Fråga: Är den verkligen vattentät?! + Fråga om linsskydd för kameran?!

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av cutejessika, 30 jun 2015.

  1. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis köpt en sony xperia z1 compact efter att jag tröttnat på min två år gamla samsung galaxy s 2!

    Nu är min fråga: Är xperian verkligen helt vattentät?! Någon som "testat"?

    Min andra fråga är om det förstör fotokvaliten om jag använder ett skärmskydd för kameralinsen? Jag är så rädd att kameralinsen ska repas sönder av nycklar och annat som finns i fickorna med telefonen...

    Min tredje fråga är varifrån man kan beställa billiga snygga flipcovers till denna telefon?
    Jag hade beställt en från cdon, men den passade inte riktigt trots att den borde passa... :neutral:
     
  2. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    1. Ja, till den gräns som Sony angett.
    2. Knappast.
    3. Ebay.com Aliexpress.com
     
  3. AndreasH

    AndreasH Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. Ja, det har jag testat vid upprepade tillfällen. Kom dock ihåg att var noga med att gummipackningarna runt SD-kort, USB-kontakt och SIM-kort alltid hålls rena så de sluter tätt.
    2. Testa och se, är inte linsskyddet av riktigt hög kvalitet kommer du garanterat att märka en försämring på bilderna. Då blir det softfocus, vilket var populärt på 70-talet... Kan du inte ha nycklarna i en annan ficka?
     
  4. Björne62

    Björne62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade min xperia z1compact i poolen för ett par veckor sen.Den var under vattenytan i ca 10 sekunder och alla luckor var stängda.Sen slutade telefonen att fungera.Det tog två dagar för att torka den sen gick den igång igen precis som vanligt men nu går det bara att starta luren om laddsladden sitter i.
    Så vattentät:i helvete heller
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Problemet med de här vattentäta modellerna är att deras användare i högre utsträckning utsätter dem för väta. Ofta med vilje. Om man behandlar dem som vilken annan telefon som helst så bör det aldrig uppstå några bekymmer med vattenskador.
     
  6. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jo det blir ju tyvärr så men jag har tex en vattentät kamera som jag badar dyker och håller på med haft den i flera år helt utan problem så visst fan ska det gå att bygga vattentäta enheter!
     
  7. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Skullea ldrig kalla en mobil för vattentät oavsett vad tillverkaren anger, vattentålig möjligtvis men inte tät...