Civilpolis-sök

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Dalarna, 8 jul 2010.

  1. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En tokvettig app som jag iaf skulle ha mycket nytta av är en civilpolis-sök! Slå in ett regnr, låt appen söka igenom en lista med reg.nr och om det är en civilbil så meddelar den det. Listan bör väl kunna uppdateras av användarna när man vet om en civilbil så att det hålls så uppdaterat som möjligt.

    Transportstyrelsen har redan en SMS-tjänst där du får reda på all info till en kostnad på 3kr per bil och sms. Men som sagt, 3kr per misstanke blir lätt en del pengar efter ett tag om man misstänker var och varannan ny V70 med heltonade rutor och extra-antenner.

    Bara jag som vill ha en sådan app? :)
     
  2. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Håll hastigheten istället så slipper du sitta och nervöst pilla på mobilen när du kör.
     
  3. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    eller om du är rädd att du har span utanför lägenheten kan man prova att sluta bryta mot lagen
     
  4. Gonjer

    Gonjer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Gillar svaren :) men jag tycker och detta är vad jag tycker. Att hastigheterna är ett skämt. Därför håller jag med att en app skulle vara bra att ha, men att pilla på mobilen när man kör är inte att rekommendera men är man 2 i bilen så varför inte?
     
  5. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER


    Onödiga inlägg grabbar. Håll er till topic utan att insuinera att trådskaparen är kriminell eller begår kriminella handlingar
     
  7. pewpew

    pewpew Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svart på vitt: http://tsh.toi.no/index.html?22141 Det är dock inte lätt som lekman att ta till sig vad forskare säger när de själva inte upplever att risken ökar vid en ökad hastighet.
     
  8. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Frågan är inte om att skapa en sån app är olaglig registrering av myndighetsfordon med säkerhetsklassning ?

    Dessutom tror jag knappast att civilpolisbilarna är registrerade som polisfordon hos Transportstyrelsen för sökning på deras sida.

    Är inte dessutom de "flesta" civilpolisbilarna silverfärgade saabar och har inte tonat av vad jag vet.

    Men visst vore en sådan app lite kul att ha så visste man ortens alla civilpolisbilar i en snabb sökning per ort :) Hehe
     
  9. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Jag använde VV´s sms tjänst för det hela tiden förr, jo, en sådan app hade vart bra.
    Bilarna är reggade på Polismyndigheten så dom är enkla att hitta.
     
  10. axup

    axup Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tips för att avgöra om det är en civilare. Diskret mörkare färg på bilen. Tonade rutor. Ofta antenner på taket. Och viktigast av allt, ingen reklam under bakre regskylten. (Antar att de inte får ha reklam på sina bilar.)

    Söker man på ett civilpolisnummer med sms till transportstyrelsen, får man svaret att de är registrerade på polismyndigheten.

    Håller med om att ett crowdsourceat register på dessa bilar vore najs.


    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  11. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Du har lite fel där. Kollegan blev stoppad i en GAMMAL SAAB 9000 utan antenner och förlorade körkortet. Detta i Göteborg. Vet att dem även kör en gammal 850, båda dessa bilarna har inga tonade rutor eller antenner, ser helt vanliga ut. :eek:

    Sen så körde jag förbi en civilpolis idag och den bilen hade reklam under reg-skylten bak, men vanligast är att de inte har det!

    jag hade älskat en sådan app!!

    har sett en lista på nätet över samtliga civilpolisregnummer för ett par år sedan faktiskt. den uppdaterades av folk som har åkt fast eller upptäckt en civil polisbil. så om man kan länka den listan till appen så är det ju en start :P
     
  12. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    En sån app vore fint! Men som sagt, saab/volvo kombi av nyare modell med mer än en antenn på taket, extraljus, skum extra utrustning i form av radio hållare/knappar för att låsa dörrarna bak och tonade rutor = snuten



    Givetvis har dom mer diskreta bilar också.. :P
     
  13. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Bor granne med polishuset :-) Här brukar de köra en vit Xc70. Givetvis tonade rutor och tre antenner.
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Polisen är ju inte dumma, självklart försöker de se till att bilarna ser ut som vilken bil som helst.

    Sen beror det ju lite på vilka poliser det är som använder bilen, trafikpolisen använder andra bilar än SÄPO och span.
     
  15. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Är det inte smidigast att göra en app som scanar reg nr och kollar det mot bil registret? Finns en sån po polska för deras land, men jag gillar tanken. Då kan man kolla upp alla bilar som man finner intressanta.

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  16. ennepop

    ennepop Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De civilpoliser som jag sett/blivit stoppade av/hört om har alla haft två saker gemensamt. De har varit olika bilar och att de har extra "backlysen" undertill där bak. Lite halvovala, två stycken.

    Bilarna i fråga har varit SAAB 9000, SAAB 9-3 (denna fick nästan mitt kort :cry:), Volvo V70, Volvo 850 och en Renault buss.

    Sen en fråga ang appen... Kommer man åt Transportverkets register?
    Via SMS kostar det 3 kr, via hemsidan måste man skriva in en kod och får bara göra en sökning per 30 sekunder el nåt.
     
  17. reggy

    reggy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Du har en app som heter trapster det är inte det men liknanade.
     
  18. BrittBastard

    BrittBastard Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ehh, har man nytta av en sån här app så vågar jag påstå att man både är kriminell och jävligt nojjig. Vem fan åker runt och kollar på telefonen samtidigt som man kollar plåtar?!?
    Åker man fast så är det ju liksom för sent, då får man fan stå för det man gjort.
     
  19. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För att förtydliga, jag behöver ju inte ligga 200 och använda appen samtidigt, eller hur? ;)

    Jag är ju en laglydig människa, vill bara inte ha några poliser framför mig om man skulle behöva göra en omkörning eller har bråttom till jobbet. Man vet aldrig när man behöver ligga i 150 och vill ha kvar sitt lilla rosa kort.

    Denna app vore kunglig att ha om man är lite fundersam över Saab/Volvo-kombin som ligger nära bakom eller liknande. Man kan ju sakta ner och ta det säkert, men man vill ju gärna ha svart på vitt. Man kan ju faktiska åka två i bilen också, en som tar hand om telefonen. ;)
     
  20. egon2003

    egon2003 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    BrittBastard: Jag har nytta av den. Kalla mig kriminell om du vill :)