Problem: Oneplus One: Tappar signal/får inte samtal CM12S

Diskussion i 'OnePlus One - Allmänt' startad av Grusburk, 19 apr 2015.

  1. Huzko

    Huzko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    hmm jag förstår inte riktigt hur jag ska göra dessa inställningar, vad menar ni med profiler?



    Edit : jag är dum och förstog nu, har ändrat och hoppas det funkar! tack
     
    Last edited: 14 aug 2015
  2. Huzko

    Huzko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu testat använda profilerna som ni tipsade om sist och tyvärr fungerar det väldigt dåligt för mig. Såfort jag inte är uppkopplad till wifi så dör teckningen hela tiden och utropstecknet är en syn jag kan se en gång varannan minut. Batteriet dras ner extremt fort pga detta.

    Ska jag behöva byta ifrån tele2 för att lösa detta? Vilka operatörer FUNKAR denna telefonen på faktiskt!? Som sagt fungerade allt för mig tidigare när jag använde telia men vill helst undvika dom som operatör.

    Tele2s support säger att felet ligger i mitt simkort och att dom vill skicka ut ett nytt till mig?

    edit: borde halebop fungera bättre?
     
    Last edited: 18 aug 2015
  3. randomkontot

    randomkontot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2015
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag har inte haft några sådana problem och jag kör tele2. Testa nytt SIM, det är förvånansvärt ofta som det faktiskt löser en massa problem relaterat till täckning.
     
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    1. Använder du LTE (4G)?
    2. Har du LTE täckning på de ställen där du använder Wifi?
    3. Du använder alltså inte tricket med profiler eller något annat trick som att du flashat radio+proximityfix från CM11S?

    Jag har faktiskt nyss bytt SIM för nån vecka sedan då Comviq skickade ut ett nytt i samband med abonnemangsförlängning men jag kör med profil-tricket och har inte testat att stänga av det. Jag kanske skall prova att göra det vid ett lämpligt tillfälle.
     
  5. randomkontot

    randomkontot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2015
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    1. Yes
    2. Yes
    3. Jo, det gör jag. Jag har dock inte testat utan så jag vet inte om det strular utan profilfixen. Jag märkte dock inte några problem de två dagar innan heller, men får inte samtal eller SMS speciellt ofta (sköter mestadels kommunikation över internet).
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Med andra ord så kan det mycket väl vara så att du skulle haft problem om du inte använde profilfixen. Med profilfixen så fungerar det nämligen helt utan problem.

    Det tog mig ett tag innan jag insåg att min telefon led av problemet. I och med att det "hoppar igång igen" så fort man ringer ett samtal så är det inte säkert man märker det på ett tag. Att sedan SMS kommer flera timmar efter att en person skickat är ju inte säkert man reagerar på alls för man vet inte om att SMS:et är försenat. Men efter ett tag börjar man få lite klagomål på att man inte gått att nå och det dyker SMS om att någon försökt ringa kvällen innan och en del SMS-konversationer blir väldigt skumma när man svarar på något som en person skickade dagen innan osv...

    Att man inte märker det på 2 dagar är inte alls orimligt.
     
  7. randomkontot

    randomkontot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2015
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    Precis. Alltså känns det inte omöjligt att ditt problem har en annan orsak (med tanke på att det inte fungerar för dig även med profilfixen)
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vet inte om jag skrivit något tidigare som blivit konstigt eller kunnat misstolkas men jag har inte haft några problem sedan jag började använda profilfixen.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Faktum är att profiltipset är så bra att jag har fortsatt använda det även efter att jag bytte till Vimla. Det sparar nämligen batteri också att bara ha 4G påslaget när man är ute och rör på sig och köra på 3G-läge när man är hemma och har tillgång till wifi. :)
     
  10. randomkontot

    randomkontot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2015
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    Miss av mig, jag trodde det var du som skrev att du hade problem trots den
     
  11. Huzko

    Huzko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får hålla tummarna på att ett nytt simkort löser mina problem, får återkomma om det fungerar eller ej. Profilerna gjorde ju ingen större nytta för mig, kan det bero på att jag bor "på landet" och inte har rätt band på 4g ? (Ängelholm skåne)


    EDIT: nytt simkort och profiler verkar ha gjort susen!
     
    Last edited: 24 aug 2015
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har uppdaterat till CM12.1S nu och slagit av profilerna. Har inte lyckats provocera fram felet än men det är för tidigt att dra några slutsatser. Dessutom bytte jag sim-kort för några veckor sedan och har inte testat utan profil-workarounden sedan dess så även om det skulle fungera bra nu så kan jag inte vara 100 på om det är nytt sim-kort eller CM12.1S som var det avgörande. Men jag hoppas att det fungerar nu och att det var CM12.1S (Android 5.1.1) uppgraderingen som fixade det.
     
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tyvärr så uppstod problemet idag igen trots CM12.1S uppdatering och nytt SIM-kort så nu är jag tillbaka på profil-workarounden. :(
     
    svenix gillar detta.
  14. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har du testat att köra endast 3g för att se om den slår över till mobildata efter långvarig wifi?

    Har inte testat cos12.1 än utan kör slimsaber.
     
  15. appmas

    appmas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag sitter med CM12.1 och jag känner att mobildatan ger upp ibland och jag kommer inte åt någonting, 4G skippar jag helt då jag nöjer mig med 3G-täckning, men ändå hoppar det av med jämna mellanrum. Någon lösning?
     
  16. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    331

    MINA ENHETER

    Tasker löste mitt problem (Enbart använda 2G när man är kopplad mot Wifi, annars 3G prefered). Jag slopade 4G också och kör på 3G istället som max :)
     
  17. appmas

    appmas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Får testa med det och hoppas på att det fungerar bättre, tack för svar! :)
     
  18. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har varit i kontakt med comviq och de bekräftade att de inte mottagit inställningar från oneplus, och därför inte har fullständiga apn inställningar för opo och opt.

    Så jag skapade en support ticket på oneplus sida om att de bör kontakta operatören och ge dem inställningar och den information de behöver för att kunna tillhandahålla en bra tjänst.
    Oneplus vill istället att jag ska boka tid för fjärrstyrning av min dator, vad det nu har med mitt exemplar att göra då det verkar drabba alla med comviq och oneplus one med lollipop...

    Workarounden med systemsystemprofiler fungerar ju fortfarande om jag använder en rom som stödjer det, det tråkiga är att slimsaber inte har systemprofiler och det är den rom som gett mig bäst batteritid (6-7h skärmtid på en laddning 50/50 wifi/4g).

    Har någon här med comviq hittat någon annan lösning, t.ex att flasha något annat modem eller liknande?