Går det fortfarande att teckna abonnemang och få ut en lur utan fast inkomst, bara man inte har någr

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av timoat, 1 aug 2015.

  1. timoat

    timoat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tycker det är ganska underligt att man kan göra det, men inte köpa prylar avbetalning i andra elektronikbutiker som inte har abonnemang knutna till sig. Är det nån som vet varför?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju hårdare nu än vad det var tidigare. Vad jag vet så är Telenor och Tre hårdast med sina kontroller. Telia är de som är "snällast".

    Mycket handlar ju om att det är en inkomstkälla för operatören i fråga. Om kunden inte har några betalningsanmärkningar finns det ju egentligen ingen anledning till att denne inte ska få ha ett abonnemang. En mobiltelefon i sig är ju mer en nödvändighet än vad kanske ett PS4 är.

    Nu finns ju dock Klarna, som är väldigt generösa i sina kontroller. Så att köpa vad som helst på avbetalning funkar ju om man väljer Klarna som betalningsalternativ, så länge man inte har skulder osv.
     
    timoat gillar detta.
  3. timoat

    timoat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER



    hmm, jag tecknade ju med 3 när jag hade låg inkomst (egenföretagare med lågt löneuttag) för 2 år sen. Då pluggade jag tom så hade ingen inkomst alls. Men då var tre det enda företaget som inte hade operatörslåsta mobile också, och det har ju ändrats. Tror ej det fungerar att ta avbetalning med klarna om man inte har minst 120.000 om året i inkomst. Vilka elbutiker använder klarna, nån som vet?

    Och nån som vet om deras (3) surfplattor också är operatörslåsta?
     
    Last edited: 1 aug 2015
  4. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Jag vet inte var inkomstgränsen för godkänd avbetalning hos Klarna går. Däremot vet jag några butiker som nyttjar Klarnas tjänster: Dustinhome, Webbhallen, Inet med flera.
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    På Telia fanns för några år sedan möjligheten att sätta in en deposition för att få skaffa abonnemang om man inte gick igenom de vanliga kontrollerna. Det kanske kan vara något om det finns kvar?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den ökas succescivt beroende på hur duktig du är på att betala osv. Självklart finns en första gräns, men sedan ökar den.

    Den möjligheten finns ej kvar längre.
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Visserligen lite OT men jag är lite förvånad över att ingen svensk operatör (förutom Vimla verkar det som) har kommit på idén att erbjuda abonnemang med kort som betalmetod. D.v.s att istället för att fakturera kunden och köra hårt med kreditkontroller i alla lägen erbjuder man obundna abonnemang som betalas med betal/kreditkort.

    I USA kan man alltid betala sitt postpaid-abonnemang med kort, antingen via operatörens hemsida eller i automater i butikerna (BPK/Bill Payment Kiosk).

    Det vore definitivt en bra idé för operatörerna att erbjuda abonnemangsformer som betalas med kort som alternativ - inte minst i de fall en konventionell kreditkontroll leder till avslag (t.ex vid ingen inkomst).
     
  8. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Comviq har också med kortbetalning där spärr finns att man ej kan ringa betalsamtal eller skicka betalsms.
    Hallon kör ju också med kortbetalning för abonnemang.

    Edit:
    Comviq: http://webbutik.comviq.se/fastpris-go.html/
    Hallon: https://www.hallon.se/kundservice/hallon/artikel/om-hallon/ingen-kreditkontroll?id=1050862
     
    AVR4000 och jnsson gillar detta.