Tips: Android 5.0.1 Lollipop

Diskussion i 'Galaxy S4+ - Allmänt' startad av Fam Wired, 10 feb 2015.

  1. Fam Wired

    Fam Wired Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2015
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Efter några veckors användning av senaste lollipopversionen kan jag konstatera att det fortfarande är a
    stora problem med minnesläcka eller liknande. Man måste hålla in homeknappen och döda alla appar för att få igång prestandan igen efter en stunds användning. Oerhört frustrerande och jag funderar alltmer på att byta telefon pga. detta.

    Lollipopsummering av S4+ == SIRAP
     
  2. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Du tycker inte mobilbyte är drastiskt när du/vi vet att det LL som segar ner? Nedgradera till KK = problem solved!
     
  3. Samson

    Samson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Håller med osvanberg. Nergradera till KitKat - telefonens hårdvara står sig fortfarande mycket bra, tycker jag. Nergradering triggar inte 'Knox warranty' status.

    Jag körde Lollipop i 4 veckor (senaste officiella nordiska versionen från Samsung) men valde att nergradera till KitKat igår på grund av diverse strul. Jag upplevde lite bättre batteritid med Lollipop och gillade iof. användargränssnittet, men prestandan var för dålig, tycker jag. Prestandan på min lur försämrades hela tiden efter några timmars användande, Troligtvis maa. den i många forum omtalade minneshanteringen, och detta ledde till ett evigt behov av att döda appar. Droppen var dock att jag inte kunde ansluta via blåtand vare sig till bilstereo eller frugans mobiltelefon. Inte bra.
     
    osvanberg gillar detta.
  4. Fam Wired

    Fam Wired Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2015
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Problemet med nedgradering är två orsaker:

    Jag hade större problem med telefonen när jag körde 4.4 - Telefonen stängdes sporadiskt av, utan möjlighet att sätta på den utan att ansluta den till laddare. Detta problem löstes mirakulöst när jag uppdaterade till 5.0. (Fabriksåterställning på 4.4 hjälpte inte). Nu är det ju kanske inte troligt att detta problemet egentligen har helt med 4.4 att göra, men det är oroväckande jobbigt att behöva få tillbaka detta beteende.

    Det är ju lite jobb med att behöva göra en nedgradering. Har inte bytt manuellt på denna telefon tidigare, så jag har inte orkat kolla på hur omfattande jobb det är, men på mina tidigare lurar så fick man krångla med Odin-mjukvaran m.m.. så det känns som jobbigare än att trycka på rensa-appar-knappen ett par gånger om dagen. Förhoppningsvis kommer en fullt fungerande patch från Samsung inom kort. (Ehh, eller inte)
     
  5. mackemyman

    mackemyman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjosan alla! De är så att man vill uppdatera till 5.1 men de går inte de står som de gör på bilden här. Nu kommer min kanske dumma fråga, man kanske måste göra de via datorn???

    Tack för svar på förhand!:)
     

    Bifogade filer:

  6. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    396
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm

    Tjena
    Enklaste du kan göra,är att lägga in original program varan via Odin,då mobilen varit/är moddad. Det är därför du får upp den rutan.
    Gå in på sammobile,ladda ner senaste firmwaren till mobilen på datorn,och använd sedan Odin
     
  7. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Ny version av 5.0.1 ute på Sammobile, datum 2015-07-18, det finns två olika versioner för Nordic. Någon som har testat? Har gått tillbaka till 4.4 på min pga minnesproblemen...

    Edit: Kan det vara så att et är ytterligare ett nordiskt land som har fått samma dåliga Lollipop rom som vi fick tidigare?
     
    Last edited: 22 jul 2015
  8. Droid119

    Droid119 Guest

    Hade en del stavfel och en del som saknades i Lollipop. Det har kommit två bugfixsuppdateringar sedan Lollipop och har inga problem nu :D
     
  9. Merdon

    Merdon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kanske är dålig på att leta men hittar inte om lollipop har letat sig ut till er som har en mobil från tre?

    Funderar nämligen på att skaffa en S4+ med ett rätt bra erbjudande från tre men orkar inte med om de inte hunnit släppa uppdateringen än.
     
  10. Droid119

    Droid119 Guest

    Den har släppts till tre-låsta lurar vad jag har fattat det som :-)