Problem: Batteriproblem, jag förstår ingenting

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av TassM, 9 jun 2015.

  1. TassM

    TassM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag köpte för några månader sedan en Nexus 6 och sålde då vidare min N5 till en bekant. Han har sedan dess haft oförklarliga batteriproblem, telefonen går över natten ner från 100% till 60-70%. Batteristatistiken är inte till mycket hjälp, den summerar inte korrekt utan brukar visa 3-4 saker som vardera har dragit 1-3% även när batteriet är nere på under 20%. Vi började med att avinstallera hans appar en efter en, efter att alla (!) var borta var batteriet fortfarande nere på runt 70% efter en natt. Någon påstod att fit/earth kunde bugga och dra batteri så dom inaktiverades utan framgång. En fabriksåterställning hjälpte inte heller trots att vi valde "setup as new device" och sedan inte installerade en enda applikation. Vi stängde av platstjänster, syncning av google-kontot, automatisk justering av ljussyrka på skärmen och led notifications, ingen skillnad där heller.
    Jag flashade om android 5.1.1 och lät den ligga över natten utan att logga in på hans konto. Allt är frid och fröjd, batteriet är nere på 95% på morgonen. Jag loggar sedan in på mitt konto (inklusive installerar alla mina appar) och även det fungerar, batteriet ligger på 90-95% efter en natt och batteristatistiken summerar korrekt. När han sedan loggade inte på sitt konto igen (set up as new device, inget installerades) så är batteriet återigen nere på runt 70% efter en natt och batteristatistiken summerar ej korrekt. Vi satte telefonen i flygplansläge men även då drar slukar den ström. Vi testar även android 5.0 och 5.1.0 istället med samma resultat, så fort han loggar in på sitt konto så slukar telefonen ström.
    Slutligen fick han logga in med sitt googlekonto på min Nexus 6 vilket fungerar helt perfekt, ingen onormal batteriåtgång vilket han inte heller hade på sin förra telefon.

    Jag har nu helt slut på idéer...hans N5 är ju i princip oanvändbar när batteriet är slut runt lunchtid...

    Tips på vad som kan vara fel mottages därför mycket tacksamt.
     
  2. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  3. samsins34

    samsins34 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    4
    Nexus 5 var den bästa telefonen jag någonsin ägt med undantaget av batteriet
     
    Englund81 gillar detta.
  4. knut65

    knut65 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bara en tanke ! hade liknande problem med en annan telefon & då var det ett gammalt simkort som gjorde att den slukade batteri ! värt att kolla kanske ?
     
  5. TassM

    TassM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag ska testa, tack för tipset!
     
  6. TassM

    TassM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Då var simkortet utbytt, tyvärr hjälpte det inte :(
     
  7. LoneDog

    LoneDog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Samma problem för mig med
    [​IMG]

    Äter ström efter halva dagen har 80% förbrukats. Börjar undra om batteribyte är lösningen?
     
  8. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Felkalibrerat batteri sätter jag mina pengar på.

    När dom är nya bör man ladda upp till 100 sedan låta det gå till 15-10 och därefter direkt ladda upp till 100. Och sedan upprepar man förfarandet några gånger.
     
  9. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Det där säger ju inte så mycket, säg att det gått 10 timmar sedan du tog den ur laddaren, sen är det ju svårt att se hur länge du haft skärmen tänd under dessa timmar. Och lika viktigt vad du gjorde, lite skillnad att traska runt i hemskärmen, kolla och skicka sms och lite småappar osv jämfört med något spel som suger batteri på alla telefoner.

    Sen vidare så har din gps varit på till och från rätt ofta, dels drar ju det batteri och är det i samband med någon app som tex maps så drar det ännu mer.

    Sist men inte minst så antingen väcker du din telefon och kollar saker var 3:e minut eller så har säkert någon app som väcker telefonen 95% mer än nödvändigt.

    En grej jag kom på precis är wifi som du inte verkar ha på hela tiden? Enligt min erfarenhet så drar det inget batteri och lämna den på hela tiden, även om man åker ut i skogen osv. I inställningarna så bockar man såklart av sök alltid och väljer alltid på behåll i viloläge då wifi mig veterligen drar bra mycket mindre kräm från batteriet än 3g/4g.

    En annan grej är ju att du ändå har 31% kvar efter allt detta vilket låter strålande?

    Så börja med att kolla dels hur länge har skärmen varit på? Kolla i listan och klicka på skärmen. Sen kan du kolla varje app(klicka för att se detaljer) så ser du hur länge den varit aktiv osv.

    Efter du gjort allt du kunnat skulle jag stängt av telefonen, startat upp den genom att hålla power och volym ner tills du kommer till bootmenyn, scrolla med volymknapparna tills du ser recovery mode, trycka på power och vänta tills du ser en död android gubbe med texten no command under. Här brukar det bli lite småstrul, lite trial and error. Men testa volym upp och power och släpp volym upp efter några sek. Fungerar inte detta, gör om och testa hålla inne power och tryck volym upp.

    Sen scrolla med volym ner till wipe cache partition och trycka på power. Ibland är det klart på några sek och ibland kan det ta flera minuter, bara vänta isf.

    Skulle inte detta lösa saken skulle jag ta backup(det gör väl alla automatiskt redan med foton, kontakter, mail, anteckningar osv osv?) och sen gjort samma procedur som ovan fast istället för wipe cache partitiion valt wipe data/factory reset vilket kommer göra en fabriksåterställning på telefonen.
     
    Englund81 gillar detta.
  10. LoneDog

    LoneDog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har provat wipe, Wifi drog mer ström när den vart igång så lärt mig vanan att stänga av. Har fodral som släcker skärmen hela tiden när den är stängd, också wipat cachen.

    Kan komma och gå, brukar stänga av telefonen och då kan den med små användning hålla i en halv dag med knapp 20% förlust.

    Sen blir den såhär att den suger ström och ibland hjälper inte reboot. Min lösning hitills har varit att ha en 5000mah power bank med mig
     
  11. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Som sagt, säkert bara avinstallera appen som är totalt kass och håller din telefon vaken i princip hela tiden.

     
  12. Gustaf87

    Gustaf87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22
    Byt batteriet om det inte är gjort. Bytte på min och telefonen blev som ny
     
  13. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Kan ett nytt batteri verkligen få telefonen att inte göra en massa wakelocks?
     
  14. Gustaf87

    Gustaf87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22
    Nope men har man aldrig bytt batteri så är det dags
     
  15. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Testa att gå ner till Kitkat
     
  16. randomkontot

    randomkontot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2015
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    Det faktum att telefonen beter sig normalt när du är inloggad med ditt eget konto talar ju mot att batteribyte, simkortsbyte och nedgradering ska göra någon skilllnad. Kontrollera för all del med ett helt nytt googlekonto och se hur den beter sig då. Är det bara när hans konto är inloggat som problemet uppstår så måste ni kontrollera kontot, inte telefonen. Vad synkas? Hur ofta? Är det konflikter eller problem att synka något?
     
  17. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag har två batterier till salu annars. PM:a mig.
     
  18. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Är det lätt att byta batteri?
     
  19. Droid_278

    Droid_278 Guest

    MatsGF gillar detta.
  20. Gustaf87

    Gustaf87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22
    Hur lätt som helst!