Jag fick precis ett mail från Borderlinx med massa dhl-paper

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av beejizzle, 13 maj 2010.

  1. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Se svaret från Punkista. Du har dessutom godkänt deras villkor.

    Betala nu och sluta försök komma undan några fjuttiga kronor.
     
  2. capture

    capture Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänk om du hade fått ett mail från ett företag som du hade haft affärer med där de bifogade en faktura de fått från ett företag som du indirekt var skyldig till och en kontonummer. Skulle du då sätta in de pengarna hur glatt som helst?

    Tycker de flesta verkar säga att de kommer betala OM det kommer en riktig faktura. Är inget snyggt sätt att av borderlinx att sköta detta på.
     
  3. sundrik

    sundrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför lägger du dig i detta? Jag ser inte ens att detta berör dig. Kanske inte rätt ställe att sprida dina moralkakor...!?

    Jag har inte sett underlaget som KE fått. Vet han ens om att det bara kommit random-mail som saknar bokföringsmässigt underlag?


    Jag får väl också säga att jag inte är ekonom, som om det skulle berättiga något. Annan diskussion O_o

    Det handlar inte om vad som skall eller inte skall vara med i omsättning. Bokföring fungerar inte så. Det handlar om pengar ut - pengar in.
    Även om det är samma pengar ut från BL (borderlinx) och pengar in från dig till BL, så måste det bokföras.
    Annars skulle man kunna säga att: Vi säljer denna tröjan på rea till självkostnadspris. Alltså det kostar samma som vi får sålt den för, alltså behöver den inte bokföras...... ja vet, extremt. Men samma princip.

    Sen finns det enormt mycket man bokför som inte berörs av moms, men ändå måste bokföras. Av den enkla anledningen att alla transaktioner skall bokföras.

    Om BL är ett seriöst företag, så har dom garanterat bokfört kravet från DHL. Varför skall det vara så svårt att då skapa en faktura som hanterar denna kostnaden för dem?

    Jag hade fortfarande inte betalat förrän jag fått faktura.
    Detta med betalningspåminnelse... På vaddå? Det finns ju ingen faktura som löpt ut...
     
  4. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    då har du missat att läsa delar av tråden :) killen som pasta in svaret har även sagt vad han mailat till KE.
     
  5. sundrik

    sundrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får slänga in handduken.. jag hittar det inte. Vilken sida? eller ännu bättre, vilket inläggsnummer. Står längst upp i höger hörn på varje inlägg. Typ mitt är #225
     
  6. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    FYI.

    Detta är vad jag skrev till KE:

    Hej Nicolas!

    Jag vidarebefordrar det första mailet som jag fick av Borderlinx. Har även bifogat all mailkonversation med företaget, den kan se lite rörig ut men det beror på paralell kommunikation med olika personer i företaget. Där ser även mitt senaste brev till Borderlinx (som jag skickade den 28 maj till David Higenbottam) med frågor om hur och varför de anser sig ha rätta att kräva dessa pengar av mig såhär långt efteråt när det är något som de borde ha uppmärksammat själva innan de prissatte sin tjänst.

    Tycker att jag frågade Borderlinx om vad det skulle kosta mig att använda deras tjänst där de ansvarar för att allt blir betalt inkl. VAT, tull och andra ev. skatter. De lämnade ett pris, inkl.allt, som jag betalade, och nu upptäcker de att de har prissatt sin tjänst fel och vill hämta in de pengar de borde ha meddelat mig att tjänsten kostade från början. För det kan ju inte komma som en överaskning för detta företag att det förekommer VAT på import när det är det som är del av deras affärside. För mig var det inte uppenbart att någon avgift saknades, hade heller ingen anledning att misstro företaget då flera andra hade uppgett att de betalat samma summa för tjänsten (se forumtråd på swedriod: här).
    Det finns många fler som råkat ut för samma sak efter det att de importerat samma telefon via Borderlinx, går att läsa om här.

    Observera att jag skilljer på den VAT de säkert redan har betalat i mitt ställe, som sig bör till myndigheterna, och det pris de satt på sin tjänst för att utföra detta åt mig. För nu hävdar de att jag betalat ca £ 63 för lite, i och med att det pris de satt på sin tjänst inte täckte den kostnad de hade för att producera tjänsten. Se § 30 i deras Terms & Conditions för det är där jag tycker mig läsa att de har åtagit sig att betala detta åt mig, att det ingår i den tjänst som jag köpt för begärt pris.

    Jag vill bara veta om jag är skylldig att betala detta, om så är fallet kommer jag att göra det. Men jag vill försäkra mig om att det är rätt och att inte Borderlinx försöker köra en fuling bara för att de upptäkt att de har gjort fel från början, något som de vill att jag ska betala för. Jag antar bara att det kan röra sig om en ansenlig summa då det kan vara ett antal telefoner de missat att ta ut denna kostnad för i sin prissättning som de nu försöker få tillbaka.

    Hör gärna av dig om du har frågor eller om något är oklart.

    Tack på förhand!

    Hälsningar
    ***************


    Länkade även till detta forum (länkarna är inte kvar i texten ovan) så han kunde läsa på om vad som hade hänt och vad som andra råkat ut för.


    Är det någon som hört av BL sen i början av juni?
     
  7. Punkista

    Punkista Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med om att de borde kunna skicka ut fakturor. Borderlinx försöker helt enkelt ta en genväg... och den är inte snygg. Hur de hanterar betalningarna i sin bokföring är egentligen ointressant, men det kan förklara varför de gör som de gör.
     
  8. sundrik

    sundrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack caedes! :D

    Enligt ditt brev så vet han inte om att dom faktiskt inte skickat faktura.
    Bara om han faktiskt läst tråden borde han förstått det.

    Jag hade svarat honom med att förklara att ni bara fått ett random-mail med summa och kontouppgifter, och ingen faktura.

    Fråga gärna också om man faktiskt inte har rätt att begära att få faktura på saker man betalar för. Även om det är ett efterkrav.
     
  9. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är intresserad av vad BL har kommunicerat med folk den sista tiden. Vad var det senaste ni hörde av BL?
    Detta var det senaste jag skickade (28 maj) till BL och väntar fortfarande på svar:

    Hi David,

    According to the T&C, Bordelinx is my agent, and as such, Borderlinx is RESPONSIBLE to manage ALL export, import and customs clearance procedures AND to ENSURE customs duties and taxes are paid to the relevant customs and tax authorities. If Borderlinx fails to recognize anything that should be included in the price of the service and therefore cannot live up to its obligations according to the T&C (which is due to a system problem at a sub-supplier), I cannot see how that can be my problem.
    In what way did I provide Borderlinx with inaccurate or incorrect information at the time of my purchase? Because thats the only reason I see that would justify a payment this long after my use of Borderlinx services.

    The way I see it, this is an issue between Borderlinx and DHL, not between Borderlinx and myself. At this stage I cannot see why I should pay for someone else's mistakes, this VAT is something that Borderlinx should have foreseen and included in the price in the first place. I am not accustomed to the import laws (and taxes, customs) in the UK, thats why I used Borderlinx so that it would be right.

    I will pay for this VAT, if it is mine to pay.But Borderlinx must explain to me, based on the description of your service and what is regulated in the T&C, how and why it is so.

    Regards
    ************
     
  10. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    Tror de blev lite tagna av texten, mycket bra :) Han konsument-killen verkade inte ha någon koll alls i denna situationen känns det som.

    Jag tror BL har släppt detta nu, de fick nog in en del av alla som betalade direkt.
     
  11. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag både hoppas och tror att dom inte släpper detta utan skickar en rejält saltad påminnelse inom kort och sen drar det vidare till inkasso om ni struntar i den med.

    Ska försöka få kontakt med BL och beskriva ert resonemang här och hur ni försöker slippa undan.
     
  12. alongusername1

    alongusername1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha jag hoppas du skämtar, vem önskar helt ärligt att man ska få betala mer när det är helt uppenbart att BL borde tagit med detta i sin ursprungliga kostnadskalkyl som de visar på sin hemsida när man beställer.

    Om du är seriös: LOOOOOOOOOL
     
  13. caedes

    caedes Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Don´t feed the Trolls.
     
  14. Lääny

    Lääny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    +1.

    Sen kan jag hålla med om att det är en struntsumma. Men för mig spelar det ingen roll om dom skickat ett mail där dom vill att jag ska sätta in 7 - eller 700kr på deras konto, hade inte betalat i vilket fall. Som andra varit inne på så är det en ren principsak.

    Hur svårt är det att skicka en riktig faktura hem i brevlådan? Folk som har bett om det verkar ha fått det. Men jag tycker inte att jag ska behöva höra av mig till dom "Hej, ni verkar gjort ett misstag när ni inte tog ut momsen direkt. Nu har jag fått ett mail där jag knappt kan utläsa vad det är jag ska betala och vars. Kan ni vara snälla att skicka mig en riktig faktura så att jag kan betala för er tabbe? Ps. Vad vill ni att jag ska göra med "räkningen"/mailet som jag felaktigt fått för en annan person? Ds.".

    Nu räknar jag med att det kommer hem en räkning i brevlådan så småningom och om den ser ut att vara riktig, utan extra handläggningsavgifter och dylikt, kommer jag att betala.

    Generellt tror jag det är viktigt när man kräver folk på pengar, särskilt i efterhand, att man är tydlig med vad det är kunden betalar för,och vart kunden ska betala och givetvis att allt känns riktigt och seriöst. Jag tror inte att diskussionen hade uppstått om folk börjat få hem riktiga fakturor istället för inskannade mail.

    BL hade lätt kunnat undvika detta och förmodligen fått fler att betala på engång om, bara dom lagt ner lite mer energi på att skicka riktiga fakturur istället. BL får helt enkelt skylla sig själva och så länge dom inte skickar en faktura växer mina 700 kr på mitt sparkonto med "rasande takt" :teeth:
     
    Last edited: 7 jul 2010
  15. Lääny

    Lääny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag tror du får en tjänst hos BL direkt! Du kan agera deras mellanhand/indrivare här i Sverige, men glöm för guds skull inte att skriva ut alla mail med inskannade bilder innan du knackar på hos folk!

    Gillar även hur du håller liv i tråden!<3 hämtar en kopp kaffe och väntar med spänning på fortsättning... :)
     
    Last edited: 7 jul 2010
  16. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I inlägget du hänvisar till har jag gjort en länk av ordet "här". ;)
     
  17. sundrik

    sundrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fattade det som att dom inte fått faktura utan bara en pappers variant på mailet.
    typ "hej, vi vill ha pengar för en avgift vi missat. Sätt in pengar på detta kontot".


    @Alla-seriösa: Bästa sättet att strypa troll (troll?) är att inte svara dem.
     
  18. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    +1 på den!

    Barilla är enda anledningen till att jag fortfarande läser denna tråd! Jag tycker det är hysteriskt kul att man orkar bry sig om att vissa har gjort en bättre deal med Borderlinx än andra.

    ps. Om jag säljer en tjänst där det klart och tydligt står att moms ingår så skulle mina kunder skratta åt mig om jag kommer med efterkrav på momsen några månader senare.
     
  19. adeadrat

    adeadrat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har absolut inte hängt med i denna tråden.. men Borderlinx försöker få er att betala in momsen som dom missat lägga på rigth?
    Om det är så det är så kan jag upplysa om att dom är skyldiga att visa priset med moms när privatpersoner handlar. Gör dom inte det får dom helt enkelt stå för att dom missat det.
     
  20. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Visst är det så, och det är dom naturligtvis medvetna om. Annars hade dom skickat en korrekt faktura för länge sen.