Köpråd när man köper begagnade mobil?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av multikp500, 10 sept 2015.

  1. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    hej, tänkte köpa en iphone 5 av en kvinna från en facebook grupp där man kan sälja och köpa grjejer.

    Men hon har ingen kvitto, inte heller låda, då hennes son har tagit i sönder den. Men hon säger att den ska vara olåst.
    en 16gb version. för 1700kr.

    Så jag tänkte möta upp henne och titta på telefonen, så jag behöver tips på hur jag ska göra för att inte bli lurad.

    vissa säger typ att säljaren kan typ anmäla den stulen, och då blockas en lur. Men hur ska man undvika det?
    och sånt viktiga tips. tack på förhand.
     
  2. eastlin

    eastlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sådant undviks med Kvittot, eller om du tar hennes id och skriver upp det. men hade jag varit dig så hade jag backat ur men det är bara jag! :)
     
  3. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    typ om jag skickar pengar på swish, så står det hennes riktiga namn där ju, så om hennes namn på swish inte stämmer med hennes facebook namn vet jag att något är konstigt.

    Men jag tänkte typ om det finns någon ställe där man kan kolla upp imei numret så att telen inte är stulen.
    Men om den skulle vara stulen och imei blockad, då skulle nog inte nätverket funka heller eller?
     
  4. Nostra

    Nostra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    om du får se hennes ID-kort så tar du en blid av den och handskrivet kvitto eller orginal kvitto.
    Får du kartongen till mobile kolla så att det är samma IMEI I tel och förpakningen.
    du får fram IMEI genom att trycka *#06#, du kan även ringa till den operator den är köpt och fråga om garanti genom att ange IMEI Nr.
     
  5. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Först och främst skulle jag backa ur affären pga priset, en iPhone 5 för 1700:- är inte vad jag skulle betrakta som ett bra pris. Finns flertalet iPhone 5 på Tradera som går billigare och där har du köpskydd i form av Klarna osv.

    Men ska man generellt sett köpa något begagnat och inte litar på personen i fråga, då rekommenderar jag ett kvitto som ser ut ungefär enligt följande:

    Ditt namn köper härmed en produktens namn av köparens namn. Enheten fungerar utan anmärkning och är i fint skick(eller det skick den är i). Iochmed detta kvitto intygar säljaren att köparen köper denna enhet som är i ett fullt fungerande skick utan defekter.
    Det som medföljer är följande:
    Lista de saker som medföljer, exempelvis, laddare, kartong osv ellar vad som ingår

    Enhetens IMEI är följande: Skriv in IMEI:t

    Affären genomförs dagens datum i orten du befinner dig på och betalning på beloppet sker genom banköverföring/Swish/kontant betalning eller vad man gör.

    Säljare:
    Personnummer:
    Signatur:

    Köpare:
    Personnummer:
    Signatur:

    Hoppas det går bra!
     
    selko och eastlin gillar detta.