Tips: Funderar du på att köpa Ubuntu telefon?

Diskussion i 'Linux' startad av wibergify, 13 jul 2015.

  1. Ghwomb

    Ghwomb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är lite synd. Men jag har en gammal Windows 7 partition liggandes för de tillfällena de behövs.
     
  2. Ghwomb

    Ghwomb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag bor i villa, så det är rätt lungnt med Wifinät här hemma. Annars är jag mest på universitetet och där är det nästan bara fantastiska Eduroam som finns. Men tack för varningen!

    Vad det gäller appar så behöver jag en app för podcasts. Kartor och webbläsare är ett plus också. Men jag är ingen storanvändare av telefoner, så kraven är låga.
     
  3. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    För podcasts använder jag Podbird: https://uappexplorer.com/app/com.mikeasoft.podbird

    Google maps finns tillgänglig som web-app, men fungerar inte superbra i min erfarenhet.. Nokias Here maps (som finns förinstallerat) har dock lyckats bättre de 2-3 gångerna jag behövt kartor :) https://uappexplorer.com/app/com.nokia.heremaps

    Webbläsare är det svårare med. Vad jag vet så är det endast den medföljande webkit baserade webbläsaren som finns tillgänglig just nu.. Den fungerar, men hade varit gladare om Firefox eller Chrome funnits som alternativ.
     
    bernard gillar detta.
  4. Goldie

    Goldie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Liri Browser finns också men den är fortfarande i Alpha
     
  5. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    bernard gillar detta.
  6. 010

    010 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet var man kan läsa om säkerhetsaspekter avs ubuntulurar? (Ja jag är lat och tänker att om någon redan grävt i detta kanske jag kan få lite draghjälp)
    • Vad säger Ubuntu/ Canonical om Meizu? Hållning lixom.
    • Hur ser det ut med inställningsmöjligheter (vad går enkelt att stänga av i gui resp terminal)?
    • Hur ser beroendet av molntjänster ut med ubuntulurar (jovisst kan man säkert välja att använda molntjänster - men funkar det ok om man väljer att vara mer "lokal")?
    • Funkar det att kryptera lokalt (lagring? Hela rasket? Vad för slags kryptering/ hantering?) Transport, antar att det funkar som i vanliga Ubuntu?
    • Mer generellt, någon som har en uppfattning om hur ubuntulurar står sig säkerhetsmässigt? Tex om man tänker sig å ena sidan apple/ android/ ubuntu - resp blackphone (såklart förväntar man sig att den senare kör i 8ttor, på sätt och vis). Men ändå, generella funderingar?
    • Öppen kod - hur är intrycket av ubuntulurar m a p säkerhet/ privacy? (Amazon som default sökalternativ - liknande saker eller värre i ubuntulurar)
    Jo frågorna är oprecisa och allt möjligt (och inte så tekniska - inget om tex hantering av mandatory access control - vi är alla fundamentalt rökta ändå verkar det som). Jag förväntar mig inte att någon har något "facit" - mera om någon har någon råkar ha någon fundering lite hit och dit.

    Som sagt, förlåt och bortse från detta om ni också tycker att jag svamlar :)
     
  7. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Tjae, varför inte. Kör Kubuntu på hemdatorn. Så länge de kan leverera detta så kan jag tänka mig en Ubuntu Phone
    Bra kamera, bra ljud, stöd för chromecast och dessa appar
    Google play music, HBO, Netflix, Dropbox och att batteritiden är ok.
     
  8. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV