Fråga: Batteriproblem Xperia Z1

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av sir_calvin, 26 maj 2015.

  1. MoJo

    MoJo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Nytt batteri var lösningen för mig. Jag börjar undra om alla vi som har haft dessa problem har haft ungefär lika gamla telefoner, så att batterierna slutade fungera ungefär samtidigt.
     
  2. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tydligen kan det gå på garantin, detta batteriproblem. Jag skickade åtminstone in min till Sonys support, och fick nytt batteri kostnadsfritt.
     
  3. xzeros

    xzeros Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad sa du till dom när du lämnade in telefonen då? Jag har samma problem, men för mig stängs den av mellan 55-80% vilket gör den nästan obrukbar. Min telefon är 1,5 år gammal och jag är inte intresserad av att betala ett rött öre för något sony borde ta på sig.
     
  4. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    I ärendet (direkt hos Sony Mobile) skrev jag:
    "Telefonen dör oftast när batterinivån ligger på mellan 30 och 50%, batteriet håller laddning dåligt, samt att telefonen har svällt på baksidan."
     
  5. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  6. norris_

    norris_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror själv att jag har fått något batterirelaterat problem med min Z1 nu :(
    När man har igång den så kan den stängas av mitt i allt.. Har i efterhand märkt att den stängs av om man trycker i baksidan från mitten neråt, dvs där vars batteriet är.. något som går på garanti trots att mobilen är kraftigt nött? jobbar som lastbilsmekare så mobilen ser ganska sliten ut..
     
  7. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Min systers z1 har likadant problem, batterinivån ligger på 80% dör och sedan vid omstart så visar den helt plötsligt 4%!!!
     
  8. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min hade tydliga spår av slitage, och det gick som sagt utmärkt att få det på garantin ändå.
     
  9. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Bytte ut det gamla batteriet mot ett nytt idag. Funkar prima nu!
     
  10. sir_calvin

    sir_calvin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick min åtgärdad på garantin. Lämnade in den på tele2 butiken jag köpt den, fick batteri och hörlursuttag utbytt. När jag lämnade in den så sa dom att batteriet bara har 1 års garanti men jag hävdade ändå garanti för batteriet hade svällt upp och tryckt loss baksidan av telefonen.
    Dom bytte även usb-luckan som gummipackningen släppt från utan att jag sagt till, så nu känns telefonen ny igen ☺
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Enkel och enkel... Det svåra är väl i så fall att ta sig in i telefonen, dvs få bort glaset utan att det går sönder, och sedan, efter att man gjort det enkla batteribytet, att få dit glaset igen med bibehållen vattentäthet. Om man ska göra det själv alltså.
     
  12. skalman01

    skalman01 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inga problem att få bort baksidan hel ,vad gäller vattentätheten är det bara att va noga dubbelhäftande tejpen så är det nog lugnt sitter ju inte ihopsatt på nått annat vis från början.
     
  13. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Sen uppdatering i tråden, men inspirerad av ditt inlägg samt några Youtube-klipp bestämde jag mig för att försöka göra samma sak på min Z1. Mitt primära syfte var dock att tejpen hade släppt så att baksidan inte längre satt helt fast, men eftersom mitt batteri vid ett par tillfällen droppat från 40% till 0 tyckte jag att jag lika gärna kunde byta batteriet när jag ändå höll på. De gick förvånansvärt enkelt. Verktyg jag använde: Torx-skruvmelsel modell jätteliten och en smörkniv i plast i avsaknad av ett plektrum för att bända loss bakstycket. Eftersom det nästan satt helt löst redan behövdes ingen värme. Väl inne blev jag tvungen att "städa" lite, eftersom det faktiskt kommit in en del damm i telefonen. Så mycket för den IP-klassningen... Jag tvättade även bort rester av gamla packningens klister med kemisk bensin och en Topz.
    Noteras dock att förutom bakstycket måste man även montera bort en bakre ram inuti för att enkelt kunna byta batteriet, och förutom med ett antal skruvar hålls den ramen på plats av ytterligare en tejppackning, som man alltså behöver ha med i inköpslistan förutom batteriet och tejppackningen för baksidan. Allt verkar i alla fall ha gått bra och nu återstår att se hur batteriprestandan har blivit.
     
  14. teposen1

    teposen1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur mycket gick batteri mm på totalt?
     
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Lite drygt 300 Kr inklusive frakt.
    Jag köpte grejorna hos ett företag som just nu gör ganska aggressiv reklam bland annat på den här siten. De lovar en leveranstid på 1-2 dagar i sin reklam, men det tog drygt en vecka innan jag fick grejorna, men när de väl kom var de välpackade och höll hög kvalitet. Jag märker redan en avsevärt förbättrad batteritid. Jag har inte kalibrerat batterimätaren ännu, men i slutet av dagen visar den fortfarande ca 80%.
     
  16. Vonzy

    Vonzy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 2:
    Blackview Tab 8 Androidplatta A 9
    Telefon 3:
    LM Ericsson vevtelefon utan nummer
     
  17. Vonzy

    Vonzy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 2:
    Blackview Tab 8 Androidplatta A 9
    Telefon 3:
    LM Ericsson vevtelefon utan nummer
    Mitt batteri i z1c flippade ur på samma sätt som dom flesta här + skulle optimera alla appar vid omstarten efter att ha ramlat ner till 0% vilket tog 10-15 min. Någon månad innan så flippade kameran ur, med en återställning så funkade den.

    Men för snart två veckor sedan så blev phånen så supervarm att jag blev orolig för brand!
    Jag lade den på ett ugnssäkert fat och klickade på knapparna, som var helt stumma - antagligen så har plasten på insidan smält.
    Skickade in den till Sony för kostnadsförslag, fick svaret: "Den går inte att reparera" Men du kan få köpa en ny för 2.850:- - Näää!! - det finns billigare på någon internetbutik såg jag...
    Varför den hade gått sönder har jag ännu inte fått besked om.

    - Jag har överklagat till en högre instans inom Sony - vilket egentligen Elgiganten skulle göra i detta fallet, men jag tror ju knappast att dom skulle lägga ner någon tid alls på detta, så efter att ha bett snällt så fick jag mail-adressen och kunde överklaga.

    Det här med batteriproblemen,,, batterierna är ju inte döda, utan det tycks vara någon krets som har svårt att hålla reda på procenterna.

    I mitt fall så måste batteriet ha varit i topptrim för att kunna ge denna extrema värmen.

    Jag har Googlat ofantligt mycket om detta, där många anser att samtliga i Sonys Z-serie har ungefär samma problem. Även andra av Sonys fabrikat, hur skall detta sluta?

    Innan du köper en ny mobil så Googla på den som du har fastnat för, om Sony inte skulle bevilja mig en ny z1c så kommer jag att kontakta mitt försäkringsbolag (If) som brukar vara schyssta, för mobilen brann - nästan iaf.

    Om jag nu blir tvungen att köpa en ny phån så har Xperia M5 ovanligt bra prestanda för 2.700:- med 0,25-sekunders hybridautofokus, 21,5 megapixlar och superskarp zoom + 4k-inspelningsmöjlighet.

    - Visst låter det bra?
    Googla: https://goo.gl/uDM8nr - Jäpp! precis samma problem med den också!
    Jag som alltid har gillat Sony(-Ericsson) känner att det får bli ett annat fabrikat nu, frågan är bara vilket.

    Här är ett Engelskt (möjligen Amerikanskt) forum om Xperia M5, där det klagas på det mesta
    http://www.gsmarena.com/sony_xperia_m5-reviews-7464.php
    (hoppas att det är ok att skriva ned denna adressen)

    Annars:

    Många företag ger 2 års garanti
    Förutom eventuell garanti och försäkring gäller enligt konsumentköplagen i Sverige reklamationsrätten i tre år, om kunden hävdar att varan varit felaktig sedan tillverkningen, och hör av sig inom rimlig tid (typiskt 2 månader) efter att felet har upptäckts. De första 6 månaderna ligger bevisbördan hos säljaren om säljaren hävdar att köparen inte följt skötselråd eller själv skadat varan; därefter ligger bevisbördan hos kunden. (Wikipedia).
    Som i mitt fall så anser jag att det har varit problem med Sonys drivrutiner/deras version av Android som nästan orsakade en brand.

    Jag Googlade på Sony Xperia z5 premium och fick upp bl.a. detta: problem after update 6.0 marshmallows ... fucked up.. + My z5 premium only can record less than 1 MINUTE

    ----------orkar inte Googla mera för stunden, men det ser inte ljust ut för Sony------------