Problem: Z1 död - vill inte starta

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av vompen, 9 jun 2015.

  1. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Hej!

    Min brorsas Z1 är helt död. Tydligen är det ett vanligt fel och det finns många olika potentiella fixar för att starta upp mobilen, men av alla lösningar vi har hittat och testat så har ingen fungerat än så länge. De lösningar vi testat hittills är dessa:
    * Hålla in power + volym upp/ner
    * Hålla in volym ner och sätta in i dator
    * Hard reset med en röd knapp på insidan av simkortet
    * Ladda upp den så mycket som möjligt och sen försöka starta den på olika sätt

    Mer information om enheten i sig är att notifikations-lampan lyser rött när den laddar via dator eller väggadapter, samt som jag upptäckte men som min bror hävdar "alltid har varit så" är att powerknappen är helt intryckt och ger ingen som helst feedback när man trycker på den, den känns mao helt fast.
    Enheten har alltså bara dött plötsligt, han har inte gjort något särskilt och är säker på att batterinivån var godkänd. De enda tecknen på liv förutom den röda lampan är när den har stängt av sig helt, då har vi fått upp en batteriindikator när laddaren är i, och igår strula den och sa att det först var 30% för att sedan dyka ner till 0% på väldigt kort tid. När vi sedan testa att starta upp den därifrån så blinkade en vit lampa till, vibrerade och sen var den död igen.

    Är det någon som haft samma problem? Och i så fall, hur har ni löst det?

    Tack på förhand för svar, särskilt snabba sådana! :)
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Trasig strömknapp troligen, eller att batteriet har gett upp.
    Är det något annat så är det nog bara att skrota den.
     
  3. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Var en på sweclockers som gissade på strömknappen med, iaf att man skulle försöka att pilla bort den. Själv tror jag på en kombo med strömknappen och batteriet.
    Får väl se vart det slutar. Inväntar fler svar, men närmast just nu verkar vara att pilla bort strömknappen och se ifall det hjälper.
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Man kan väl pilla lite med en nål kring den iallafall och se om den rör lite på sig, kanske löser problemet.
     
  5. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Absolut. Men som sagt, om det finns fler lösningar på problemet så är de välkomna.
     
  6. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Hur har det gått?

    Z1 som min dotter har är också död nu. Hålla på att leta efter metod att väcka liv i den.
     
  7. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Han fick lämnat in den på garanti då ingenting fungerade. Efter ett tag fick han tillbaka den och de hade bytt ramen runt om tror jag det var + uppdaterar mjukvaran. Får se hur länge den lever...
     
    HasseY gillar detta.