Tips: Android i bilen !

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av gunnar-medial, 24 aug 2009.

  1. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Recension av två tillbehör från Biltema,
    Cigarrett-tändar->USB-laddaren "Car Charger USB" Art.84-801 Pris: Skr 49.90
    samt
    PDA/PHONE HOLDER Art.22-178 Pris: Skr 59.90

    [​IMG]

    Laddaren är en utmärkt universal-laddare som passar alla telefonmodeller som kan laddas via USB. Bara plugga in laddaren i cigarrett-tändar-uttaget och anslut den sladd som du normalt ansluter din telefon till USB på en dator. Och sedan laddas telefonen under färd. Speciellt användbart när du använder telefonen som GPS-karta och vill ha displayen påslagen hela tiden.

    [​IMG]


    Hållaren har överraskande sofistikerad mekanik som gliiider mjukt upp i sidled när man trycker på en knapp, och bereder plats för den "PDA" man tänker montera (se inringat var knappen sitter) :
    [​IMG]
    Et tryck på knappen öppnar sidorna så telefonen enkelt kan tas ur:
    [​IMG]

    Inplastad i förpackningen antyds inget om denna förbluffande flexibilitet, många köper den kanske som en chansning att den kanske passar i bredd. Men detta är alltså inga problem.

    I mitt fall testade jag med en HTC Hero, men går lika bra med snart sagt vilken selleri (telefon) som helst. Man kan med enhandsfattning ganska smidigt lossa telefonen t ex vid samtal eller när man lämnar bilen och *nära på* lika enkelt sätta tillbaka den. Åter-monteringen rekommenderas ändå dock ej vid körning pga man kan förlora koncentrationen:
    [​IMG]

    Det medföljer två st böjbara armar av olika längd som kan monteras mellan hållaren och en vaakum-sugkopp som fästs på insidan av bilens vindruta.
    Arrangemanget fungerar ganska bra, i alla fall på slät asfaltväg. Åker man mkt på gropig-skakig väg så flexar armen lite för mkt så telefonen vibrerar lite lätt i de situationerna. Beror också på om man åker i halvmiljon-bil med sofistikerad fjädring eller en liten hoppig småbil.

    Sammantaget en superbillig väg in i bilmontagets och GPS-navigerandets värld för Android-entusiasten :) , totalt 110 kronor. Plug-and-go så att säga.
    [​IMG]

    För att få konstant belysning på skärmen när man har den inkopplad i bilen kan man
    gå till Settings->Sound & display->Screen timeout och sätta "Never timeout".
    Kan hända det finns något smidigt sätt att åstadkomma beteendet "Display alltid på med laddare inkopplad".

    Sammanfattning för denna kombination:

    + (PLUS)
    Fyndpris.
    Flexibel telefonhållare passar alla telefonmodeller.

    - (MINUS)
    Fjäderarm/fönsterfäste borde varit en aning styvare för att hålla telefonen mer stilla vid gropig väg (testbil var dock en Fiat Punto 55 S från år 1995).
     
    Last edited: 24 aug 2009
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
  3. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag provade men det verkar som det man skrivit in raderas både när man trycker Förhandsgranska eller Skicka ? Prova om du ser några problem med det där formuläret.
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det gick fram för granskning, inget problem. Jag skall städa upp det lite, då länkar och sådant inte fungerar rakt av vid en copy/paste. Det kommer publicers under natten iaf!
     
  5. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    hur hög är enheten man stoppar i cigguttaget? Jag kan nämligen inte stänga armstödet på min bmw om det är för högt...
     
  6. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Mätt från topp på lysdiod till andra änden, ca 9 cm
    Den tjockare delen påbörjas ganska exakt vid mitten, 4.5cm
    [​IMG]
    Bredd x höjd på tjocka delen är 4x3cm:
    [​IMG]

    Den som har "bil-elektriska inbyggnadsambitioner" skulle förmodligen kunna integrera innanmätet i denna plugg ganska snyggt i bilens instrumentbräda..
     
    Last edited: 24 aug 2009
  7. Simon G

    Simon G Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Denna funktion finns, iaf på Galaxyn, se här:
    Settings->Application Settings->Development->Stay Awake
    Då är skärmen ständigt på under laddning.
     
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
  9. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja så var det, tackar ! Borde in i artikeln.

    På mer beprövade telefon-märken brukar det finnas olika "profiler", t ex en "bilprofil" där telefonen har visst belysningsbeteende när den känner att den sitter monterad i fabrikantens egen bilmonteringssats. Android-modeller kommer väl dit också med tiden.

    En sista notis: En skillnad mellan Hero och G1 är att Hero kan justera ljusstyrkan på displayen beroende på omgivande ljus (Auto Backlight). I soligt väder kör den full ljusstyrka på displayen medan den dimmar ner i mörkare omgivning. Det kan vara praktiskt att ha den i det läget när man kör den i bil. Däremot G1 får man ställa in manuellt om man vill uppleva full ljusstyrka hela tiden med USB anslutet: Både "Settings->Sound & display->Brightness->max" och "Settings->Sound & display->Screen timeout->Never timeout".
     
    Last edited: 25 aug 2009
  10. chrios

    chrios Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För att ha skärmen på medan laddaren sitter i kan man välja Settings -> Applications -> Development -> Stay Awake

    Skärmen stannar då på, men sänker ljusstyrkan om man inte använder telefonen, så det är inte så praktiskt för gpsapps och liknande.
     
  11. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tänkte höra om den där armen, hur trycker den på sidan av telefonen?
    Galaxy har ju både kameraknapp och låsknapp på höger sida, samt volym på vänster, kan det bli problem?

    Jag har en hållare liggandes som monteras i ventilationsgaller i bilen, men inte tillgänglig så jag kan se hur den fungerar just nu. (Följde med en Wayfinder-GPS).
     
  12. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan ju bli problem. I fallet med Hero är det bara volymknappen uppe till vänster att undvika. Större tillverkare brukar ha egna bil-hållare. De kan inte tävla med Biltema-priset, däremot är det förstås bättre anpassade.
     
  13. e1520

    e1520 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3T
    Köpte den där mobil hållaren häromdagen till min Tattoo, funkar perfekt!
    Enda minuset är att armen inte är styv(?) nog, svajar till lätt, påverkar dock inte funktionen direkt.

    Men för det priset så är det ett klockrent tips.


    //E1520
     
  14. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag köpte denna till min galaxy:

    http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=35005&path=589500000,591500000,611000000,612500000

    Den har ihåliga sidor, så man kommer åt låsknappen. Dock kan man inte klämma åt den för hårt med tanke på kameraknappen.

    Funkar utmärkt.
     
  15. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tack för en bra artikel ....
    Skulle sitta fint med fler sådana här tips och artiklar
     
  16. tompasonen

    tompasonen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fiat Punto ftw. lol!
     
  17. bertoldo

    bertoldo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack för guiden
     
  18. Razze

    Razze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Coolt!

    Vad har du för GPS?

    Är det Google Maps ? men det funkar väll inte i Sverige?
     
  19. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Bah, hållaren köpte jag på rent djävulskap för ett tag sedan och hade inte läst här, den ligger dock numera och skramlar i bagaget nånstans eftersom den inte verkar tåla kyla. Kuddarna åkte av på ena sidan under natten. Jag tryckte dit kuddarna igen och körde glad vidare. Ett par dagar senare, återigen kallt som fan (värmen funkar inte alltid i bilen:)) så dumpar hållaren min nexus rakt ner i golvet eftersom kuddarna på andra sidan nu behagade att säga upp bekantskapen med resten av hållaren.

    Vi får väl hoppas att jag fick ett måndagsexemplar, men jag tänker satsa på något mer robust nästa gång, och en säkring så att jag kan få igång min ebersprächer (eller vad nu den där jetmotorn till motorvärmare heter) med hjälp av knappen i kupen igen... :)
     
    Last edited: 20 feb 2010
  20. Jonasan

    Jonasan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Köpte denna hållare men den fastnar bara inte på rutan, försökt med lite saliv men den lossnar så fort jag släpper den. Har spänt med armen som ska öka sug förmågan men det hjälper inte, Ligger och skräpar här hemma då den "funkar" enligt biltema. Med funkar menas tydligen rentorkad spegel som är perfekt platt och utan att man sätter något i den.

    Så varning för denna sketna hållare, inte värt att sätta sin dyra mobil i denna billiga hållare.