Nvidia Shield Tablet (2014)

Diskussion i 'Nvidia' startad av Santzia, 1 sept 2014.

  1. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tror inte du behöver vara så överdrivet orolig. Chansen att just du ska råka ut för en enhet som börjar brinna... tja chansen att något annat hemskt ska inträffa dig är större skulle jag nog gissa. De har ju sålt flera hundratusentals såna här enheter och de är väl 4st som har visat problem. De är klart saker görs stora på nätet. Vi får se bilder och allt på de få enheter som har råkat ut för problem. Finns ju inget värde i att se alla tusentals enheter som inte har några problem.

    Så jag skulle nog säga att go for it. Men är du orolig ladda den i diskhon. Kan ju inte elden sprida sig lika lätt.
     
  2. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jovisst, sannolikheten rent statistiskt är oerhört liten - men händer det så är det liksom 100% för en själv. och jag är ändå nyfiken på att veta om de här batterierna som gick åt helvete har ballat ur under nån form av extrema förhållanden eller ej.
    tanken hittills är iaf att ge dottern den nya samt kontrollen som jag fick till och aldrig använt, och att under kontrollerade former använda den gamla själv - tvärtom skulle jag iaf inte kunna tänka mig att göra, hon är trots allt enda barnet :D
     
  3. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Har pulat vidare här. Kom fram till att med senaste 5.1.1 som Nvidia släppte så har de ändrat på hur DTB funkar. Alltså systemet som styr laddning och så. Tydligen så funkar de inte att flasha en CM12.1 rom rätt upp å ner efter man har haft 5.1.1 installerad. Man får flasha i så fall DTB filen för 5.1.1 separat. De är i alla fall vad jag fatta de som. Om man vill gå tillbaka till nvidias stock rom så får man flasha den DTB filen som de shippar rommen med alternativt göra en full rom flash och då ingår DTB filen i zippen.

    Jag fick nämligen problem med Blisspop att jag inte kunde ladda plattan. Eller den tar laddning men EXTREMT långsamt och så långsamt att enheten inte ens indikerar att den får ström. Men nu efter att jag flashat upp den fint å prydligt med en ny DTB fil, så funkar de prima igen. Än så länge i alla fall. Kanske inte ska ropa hej riktigt än men nu visar i alla fall plattan att den får ström.

    Alltså jag har aldrig bytt kernel eller pillat nåt sånt med min shield. Jag har bara nedgraderat ifrån nvidias senaste OTA till CM 12.1. Som iofs bygger på samma version av android.

    Ni som får samma problem som mig gör bäst i att läsa lite här:
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=62004266&postcount=584

    Och är ni sugna så kan ni prova BitO-K kernel. Jag provar den just nu. Än så länge inga direkta åsikter. Den verkar funka. Ni hittar den här:
    http://forum.xda-developers.com/shi.../tweaked-kernel-nvidia-shield-tablet-t3069776
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag fick problem med ljudet i Kodi med den kerneln (provade både stable och betan). Det uppstod små hack i ljudet här och där (3,5mm -> stereo), vilket var mycket irriterande i längden. Använde dock stock 3.1 tillsammans med den kerneln.

    I övrigt verkade den dock rätt bra med fint flyt tyckte jag.
     
    kendobendo gillar detta.
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Intressant att få veta, jag har också lite strul. Jag får inte igång Hangouts. Den står bara och snurrar men får aldrig laddat ner historiken och alla konversationer. Så programmet går inte använda. Jag provade flasha om Blisspop romen så jag fick deras kernel men de gjorde ingen skillnad.

    En annan bugg är att Wifi 5Ghz funkar inte på min platta när jag körde med BitO-K. Så den kerneln går fett bort. Jag vet inte om jag orkar med alla buggarna, de är lite jobbigt att använda plattan om saker lite random inte funkar. Så de får eventuellt bli nvidia stock 5.1 med nomoreota.zip och root med xposed så klart då. :)

    Har du fått Hangouts att funka med Blisspop på din? Jag kör med Blisspop 3.9.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag stötte på flera problem, precis som du gjorde, efteråt.

    Gick kvickt tillbaka till stock 3.1 som fungerade bäst, men behöll root och flashade nomoreota.zip. Kör TWRP som recovery och när du flashar OTA-uppdateringen (fullinstallationsversionen), så kommer den när du trycker reboot (efter flashningen) fråga om du vill roota, så processen är extremt smidig.
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Som jag misstänkte då. Du har inte provat någon annan rom, som du fått funka bra eller nästan perfekt?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag testade bara Blisspop.
     
  9. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kör stock root och noremota.. Går det så går det tjuter inte om det inte skulle hjälpa mot killswtchen.
     
    bernard gillar detta.
  10. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag ligger kvar på blisspop ett tag till. Fungerar fint för mig förutom att den laddar rätt långsamt. Skulle vara trist om switchen kickade in. Då blir jag va med min "musikspelare" :)
     
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Flasha DTB filen så löser de laddproblemen. Tror nog min platta laddar snabbare än min nya platta.
     
    kaga gillar detta.
  12. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    ´

    Haa ska läsa ikapp tråden ikväll. Denn "DTB" låter ju spännande. Återkopplar med resultat senare.
    Vilket är det bästa sättet idag att roota sin nya och updaterade platta? Kinesik-hacker-grup-root eller finns det någon annan god? ( Ska kolla på den där GBAtemp guiden ikväll)
     
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Sättet att roota en nvidia shield tablet är i princip identiskt med nexus seriern.

    1. Lås upp bootloadern via klassiska Fastboot OEM unlock i bootloader-läge. Bekräfta på enheten och all programdata raderas och den är nu upplåst.
    2. Starta upp plattan en gång så alla partitioner skapas. Annars får du göra en fullständig datawipe inne i steg 4 längre ner. Det är samma för Nexus 4 och NExus 5 vad jag känner till i alla fall. Antagligen alla Nexus enheter.
    3. starta upp bootloader-läge och flasha en ny recovery exempelvis twrp.
    4. Starta om plattan i recovery-läge
    5. Flasha SuperSu.zip inne ifrån den nya recoveryn.

    Färdish!
     
    bernard och kaga gillar detta.
  14. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det DÄR är en sån juuaavla rock`n`roll-guide till rootning. Jag höjer mitt glas med iskaffe i en skål till din ära!

    [Edit] ser att min kommentar kan läsas ironiskt. Men icke. Det där var den bästa guide jag läst på länge [edit]
     
    Last edited: 30 aug 2015
  15. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det verkar som att den där OTA och killswitchen är säkrad iom den där patchen. Ingen av er som fått er platta avstängd?
     
  16. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag kör med 5.1 och tänker inte uppgradera till 5.1.1. So far so good skulle jag säga. NoMoreOTA.zip funkar fint. Den avinstallerar ju hela OTA-skiten ur systemet. Du hittar inte ens möjligheten att söka efter uppdateringar efter du har kört den filen. Så de känns bra.

    Plattan är fortfarande fin och snabb. Inte buggig å jävlig som den va med CM12.1. Men CM12.1 va nog ett litet snäpp snabbare men de är knappt märkbart. 110km/h eller 109km/h och allt funkar. Rätt enkelt val. :)
     
  17. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Rätt missnöjd med min shield fkt, tyvärr.
    Köpte en "ny" retur. Den tappar appar så får installera om dem. Testat reset, fabriksåterställning osv.
    Men det är en smart ide i sig med plattan, gillar att kunma spela spel med kontroll när man jobbar borta. :)

    Saknar 4g men det är mitt eget fel. Kommer sälja den vidare.
     
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag gav den nya till dottern och hon blev en aning irriterad när hon hade tänkt sätta sig med den och så hade den fabriksåterställt sig själv - men så var det inte riktigt för dig eller, du tappade bara appar?
     
  19. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ne min tappar bara appar hela tiden. Så får omstallera om dem. Irreterande när man sparar lösenord i dem å alla är så krångliga att komma ihåg... Men men inte mkt å göra... Skall sälja den, skaffa ngt annat.
    Hoppas inte denna gör som den du gav bort då. Väntar tills jag kan lägga ut den på forumet här ;)
     
  20. Nephre

    Nephre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjenare

    Jag fick ersättningsplattan förra veckan och har nu försökt roota den gamla för att kunna peta in en custom recovery och sedan flasha den här filen som stoppar ota men jag går fullständigt bet, jag lyckas bara inte.
    Lite lättare undersökningar visade att datorn inte hittar plattan i enhetshanteraren utan där står det bara unknown device. Jag hittar inga speciella drivrutiner för shield tablet men jag antar att det är det som behövs för att fastboot ska kunna arbeta?
    Någon som har lust att hjälpa mig lite? Hur gör man? Det hade varit perfekt att kunna använda den gamla plattan till ungarna, som mediaspelare och som allmän "slitochslängplatta". Jag har googlat runt en del men inte lyckats få något svar än (inte som jag kunnat ta till mig iaf)