Ska Android hoppa mellan 2,4GHz och 5GHz?

Diskussion i 'Allmänt' startad av difference, 4 jun 2015.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Tjenare,

    Jag har en HTC One med Android 5.0.2.
    Hemma har jag en router, Asus AC68U med både 2,4GHz och 5GHz aktiverat.

    Oftast vill jag köra via 5GHz pga den snabbare hatigheten (även om det knappast behövs).
    Men ibland vill jag såklart använda 2,4GHz, som t.ex. när jag är ute på baksidan och inte når 5GHz men 2,4GHz nås.

    Därmed har jag vid olika tillfällen anslutit till båda näten. De har tidigare haft olika namn. T.ex. WiFi2,4 resp. WiFi5.

    Senaste månaderna har jag märkt att min HTC One hoppar mellan näten. Om jag inte sitter i samma rum som routern så hoppar den oftast över till 2,4GHz. Antagligen för att signalen är bättre från det nätet (inte nödvändigtvis hastigheten).
    När hoppet görs kopplar telefonen ner några sekunder. Jävligt störande.
    För att komma bort från det har jag döpt om båda näten till samma namn, WiFi.
    Om jag kollar info om anslutningen i telefonen så ser jag att den fortfarande hoppar mellan 2,4GHz och 5 GHz. Dock får jag inte nerkoppling. Det enda som strular är Facebook. Men det är ju bara att starta om skiten.

    Efter detta lite längre utlägg är min fråga:
    Är det meningen att Android ska hoppa automatiskt mellan 2,4 GHz och 5 GHz om man i telefonen har anslutit till båda vid olika tillfällen?
    Jag är osäker på om den gjort det tidigare.

    Sen en bonusfråga som inte är lika viktig:

    Även om jag glömmer ett nätverk hemma så kommer telefonen att efter en kort stund att ansluta till det i alla fall. Verkar bero på att backup av WiFi-lösenord gjorts mot Google via telefonen någon gång. (Det är ju standard när man installerar om telefonen eller när den är ny.) Kan man bli av med detta? Det hjälper inte ens att byta SSID (namn) på WiFi:t. Den hittar det ändå, antaligen har väl MAC-adress osv sparats undan. Det hjälper inte ens att byta lösenord! Dock misslyckas såklart anslutningen. Men den försöker. Så om jag byter lösenord på 2,4GHz (förutsatt att de båda har olika SSIDs då) och telefonen är uppkopplad mot 5GHz just då. Så kommer den ändå att försöka ansluta till 2,4GHz när jag rör mig bort från routern. Men det kommer falera eftersom jag bytt lösenord för 2,4GHz. Men uppkopplingen går ju ner och den försöker gång på gång. Så. Kan man tömma sparade WiFis i Google Backup?
     
  2. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har en SG4a har olika ssid/namn på 2.4 respektive 5ghz upplever inte problemet som du har men åas sidan så täcker min router väldigt bra här hemma.

    Kan någon svara på varför 2.4 bandet har längre räckvidd en 5, det hade jag ingen aning om.
     
  3. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag har en av de bästa konsumentroutrarna. Grym räckvidd och kapacitet. Den står på övervåningen i huset. Nere i sovrummet får jag 100/100 Mbps över 5 Ghz och 50/50 med 2,4 Ghz. Är 100 Mbps fiber. Så inget fel på hastigheter. Men 5 Ghz är. Snabbare och kör på högre frekvens. Därmed sämre genomträngningsförmåga.

    Fan va skumt detta med att den hoppar mellan näten. Dock är det egentligen inget problem nu. För jag vill ju gärna att den kör 2,4 utomhus dit inte 5 ghz når. Och med samma SSID på båda näten så verkar inte nätet gå ner när den skiftar. Har man olika ssid gör det det. Ser ingen som helst anledning att köra olika ssid.

    Men det stör mig att telefonen hoppar mellan.

    Har du slagit in lösenord och kommer ihåg båda näten i din telefon?
     
  4. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nej iom att 5ghz täcker över allt här hemma så har jag "glömt" 2.4 kör som jag sa med olika ssid, jag ligger stabilt på hastigheter mellan 210-220 mbits, och på 2.4 får jag bara runt 50.

    Den hoppar alltså i mellan även om du har en stark signal/mottagning från 5-bandet?
     
  5. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja. Men troligtvis är signalen svagare ä 2, 4. Men tillräckligt för att vara snabbare. Signal och hastighet är ju två skilda saker.

    Ok. Men då vet du ju inte om din telefon beter sig likadant. Skulle du kunna testa att logga in på 2,4. Sen återansluta till 5 UTAN att glömma 2,4. Och sen gå en bra bit ifrån. Kanske tom ut? Haha. Och se om den byter till 2,4.
     
  6. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Jag kan återkomma med ett test men inte just nu då jag är hemma sjuk snorig äcklig iförd en vuxen sparkdräkt, går inte utanför dörren i den :neutral:

    Kanske du kan hitta något matnyttigt i denna tråd: http://forums.androidcentral.com/ve...122-2-4-ghz-5-ghz-802-11ac-wifi-settings.html

    Lycka till.
     
  7. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
  8. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  9. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Kanske kan funka. Även appen som nämns i tråden du länkade. Har läst den tråden innan dock. De kräver dock olika ssid, såklart. Jag kör gärna samma och det stör mig inte att telefoner och plattor oftast kör 2,4 då det ärligt talat kvittar.

    Handlar mest om att jag vill veta om det ska vara så att den skiftar automatiskt eller inte när man har olika ssid. :)
     
  10. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    De där apparna finns ju av en anledning. Känns ju som att Android hoppar mellan näten då? (Om man har båda i listan med sparade nätverk.)
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns ju en inställning bland WiFi-inställningarna som lyder något i stil med "Undvik WiFi-nätverk med dålig mottagning". Sannolikt påverkar inte den i detta fall, men du kan ju för skojs skull alltid testa slå av den och se om du märker någon skillnad i hur benägen den är med att skifta mellan de tu nätverken.
     
  12. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Inte i Android 5 med HTC Sense 6.

    Men det hjälper ju inte som du säger ändå. För 5 ghz har troligtvis oftast sämre (men inte dålig) signal.
     
    bernard gillar detta.
  13. Joakim_Lind

    Joakim_Lind Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det går ju att ställa in Wi-Fi-frekvensband i avancerade Wi-Fi-inställningar.

    2,4 Ghz är når längre för att det är en längre våglängd på radiovågorna än 5 Ghz. Dock föredras 5 Ghz för att 2,4 Ghz-bandet används av fler vilket skapar störningar.
     
  14. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Det löser inte problemet eftersom jag vill använda 2,4 där 5 inte når. Eller när man kommer till någon som bara har 2,4 och man måste hålla på och aktivera och avaktivera i telefonen.

    Störningar i 2,4 upplever jag inte då jag bor i hus. Men vill mest lösa detta av ren princip.

    En del av problemet som jag nog inte nämnde är att trots att jag glömmer 2,4 i telefonen så kommer det tillbaka automatiskt. Måste bero på någon backup mot Google. Lyckades lösa det genom att rensa allt jag kunde för mitt Google-konto. Och synka lite på måfå i hopp om att nollställa det. Rensade även en fil där info om wifi sparas i telefonen. (kräver root).
    Så nu löste sig det.
    Nu ska jag bara testa vad som händer om jag manuellt lägger till 2,4. Och sen om den sen går över till det trots att jag väljer att koppla upp mot 5. På återskrivande!
     
  15. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ett snabbt test och det verkar som att telefonen nu stannar på 5 även att 2,4 är ihågkommen.

    Det skulle betyda att Google verkligen kan fucka upp saker. Lite otäckt.

    Frågan är nu om det går över på 2,4 när 5an blir riktigt dålig. Om inte så kommer jag gå tillbaka till samma SSID på båda näten. Gör inget om 2,4 prioriteras tidigare då. Inte direkt så att 5 behövs i mobilen när jag inte har så många grannars nät i närheten som stör.
    Får testa imorgon när jag går ut. Gonatt!
     
  16. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Hoppas det fungerar för dig nu, finns ju en jäddra massa appar med "Wifi signal strenght" som du kan kolla upp signalstyrkan med och se om telefonen byter "när den ska" eller om den hoppar trots god signal.
     
  17. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jepp.

    Det roliga är att tjejens HTC One gör likadant. Men det verkar som sagt ha med Google att göra och inte telefonen.
     
  18. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Att Wifiinställningarna ligger synkade hos google menar du då eller, well det är ju enkelt att kolla anslut din lur med ett annat gmailkonto.
     
  19. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag hade tänkt göra det. Men sen lyckades jag rensa skiten. Tydligen.
    Google påstår att backupade lösenord ska tas bort från kontot när man kryssar ur backup. Men tydligen inte... Eller så hade något konstigt hänt. Men lustigt att tjejen fått samma sak.

    Nåväl. Ser ett problem med olika ssid redan nu. Om jag kör 5 ghz. Stänger av wifi och slår på det igen. Då kopplar den upp mot 2,4. Går iofs lösa med att köra tex Llama och läsa av vilka basstationer jag befinner mig under. Och när jag är hemma så gör jag regler som kopplar upp mot 5 ghz.
    Men då känns det faktiskt enklare att köra samma SSID, eftersom man trots allt får 5 ghz när man är nära routern då. Nåväl. Får fundera på den.
     
  20. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Morning. Imorse var luren uppkopplad mot 2,4 ghz. Blev lite besviken. Men insåg att något kan ju hänt med nätet eller vad som. Så när den ansluter igen blir det 2,4 som har bäst signal.

    Däremot när jag gick upp så skiftade den ganska fort till 5. Och det såg inte ut som att nätet bröts heller. Vilket är bra. Testade även lite att gå runt mellan rummet där routern står och längst bort där jag vet att 5an mer eller mindre dör om jag står i ett hörn. Den slår över till 5 så fort jag är i rummet där routern står. Slår över till 2,4 i det där hörnet men då är signalen från 5 enligt mobilen i botten. Så det är ju bra!
    Tidigare slog den över till 5 i rummet där routern är först efter flera minuter, om överhuvudtaget.

    Får testa lite mer. Men verkar helt klart som att Google kan fucka upp wifi genom sin backup av wifi-lösenord. Och tyvärr har jag inget bra svar på exakt hur jag lyckades tömma den skiten.