Problem: Skärmen/glaset spricker av inre spänningar - Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av BirdCatcher, 13 nov 2014.

  1. perl

    perl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Fick precis mail om att min telefon är på väg tillbaka från Xperia Care. Fick aldrig någon offert så jag antar att det hela gick på garantin! :)

    Konstigt att vissa verkar få det på garanti medans andra nekas, kan det ha med när telefonen tillverkats att göra? Köpte min vid release.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan säkerligen vara en sak som påverkar. Annars tror jag att de är väldigt noga om de ser någon annan yttre åverkan på telefonen - typ någon tappsakada eller så.
     
  3. have.heart

    have.heart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    Tele2 är så dåliga att det inte finns ord för det, på riktigt.

    Jag köpte en Xperia Z3C av dem som hade ett skönhetsfel vid leverans (ett märke i ramen), de konstaterade först DOA och jag skulle få en ny lur. Sen skickade de runt mig till butik, grossist och deras "kundservice" långt om länge (typ en vecka), för att sedan bestämma sig för att den skulle in på service istället. Telefonen var då aldrig ens startad, skadan noterades så fort lådan var öppnad. Sen bestämde de sig för att det inte gick på garantin. Men skiten var ju ny och det handlade inte om garanti utan ett fel vid leverans.

    Det som är mest påtagligt med Tele2 är att nivån av kunskap kring deras egna rutiner verkar variera så otroligt mycket. Det är lite som lotto vad du får för svar beroende på vem du pratar med. Jag hade tillslut inget annat val än att häva köpet och använda ångerrätten istället. Någon säger "DOA", någon annan säger "serviceverkstad" och den tredje avrundar med "chips med dip" liksom. Vilket jävla sop-gäng!!!
     
    Last edited: 8 maj 2015
    bernard gillar detta.
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag läste ett par sidor tillbaka i tråden och tycker jag fick en bra bild över vad andra har gjort. Testa det
     
  5. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grattis till dej då! ;)
    Hur var din telefon skadad, spricka på baksidan?

    Jag har pratat med Sony om att jag inte godtar deras bedömning, och varför. De har gjort om serviceärendet till ett reklamationsärende. Vi får se vad som händer...
     
  6. perl

    perl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Japp, en spricka på baksidan, sida till sida precis över NFC loggan. Sprickan uppstod när telefonen låg på bordet... Skrev även i ärendet att den inte utsatts för yttre åverkan.
     
  7. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag var väl dum som skrev att skadan uppstod när jag lade den på skrivbordet... Som om inte en telefon ska tåla det??
    Hursomhelst så har Sony meddelat att de står bakom verkstadens bedömning, att skadan skett genom yttre påverkan. Jag kommer att ta detta vidare till ARN.

    Hatar att lägga energi på sånt här sk*t, men jag anser att rätt ska vara rätt.
     
  8. Laputa

    Laputa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    Varit sugen på byta till en Z3 compact en längre tid men nu kommit fram till att det kommer inte hända. Den här tråden är största orsaken till det. Vill inte ha en mobil som är gjord i glas som verkar spricka av sig själv.
    Hoppas det kommer en Z4 compact som inte är i glas.
     
  9. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag undrar om jag inte råkade ut för samma sak själv. Min telefon sprack idag och jag har väldigt svårt att pricka in huruvida jag själv orsakade detta eller om det var fenomenet som beskrivs i tråden.

    Tidigare idag tappade jag förvisso telefonen från cirka 20 cm höjd (vilket har hänt förut), men efter kontroll tyckte jag att den såg OK ut, och dessutom använda jag den hela dagen utan att notera några bekymmer.

    Senare på dagen så noterade jag en ensam spricka tvärs i glaset tvärs över telefonen, samt att digitizern ovanför spricklinjen inte reagerade (vilket gör att notifieringsfältet och lite till inte går att använda). Vad jag kan se så finns det inga märken på yttre åverkan, inget "spindelmönster", och ingen deformation runt kanterna som man vanligtvis ser om telefonen tappats eller slagit i något rakt på skärmen...

    Dock är det ju svårt att säga om jag verkligen orsakade det själv, eller om det nu var en defekt som uppenbarade sig. Jag skickar kalaset till Sony så får vi se vad som sägs helt enkelt... ^^
     
  10. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tala för guds skull inte om för Sony att du har använt telefonen, då gäller tydligen inte garantin...
     
  11. perl

    perl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Det här är ju löjligt...
    Hämtade ut min telefon från reparation för två veckor sedan. Idag har det uppstått en spricka i det nya glaset!!
    Så sjukt dåligt!!
     
  12. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en anmälan till ARN för två veckor sedan. Idag begärde ARN in kompletterande upplysningar från mej.
    Ni andra som anmälde till ARN, hur lång tid tog det innan ni fick ett beslut från dem?

    Eftersom jag varit utan telefon i tre veckor, och ARN verkar ta tid på sig så har jag beställt hem telefonen igen utan åtgärd från Sony. Det ville de ha 360:- för. :(
     
  13. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag får iofs ge Sony cred för hanteringen av mitt ärende.

    De lagade telefonen på garanti och skickade tillbaka den dagen efter att den ankom till deras verkstad, så det var helt klart snabbt hanterat och utan tjaffs.

    (Hur länge den nya skärmen håller är ju en annan femma, men såhär 4 dagar senare är den i alla fall fortfarande sprickfri....)
     
    bernard gillar detta.
  14. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tror jag spräcker ett blodkärl snart. :cry:
    Hämtade ut telefonen efter att den varit hos Sony och vänt. När jag packade upp den såg jag att det har gått en flisa ur ena kanten på baksidan. Jag är 99% säker på att den inte fanns där när jag skickade in telefonen. Tyvärr, och dumt nog av mej så tog jag ingen bild på den innan jag skickade in den...
     
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag kommer fan aldrig mer köpa en sony igen... att ha såna här problem på nån eller ett opar modeller i början är ok men återkommande fel och på dessutom 5 modeller är fan helt barockt. ALLA jag känner hittils som har eller har haft en xperia Z-whatever har fått baksidan eller skärmen spräckt... det är helt fucked up.
     
    kalleboston gillar detta.
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Men din klarade ju sig så vad gnäller du om?
     
  17. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Det är ju 50/50 antigen spricker den eller inte. Jag hade en z2 som hade relativ stark baksida (som inte sprack) men byggkvaliten var usel. Så fort man rörde baksidan så knarka den och då hade jag inte testat att lägga den i vattnet. Som tur som var baksidan hel men det kändes som att limmet inte var 100% ditsatt
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    japp min klarade sig men då var ajg oxå väldigt försiktig med den. klart det ligger i åtanke rätt mycket oxå. grmy mobil på många sätt men lite småläskigt med det där jävla krasandet av skärmar titt som tätt.
     
  19. jimsii

    jimsii Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kanske fel tråd att skriva i men är det någon som själv bytt sin skärm? Tjejen tappade den från 30cm idag och hela glaset gick åt pipsvängen och touchen dog helt.
    Tänker inte lägga 2000kr för att sony ska fixa det :/
     
  20. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Min lur sprack medans jag höll i den. Kände hur det knaka till och nu har jag en spricka från topp mitt till vänster mitt på den. Kanske bäst att skicka in den så det inte är en spricka i mobilen ifall något annat går sönder. Då lär man inte få den lagad.. :neutral: