Tappar uppkoplingen mot wifi

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av vhek, 2 jun 2010.

  1. magnil

    magnil Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du hittat någon lösning? Har en Pro med samma problem.
     
    Last edited: 29 jun 2010
  2. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Svårt att säga när man inte vet hur era routers är konfigurerade. Min Mini parar sig blixtsnabbt med min DIR-655. Får förmodligen sambons Mini Pro imorgon, så vi får se om det är något knas. Eftersom telefonerna är identiska i fråga om maskinvara så borde det ju inte vara något särskilt bös med Mini Pros WLAN.
     
  3. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Nu fungerar det med mitt hemmanätverk. Det jag gjorde var att experimentera med routerns kanaler. Helt plötsligt fungerade det (på grundinställningarna som jag inte fick det att fungera med tidigare)

    Vad jag gjort i mobilen är att jag har installerat wefi-appen (den fungerade inte i början precis som standard-wifi-anslutningen, men kan ha något med att göra att det fungerar nu.)
     
  4. magnil

    magnil Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också DIR-655. Firmware 1.30EU. WPA2. Funkar inte...
    Hur nollställer jag telefonen?
     
  5. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    1.31EU finns ute, men inte via routers eget gränssnitt. Du måste dra hem den från D-Links hemsida. Jag kör också WPA2 och nätverksfilter, så jag lade in telefonens MAC-adress. Fungerade finfint direkt. Har du fri DHCP-tilldelning eller statiska adresser? Inte för att det borde göra någon skillnad, säger bara hur jag har det konfat. :)
     
  6. magnil

    magnil Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Utan WPA2 (helt öppet) fungerar det. Enligt release notes borde inte 1.31 göra någon skillnad men man vet aldrig. Kör DHCP, har du statiska adresser?

    Uppdatering: Fungerar sporadiskt skall jag nog säga. Tappar ofta kontakten och tar inte upp den självmant. Har stängt av data via telenätet och hade tänkt att dottern skulle kunna använda telefonen för mail m.m via wlan men det fungerar inte bra.
     
    Last edited: 29 jun 2010
  7. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kör WPA2/PSK, DHCP-reservation och Network filtering. Det verkar helskumt i alla fall. Krypteringsmetoden ska ju Minin fixa utan problem, och det gör den hos mig. Du kör inte endast N-läge? Mini har bara G, så Mixat G/N funkar fint. Kör du TKIP/AES på chifferinställningarna? Sammantaget finns det ju en del att skruva på, och frågan är vad det är som sätter käppar i hjulet.
     
  8. magnil

    magnil Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ändrade från TKIP till TKIP OCH AES, nu fungerar det. (har även installerat Nimbuzz om det kan ha påverkat).
     
  9. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag satsar en spik på att det var chifferinställningarna. Varför det skulle spela någon roll kan man ju dock fråga sig. Skönt när problem kan lösas av lite spontant pillrande. :)
     
  10. micjoh

    micjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Helt rätt. iom att fler och fler använder trådlöst blir det också vanligare och vanligare at man stör varandra. Kanalbyte är definitivt det första man ska ge sig på.
     
  11. magnil

    magnil Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad finns det för bra program som scannar nätverken så man även ser vilka kanaler de ligger på? (PC/Android/Windows Mobile)
     
  12. micjoh

    micjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jag vet faktiskt inte. jag provade mig fram. tänk på att man stör lite "runt om" också...
    min låg på 1 men jag fick bästa effekt vid 6.
     
  13. eeeboy

    eeeboy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag använder mig av inSSIDer på datorn när jag kollar vilka WLAN-kanaler som används av mig och mina grannar. På så sätt kan jag välja att använda en kanal på min accesspunkt som inte krockar med nån annan.
     
  14. ludwign

    ludwign Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick min mini pro igår och det första jag gjorde var att koppla upp den mot min router (dir 655) och funka klockrent, förutom en sak. Jag kan inte tanka hem apps via androidmarket via wifi, varför på detta viset?
     
    Last edited: 1 jul 2010
  15. vhek

    vhek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    någon som använder modem från glocalnet? hade gärna velat "kopiera" inställningarna isåfall :)
     
  16. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det låter egendomligt. Har du indikation för upprättad WIFI-anslutning i Minin? Isåfall ska det ju inte finnas några hinder, Market är ju bara ett gränssnitt för en anslutning till internet. Tankar den hem via datanät istället?
     
  17. ludwign

    ludwign Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tyckte me det var mycket märkligt, ja det har jag, kan surfa och sunca offlinelistor i spotify via wifi, och via 3g tankar den hem appar som den ska.

    Där emot har jag märkt att han börjat tappa kontakten till wifi som för många andra (vilket den inte gjorde första dagen), får utforska det närmare när jag får tid.
     
  18. n0ir

    n0ir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har haft samma problem med min nya Mini Pro (svårt att koppla upp mot WLAN:et och tappar kopplingen när skärmen släcks) och det VERKAR ha löst sig genom att sätta static IP i advanced inställningarna. Så det kan ju vara värt at pröva.

    Telefonen krånglar fortfarande, så att köra med static IP var ingen fullständig lösning. :S
     
    Last edited: 8 jul 2010
  19. _Rufus_

    _Rufus_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har oxå problem med wifi efter att jag lagt in static ip adress så kunde jag ansluta iaf men kan inte få fram några sidor..... före jag la in static så blev de bara "misslyckat" när jag försökte ansluta
     
    Last edited: 5 jul 2010
  20. _Rufus_

    _Rufus_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    uppdatering:

    fick ta bort static ip adress igen i telefonen och lägga till den med mac adress i dhcp tilldelning i routern (en dir-655) sen har det funkat utan problem med wifi