ch1efen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har precis samma problem som dig. Blir tokig snart!
     

    Bifogade filer:

  7. MonsteR

    MonsteR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får Smart Lock att funka med "betrodda platser" men lyckas inte få det funk tillfredsställande med "betrodda enheter". Jag kan förvisso ha missförstått det hela och då behöver jag hjälp med en förklaring på lekskolenivå.

    Jag inbillar mig att med "betrodda enheter" skulle jag inte behöva pinkoda upp min låsskärm så länge mitt smarta armband var i kontakt med luren, för så är det så länge jag är hemma. Har jag helt fått det om klumpfoten eller?
     
  8. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Mitt smartlock fungerar inte alls med mitt smartband Swr10. Telefonen hittar inte ens smartbandet. Funkade i typ 3 dagar sen fungerar det inte alls.
     
  9. Mastodontfilmsmatz

    Mastodontfilmsmatz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Samma här. Jag har följt alla råd som finns. Smartlock är aktiverat och Smarband är (efter en del detektivarbete på nätet) listad som betrodd agent. Ändå låser den inte upp telefonen. För övrigt får jag inte betrodda platser att funka heller.

    Förstår inte logiken: inne på menyn Skärmlås finns alternativen Inget, Dra, Grafiskt lösenord, PIN samt Lösenord. Borde inte ett valbart alternativ vara att använda en enhet, typ Smartband? Alltså den enhet man med stor möda lagt till som betrodd?

    Så fruktansvärt irriterande. Hur svårt ska det vara? Jag känner inte för att återställa telefonen såvida jag inte VET att det fixar problemet.
     
    Last edited: 22 mar 2015
  10. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Jag återställde telefonen för det inte fungerade. Funkade i typ 3 dagar sen fungerade inte smartband som betrodd enhet längre. Avinstallerade smartband-appen, återställde smartband o nu fungerar det igen. Vet ej hur länge dock
     
  11. Mastodontfilmsmatz

    Mastodontfilmsmatz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Suck. Buggigt. Innan funkade det klockrent.
     
  12. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag kör smartlock och bilens blåtandsenhet som betrodd enhet. Funkar hela tiden. Dock känner den inte längre av att jag är hemma när jag använder betrodda platser vilket fungerade de första dagarna. Förstår inte heller varför den inte kan lita på ett wifinätverk som en betrodd plats?

    Sen undrar jag med varför man måste ha en låsskärm som man sveper iväg på? Det hade väl räckt att komma rätt in i telefonen? Det stör jag mig på, annars funkar all bra.
     
    Alpackan gillar detta.
  13. 1newbie

    1newbie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    107
    Hittat tillfällig lösning på XDA tills Sony korrigerat buggen med smartlock och SWR10 forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2781842&page=13 kommentar 126.
    Funkar till nästa omstart då hela proceduren tyvärr måste göras om.

    1 Efter omstart gå in i inställningar>appar>smart band>Framtvinga avslutning.
    2 Nu syns SWR10 i inställningar>bluetooth och kan parkopplas.
    3 En notifiering kommer att du kan lägga till en betrodd enhet för smart lock.
    När du kommer dit måste du först radera den gamla kopplingen innan du lägger till SmartBand igen med Bluetooth. Krångligt men håller till nästa omstart och du slipper fabriksåterställa stup i kvarten.
     
    Last edited: 5 apr 2015
  14. Mastodontfilmsmatz

    Mastodontfilmsmatz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Får det inte att funka ändå. Har nån hört något officiellt från Sony om det här? Jag menar, hela Smartlock-grejen är ju defekt och allt annat än "smart". För mig funkar INGET av det, varken betrodd enhet, ansikte eller plats. Och då har jag ändå verkligen satt mig in i det och läst om alla möjliga "fixar", som jag inte egentligen ska behöva göra.

    För vissa funkar det ibland, ett tag, tills man startar om telefonen. För en del kanske det till och med fungerar som det ska, men det är ju ganska uppenbart att uppdateringen förstörde den här funktionen. TRIST!

    Skiter i det nu och väntar på nästa telefon. Börjar känna mig missnöjd.
     
  15. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Jag får inte heller det att fungera med plats. Den enda enheten det so funkar för mig är smartwatch 3. Chattade med Sony förra veckan men som ville inte kännas vid något problem i programvaran utan ville ha in mitt smartband på kontroll. Betrodd plats fungerar inte heller, rätt så jag är inom cirkeln.
     
  16. Mastodontfilmsmatz

    Mastodontfilmsmatz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Oddsen att det plötsligt blivit fel på tusentals smartbands är ganska dåliga. Om det är Sonys teori så ska vi nog inte räkna med att något kommer göras åt saken. Fan vad synd. Jag gillade verkligen automatisk upplåsning, och jag saknar det särskilt mycket nu då det i Lollipop införts ytterligare en skärm man måste svepa bort, helt i onödan.
     
  17. 1newbie

    1newbie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    107
    Funkar fortfarande hos mig.
    Tricket verkar vara att direkt efter "Framtvinga avslutning " av Smart Band appen gå till Bluetooth inställningarna och parkoppla med SWR10 innan smartbandappen startat igen.

    Smartlock fungerar felfritt med mitt Sony MW600 headset och min Logitech Mini Boombox så felet verkar bero på Smartbandet från Sony.

    Lösningen står sig till nästa omstart men slås ibland ut av de andra betrodda enheterna. När det skett har Smartbandet bytt namn från SWR10 i listan av betrodda enheter till BDA namnet på baksidan med siffror och bokstäver.

    Hoppas Sony snart får huvudet ur sanden och löser buggen med en uppdatering av SWR10 och Smartbandappen.
     
    Last edited: 9 apr 2015
  18. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Har fått ett helt nytt smartband av Sony. Fungerade utmärkt med Smartlock tills jag gick för långt från telefonen så de tappade kontakten med varandra. När man väl återanslutit så fungerar ej smartlock med Smartbandet igen.