Fråga: Video utan extra wifi?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Buzz, 7 okt 2015.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Går det att köra en Chromecast via telefonen och utan extra wifi?
    Scenariot jag tänker att man har en TV, en Chromecast och en telefon med datatrafik, men inget annat wifi. Går det då att få Chromecasten att ta dataströmmen t.ex. för youtube via telefonen? Måste man slå på hotspot på telefonen eller går det automatiskt via chromecast-appen?
     
  2. herrober82

    herrober82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Chromecast modulen måste ha internet för att kunna fungera tyvärr.
    Egentligen borde det rent tekniskt vara möjligt att bara skärmspegla sin mobil mot en Chromecast utan internet men Google vill väl ha all data till deras big databas.. :)
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Min tanke var att den skulle få det via telefonen. Jag har inte hunnit prova men med telefonen som hotspot kanske det går att få det att fungera?
     
  4. herrober82

    herrober82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det funkar bra. Men du kan inte köra hotspot och samtidigt dela skärmen till samma Chromecast från samma mobil. Det borde iallafall inte vara möjligt..
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Inser inte riktigt varför det inte skulle gå men å andra sidan så behöver jag inte kunna dela skärmen så just det spelar ingen roll. Poängen är att jag faktiskt har internet men bara via telefonen. Normalt är väl Chromecast-prylen tänkt att koppla sig till internet via annat wifi än telefonen.
     
  6. Scrammy

    Scrammy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Internet behövs väl inte? Så länge chromecast och telefon är på samma nätverk?
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    För att spela youtube så tror jag det behövs. :-)

    Och apropå "samma nätverk" så finns det inget i det här fallet, utom det som telefonen står för.
     
  8. Scrammy

    Scrammy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Absolut för youtube :-) Men för att streama lokal media räcker det ju med en router(oklart om telefonens egna hotspot funkar för det? näee..) en telefon och media lagrat på en nas eller direkt i telefonen. Kör ESfileexplorer bara..
     
  9. Putte13

    Putte13 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det någon som vet hur man gör då? Jag vill använda telefonen som WiFi-hotspot så att mobilen förser Chromecasten med Internet.
    Så telefonen ska fungera både som "router" och för att casta.

    I dag har jag en mobil router med ett extra-SIM och det känns väldigt onödigt att betala för detta när jag redan har datamängden i telefonen.
    Hur gör jag?
     
  10. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Använd en gammal mobil och koppla upp den mot din mobil med surf som du har som hotspot, dvs du delar surfen både mot chromecast och den gamla mobilen. Starta sedan streamingen med den gamla mobilen...
     
  11. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Det funkar, men du behöver en enhet till för att göra första setup och konfigurera chromecasten att ansluta till din hotspot. Skärmspegling funkar och du kan använda vlc för att streama lokalt. Det drar däremot duktigt med ström när en mobil ska göra allt det här så ha den inkopplad till laddare.

    1. Starta hotspot på din mobil
    2. Gör en factory reset av chromecasten och använd mobil 2 för att starta upp den, använd din hotspot som ett vanligt wifi.
    3. chromecast kommer försöka ansluta till din hotspot varje gång den startar. Nu kan du även ansluta till chromecast med mobilen som är hotspot och sälja mobil 2 på blocket (optional).
     
    Last edited: 7 dec 2018