Tips: 5.1.1 rullar ut i US

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av erik.rahm, 15 jun 2015.

  1. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Ok, inte på expressen.se/aftonbladet.se märkte jag nu... [emoji57] Samma hackande där som med 5.0.2, kan det bero på alla annonser? Men i Tapatalk är det butter-smooth! [emoji2]
     
  2. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Funkade med Odin 3.10...
     
  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Med risk för att jag går lite OT, har du lust att speca vad du ångrar? Sitter med en HTC och är livrädd för att bli missnöjd med en Samsung. Inte hårdvarumässigt men mjukvarumässigt. Är tex scrollen hackig och ryckig i Chrome på tunga siter (Aftonbladet, expressen osv)? Annat?
     
  4. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Vet inte hur många gånger man läst iPhone smooth om Android lurar men jag har hittills inte upplevt det :-)
     
    PhR34k gillar detta.
  5. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Upplevde det på min Nexus 5 faktiskt, inte lika konsekvent som på en iPhone dock [emoji5]
     
  6. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Scrollen är fruktansvärt mjuk, och när man väl är igång med en applikation och använder den är telefonen helt makalöst snabb. Det märks att processorn är i täten på marknaden, men det märks också att mjukvaran helt misslyckas att ta vara på den hårdvara Samsung lyckats producera. Kan ta upp några av de grejor jag upplever telefonen är långsammare på än min 2 år gamla HTC One m7:

    - Låsskärmen. Både när man släcker och tänder skärmen har man en liten liten fördröjning som visserligen inte gör något, men upplevs seg när man är van HTC:s ögonblickliga svarstid. När man swipar upp får man dessutom vänta på att någon vattenbubbla ska nå toppen av skärmen innan telefonen blir upplåst, medans HTC:n verkligen låser upp ögonblicket man swipar upp. Det KÄNNS bara segt, precis som på typ HTC Desire-tiden då Android verkligen var segt.
    - När man trycker på hemknappen har man även där en fördröjning där den lixom får tänka till innan den gör något. Många gånger får den även "rita upp" alla genvägar och widgets, för att de 3GB RAM telefonen har tydligen inte räcker för att hålla hemskärmen - själva "basen" i gränssnittet" - vid liv. Upplevde aldrig detta med HTC. Visst hade man alltid en del betänketid, men det kändes ändå som att telefonen "svarade" bättre på något vis.
    - Ingen album art på låsskärmen. Går inte filtrera bort kontakter i kontaktboken som saknar telefonnummer. Automatiska ljusstyrkan på skärmen hänger inte riktigt med om man t.ex släcker en lampa, och blir aldrig nog mörk i mörka rum utan man får sänka manuellt. Klockwidgeten öppnar vädret även om man trycker på själva klockan, medans andra telefoner skiljer på om man trycker på vädret eller klockan och öppnar respektive app. Värdelös tema-motor med uselt utbud av teman vilket inte hade gjort nåt om originaltemat var snyggare. Många såna småsaker jag stört mig på, och kanske förväntat mig mer av.

    Samtidigt kan man avaktivera en hel del bloat, låsskärmen har blivit bättre med 5.1.1, mycket av RAM-problemen är Googles fel så där kan det bli bättre i framtiden, kameran är helt jäkla otrolig (!!), skärmen är makalös (särskilt om de kan fixa nån slags ambient display-funktion som övriga AMOLED-lurar haft i några år nu), och när den inte måste dumpa saker från minnet utan flyter på som normalt är den helt enkelt otroligt snabb. Det är bara det att jag förväntat mig att Samsung skulle ha kommit ikapp HTC och Sony vad gäller mjukvara, men Sense är måååånga steg före. 5.1.1 är dock ett steg i rätt riktning, och till 5.2 eller 6.0 eller vad nu nästa större kliv blir kanske dom närmar sig ännu mer.

    För att gå åtminstone lite On Topic:
    Jag brukar ställa telefonen på ljudlös genom att helt enkelt hålla in volym ner tills den når botten. Detta tycker jag går mycket snabbare i 5.1.1.
     
    tswfootball och Travolta gillar detta.
  7. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Fingeravtrycksläsaren har blivit mycket bättre för mig med 5.1.1. Tidigare var den plågsamt dålig. Ville bara dela med mig av det.
     
  8. mrmonk

    mrmonk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Håller med om att standardsetupen för TouchWiz inte är optimal, men använder man en annan launcher (i mitt fall Nova) så känns S6 ganska rapp och responsiv.

    Anledningen till att S6 kan upplevas som seg när man trycker på hemknappen beror på att kameran använder dubbeltryck och därmed måste vänta in om du tryckt en eller två gånger. Om du disablar dubbeltryck inne i inställningarna för kameran så märks det stor skillnad.

     
  9. Bohz

    Bohz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ni som har flashat med tidigare nämnd fil, kan ni fortfarande använda OTA då?
    För min S3, gjorde man det så kunde man inte välja "Settings --> About Device --> Software update"
    Hmm, eller var det för att man rootade den? :)
     
  10. m66n

    m66n Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    3, Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Comviq
    Funkar det att köra in den genom en Mac? Pc'n har pajat, måste fixa ny SSD.
     
  11. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Har alltid föredragit att köra allt helt stock, främst för att få alla trevliga Widgets som leverantörerna erbjuder. Blev dock svårt att motstå Nova när jag ser mängden ledigt RAM-minne ökade från runt 350MB till 700+. Saknar bara kalender-widgeten och klock-widgeten, men får väl jaga ersättare då ingen av dessa var direkt fantastiskt bra...
     
  12. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Konstigt att det ökade så, TouchWiz ligger ju fortfarande aktivt. Är Nova som launcher så mycket effektivare?
     
  13. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Provade växla tillbaka till TouchWiz och hamnade på runt 6-700MB då, och några timmar senare tillbaka till Nova och fick då 900MB, men låg några timmar senare på runt 500, och nu 650. Verkar med andra ord gå lite upp och ner, och TouchWiz kanske står sig rätt bra ändå. Får prova några dagar.

    Måste dock köpa Prime för 45kr för att kunna få en sån siffra vid ikonerna på hemskärmen som visar hur många olästa notiser man har för den appen, och utan det är launchern värdelös för mig så får verkligen testa prestandan innan jag köper.
     
  14. B3ta

    B3ta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Ja TouchWiz är fortfarande aktivt men inte TouchWiz Launchern.
     
  15. B3ta

    B3ta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Inget nytt om när den rullas ut som OTA?
     
  16. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Nån mer än jag som märkt att Videoinspelning i FHD 60 FPS hackar till lite nu sen 5.1.1 uppgraderingen? Ungefär som om telefonen skulle vara för seg för att spara videon, så hackar det ibland oavsett om man sveper omkring eller håller mobilen helt still.
     
  17. Adamantis

    Adamantis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Jag har 3 som operatör :) låst telefon), fick uppdateringen som OTA idag runt 11:40, har precis installerat den men inte hunnit "leka" runt så mycket än
     
  18. Bohz

    Bohz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för info! Testade söka nu men inget än. Ej låst Tele2
     
  19. Peroti

    Peroti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har inte uppdaterat än men filmade lite i helgen och kände samma sak som du säger med FHD 60FPS...
     
  20. mrmonk

    mrmonk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Någon som upplever att mobilen blir varmare än tidigare med nya uppdateringen?