Fråga: Wifi On/off automatiskt - omöjligt med Lollipop?

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av Bamsefar, 12 jun 2015.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Har provat WiFi Matic och WiFi Scheduler - Ingen av dom fungerar på Lollipop versionen för Z3.

    WiFi Matic fungerde på 4.4 på Z3an.

    Men jag får det inte att fungera i över huvudet taget på Lollipop - någon som har något förslag? Och varför vägrar det fungera? Antagligen något som stoppar processen från att köras i bakgrunden, eftersom det lirar när man väcker Z3an manuellt....
     
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Samma när man ska toggla data, tydligen har Google stängt APIt, har inte funnits något offentligt alls enligt Sony, men förut gick det att gå runt det, men inte med Lollipop...
     
    bernard gillar detta.
  3. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Alltså är Lollipop rent generellt inte att rekommendera om man vill slåa av/på WiFi (eller data då) - så att man inte talar om vart man är typ... Suck...
     
    Nicole gillar detta.
  4. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Men vänta nu, alltså det finns API som tillåter att man SLÅR AV WiFi, men man kan alltså inte återaktivera WiFi?

    För dom program jag testat klarar alla av att slå av WiFi när den skall - men alltså inte återaktivera WiFi - och DET har google alltså stoppat?
     
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Applekomplex...
     
  6. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    I llama funkar det jättebra på bl.a z2 som kör lollipop. Även på note 4 lollipop.
    Men jag kanske inte fattar frågan?
     
  7. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Frågan är enkel, vilket program eller app kn slå av wifi när man tappar kontakten när man går t.ex. hemmifrån, och sedan slår på wifi igen när man kommer hem, så att wifi bara är aktivt när man är hemma (eller nära bostaden, eftersom cell tower id inte är så precist att man verkligen vet att man är just hemma...

    Obs detta gäller för sony z3 lollipop, och inget annat...
     
  8. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Jag har svårt att tro att det inte skulle fungera på z3. Kan du inte testa llama om du har tid? Ett problem kan vara om du bor på ett ställe där det är glest mellan masterna dock. Hoppas det löser sig.
     
  9. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Visst kan jag testa - återkommer om något dygn ;-)
     
  10. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Hmm hur får man till ett event/action som lägger till nya cell tower IDn i någon area automagiskt?

    Dvs jag kan ju ställa llama så att den skall under en tidsbegränsning addera alla cell tower idn, men jag vet ju att sålänge jag är uppkopplad till ett visst WiFi nät så är jag i en viss area - så hur skapar jag den händelsen så att jag inte manuellt måste uppdatera evnt cell tower ID till area "home"?
     
  11. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Vad jag vet kan man inte schemalägga att den ska lägga till nya master. Om du väljer den tabben med master kan du enkelt lägga till dom till din plats som heter Home.
    Jag fick läsa faqen några gånger innan jag fick kläm på det. Men sen rular det. :)
     
  12. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Ja alltså det har jag redan fått göra några gånger (vi har ca 22 master runt vår bostad, så det finns några att välja på........). Men jag vill ha det automagiskt.
     
  13. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Ok. Men sätt den på inlärning i några timmar två kvällar i rad, då lär du få med alla 22 :)
     
  14. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Okej, två saker är noterade:
    1) Ilama verkar fungera, om än knöligt att lära nya master - en process som borde gå att automatisera då andra program klara just den delen. Men i sanningens namn har jag inte fått en 100% korrekt hantering än av påslag av WiFi eftersom master har fattats i tabellen över "Home area" - så jag återkommer när listan blir mera komplett typ...
    2) Samsung Galaxy Note 4 med Lollipop, som min fru fick mot sin direkta vilja (pga att om en firmware är nedladdad till en Samsung telefon så tvingas man installera firmware inom en vecka eller så självinstallerar den sig på telefonen mot användarens vilja), så fungerar WiFiMatic perfect direkt.

    Således, det är något i firmware på Sony Z3 med Lollipop som gör att saker inte fungerar helt enkelt. Och att dömma av att jag testat fler än 4 olika appar - som alla skall göra samma sak, och alla 4 har samma problem dvs slå på WiFi när man närmar sig hemmet - så är det något som inte stämmer någonstans. Icke Sony baserade android smarta telefoner fungerar, men alltså inte på Sonys lurar....
     
  15. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nix llama har EXAKT samma problem på min Z3a med Lollipop (5.0.x) som alla andra program. Det är enkelt, den får inte tillräckligt med CPU i bakgrunden, utan verkar bara få CPU typ var 30e minut....
     
  16. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Trist hurru. Har du testat att tvinga den att vakna mer? Jag förstår att det inte är önskvärt. Men kolla cell polling under settings. För skojs skull om inte annat :) Det står faktiskt att "some phones may need this".
     
  17. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nej och dessvärre orkar jag inte hålla på, just nu ligger det närmare tillhands att försöka få in 4.4.4 istället, har såååå tröttnat på Lollipop på Z3 helt enkelt.
     
    Last edited: 17 jun 2015
    kalleboston gillar detta.
  18. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Just in case, jag fabriksåterställde min Z3 Lollipop - det gör ingen som helst skillnad, bakgrundsprocesser verkar inte få någon som helst CPU...
     
  19. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Okej - lite annorlunda update: Jag köpte en Samsung Galaxy Note 4, eftersom min fru har en sådan och är mycket nöjd. Med min nya Note 4, med Android 5.1.1, så fungerar wifi matic helt perfekt. Dvs nu har jag det jag behöver, och det på Android 5.1.1 - något som alltså INTE fungerar på Sony Z3 med Android 5.1.1 - alltså är det ett sjukt fel i Sony's firmware.