Vad bör man skaffa? Tacksam för hjälp!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Markus_SQ, 17 okt 2015.

  1. Markus_SQ

    Markus_SQ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej, Swedroid!
    Då min Nexus 5 gått sönder och jag sitter fast med en Samsung s3 så känns det som att det är dags för att skaffa ny mobil. Var originellt intresserad Oneplus 5x, Nexus One och Nexus 6p, men då 5x verkade verkade ha sämre specifikationer än andra i sin prisklass + att den bara har 2gb ram så ströks den. Oneplus One såg jag sen var last gen, kollade upp Two, verkade vara riktigt krånglig att skaffa, samt att LG G4, som jag nu upptäckt, verkar rent bättre ändå. 6p verkar inte helt och hållet prisvärd + att jag inte vet hur en stor skärm skulle kännas för mig. Jag har alltså intresserat mig för LG G4, varav jag hittade en till konkurrent, Moto x Style, och de verkar extremt lika varandra. Sedan kommer Blackberry Priv snart, och den verkar intressant, men är lite orolig för hur högt priset blir för oss i Sverige med vat och allt... Sedan finns det vissa konkurrenter jag inte kollat upp.
    Det jag vill ha är:

    Framtidsäker prestanda + ram
    Bra kamera
    Android
    Helst, men inte obligatoriskt, 2k skärm
    Sådant som plats för sd-kort och snygg design är bonusar

    Vad anser ni mellan G4, Nexus 6p, Moto x Style och Blackberry Priv (har ni nån föraning om vad denna kan kosta förresten)? Har jag missat något gällande 5x och oneplus two? Kom gärna med förslag på andra mobiler som jag inte har listat.

    Tack så mycket för hjälpen! :)
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Hej och välkommen,
    Framtidssäker prestanda är svårt att uttrycka sig om tycker jag, då det är individuellt...Dvs vad man tycker är acceptabel prestanda/funktion på en telefon, hur man använder den och till vad etc etc etc. Finns ju folk som fortfarande använder ex. Samsung S2 och är nöjda. :)

    LG G4 är det många som berömmer, kameran ska tydligen vara riktigt bra på den och läder versionen ser onekligen fin ut och har plats för minneskort, har för mig att den fått viss kritik för batteritiden, dock inte säker.
    Nexus 6P ser ut att vara väldigt fin designmässigt,kameran ska ju enligt påståenden vara väldigt bra, Men lite väl högt pris i mitt tycke för en Nexus oavsett specar.
    Moto X Style var den luren jag skulle köpa, men fick invite till att köpa en OnePlus 2 så testar med den just nu(Och har inga klagomål efter snart 3 veckor). Moton hade många rätt för mig, minneskort, bra design, skärmen, väldigt ren android och i mitt tycke bra kamera samt bra prissättning.
    Blackberry Privs pris har läckt ut i UK och den kommer landa på runt 580£, så om den kommer till sverige så räkna med att priset hamnar en bra bit norr om 6k uppskattningsvis.

    Gällande Nexus 5X och 2GB ram så finns en ingående artikel (dock på engelska och ganska teknisk) som tar upp den frågan.


    Om valet för mig stod mellan G4, 6P, Style och Priv så skulle jag välja Style. 6P på andraplats...om den vore lägre prissatt.
     
    Markus_SQ gillar detta.
  3. Markus_SQ

    Markus_SQ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för mycket hjälpsamt svar! :) Det blir väl en style då! En fråga bara, vad är det för skillnad mellan en moto x style och en moto x pure? Man säger att pure är "unlocked", men de verkar inte syfta på bootloader?
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Markus_SQ gillar detta.
  5. Markus_SQ

    Markus_SQ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Varsågod :)
     
  7. anko

    anko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Ett förslag som inte är listat är ju den nya Sony z5 eller möjligtvis z5 premium.
    Uppdaterad prestanda (ny kamerasensor, qualcom 810), hyfsad batteritid, sd-kort.
    Jag gillar den iaf!