Övrigt: Inte helt perfekt...

Diskussion i 'OnePlus 2 - Allmänt' startad av urbanlarsson, 23 sept 2015.

  1. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Har fått min 1+2 nu, telefonen är riktigt fin men den är inte helt utan problem.

    • Den har ingen email klient med exchangestöd, utan kommer bara med gmail. Jag satt länge med detta då jag vill synca både jobbmail från exchange, och min privata mail från office365. Ville också ha kalendrar och kontakter, allt på samma ställe. Hittade denna som lägger till exchange stöd i gmail appen: http://www.apkmirror.com/apk/google...ge-services-6-5-1520254-android-apk-download/
    • Telefonen har inte 4G på bägge sim-slots samtidigt, dvs om du har 2 simkort från Tre så kommer det inte fungera. Det simkortet man har valt som datasim kopplar upp sig fint på 3G / 4G, men det andra hittar bara 2G näten.
    • Det kommer ingen kalenderapp med i telefonen
    • Det märks verkligen att den inte har fastcharge, man får "planera" laddandet lite mer.

    Jag är fortfarande glad för jag köpte den, men tror nog det kommer bli root och nytt ROM (med fastcharge support) så fort det finns lite stabilare ROM ute. Som tur är kan ju allt fixas med ett nytt ROM, utom 4G på bägge Simkorten, men det kan jag leva utan.
     
  2. Axl183

    Axl183 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Om jag har förstått saker rätt så går rösttrafik i 2G / 3G nätet och 4G är bara till för datatrafik. Så 4G på bägge kortplatserna vore lite overkill.
     
  3. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

  4. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Just nu är det väl så tills VoLTE är utbyggt, men i vilket fall, hade varit trevligt med 3G på ett sim och 4G på andra, just nu är det 3G/4G på ena simkortet, och bara 2G på andra. Om du vill ha 2xTre-sim så kommer det med andra ord inte fungera.
     
  5. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jo, som jag skrev ovan så var det den jag körde med, funkar bra! Har lagt in business calendar så det är ok nu, tycker bara det är lite konstigt att man idag släpper en telefon utan kalender eller exchange-stöd.

    Men men, så länge det är mjukvaruproblem bara så går det ju att lösa...
     
  6. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Haha ber om ursäkt, läste inte hela inlägget ordentligt. Var snabb med att leta efter en länk åt dig :)
     
    urbanlarsson gillar detta.
  7. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Exchange är ju tilllagt i 2.1.0 nu :)
     
  8. Jommie

    Jommie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Med 3G på ena kortet och 4G på andra - så hade det inte löst ditt problem. 4G är fortfarande endast för datatrafik. 2G och 3G är telefoni. Och av dom är 2G det som har bäst täckning. Problemet är nog inte telefonen utan 3 som inte stöder telefoni i 2G.
     
  9. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    När jag säger 4G så menar jag allt under också, dvs 2G/3G/4G ... så det jag skulle önska var 2G/3G på ena kortet, samt 2G/3G/4G på andra, eller 2-4G på bägge.
    Egentligen är det inte ett så stort problem, men dom har absolut inte varit tydliga med denna informationen, istället har dom skrivit överallt att dom har stöd för 4G på båda korten, och det gillar jag inte.
     
    jnsson gillar detta.
  10. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Jag trodde att fastcharge var hårdvara, räcker det är bara byta rom för att få det?
     
  11. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Räcker med att lägga in en annan kernel som finns på XDA :) vet dock inte om det funkar, har inte fått min lur ännu.
     
    Axan gillar detta.
  12. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det är för att hårdvaran stödjer fastcharge, men mjukvaran tycks inte göra det. Vill dock säga att jag idag, på 2 timmar, fick upp telefonen från 16% batteri till 62%, så med orginal-laddaren och en bra USB adapter till väggutaget (körde med en 2A Apple adapter som kom med iPad Air) så går det ändå rätt snabbt att ladda.

    Finns några beslut dom har tagit med telefonen som jag verkligen inte förstår, t.ex. så sitter det en USB-C kontakt för laddning, men alla komponenter bakom stödjer inte USB-C, så bortsett från att man måste köpa en massa nya kablar, så finns det inget anledning i världen att ha den kontakten.

    Men men, jag gillar fortfarande telefonen, tror som sagt jag kommer köra cyanogen om några dagar / veckor, men den är rätt skön och det är verkligen skönt att slippa iPhone 6 som jag hade innan.
     
  13. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Det du pratar om är att de aktiverat usb fast charge inte Qualcomm lösning.
    Nej krävs hårdvara.
     
    Axan gillar detta.
  14. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Qualcomm fast charge och usb fast charge är två olika saker.

    De du kan göra är att flasha en kernel som stöder usb fast charge. Original laddar den bara med 1.5A. Med annan kernel kan du höja till 1920mAh (1.9A). Laddar något snabbare, men långt ifrån OPOs laddtider