Problem: Inget ljud i vänstra hörsnäckan

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av highquality, 9 nov 2015.

  1. highquality

    highquality Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Det var imorse jag skulle bege mig till skolan och satte in i hörlurarna i telefonen för att lyssna på musik. Då fungerade inte den ena hörsnäckan. Detta tyckte jag var rätt normalt då att hörlurar kan gå sönder eller ha nåt fel. Jag testade plugga in ett annat par för att se om det gjorde någon skillnad. Men ingenting förändrades. Eftersom både är hyfsat använda och den andra hörluren jag testade med är 3 år gammal, så antog jag att den också var sönder. Jag inte hade mer tid åt hörlurarna så jag lät problemet ligga. Jag antog alltså att de båda hörlurarna var sönder, vilket var väldigt dumt av mig. Jag bestämde mig att köpa nya hörlurar efter skolan (bussen kör förbi köpcentrumet) och när jag väl satte in pluggen i mobilen, återstod problemet. Då insåg jag att det inte var fel på hörlurarna utan på mobilen :(. Musiken fungerar helt ok och högra hörsnäckan fungerar också väl. Vänstra hörsnäckan har helt tappat ljud. Dessa hörlurar som jag testade, fungerar helt normalt på andra apparater.
    Kvällen innan mobilen blev konstig, lyssnade jag på musik. Då funkade den väl.
    Har någon stött på ett liknade problem innan? Vet ni hur man kan möjligtvis fixa detta problem?
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Har du nåt skal på mobilen? Man kan få liknande problem om kontakten inte går ner i botten.

    Annars är det väl risk att kontakten på telefonen gått sönder. Har du tur har det bara kommit skräp i den.
     
  3. juun

    juun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Låter det ingenting ur den ena? Om det låter lite/jättelite är det förmodligen kontakten på hörlurssladden. eller som ovan nämner att den inte klickas i ordentligt. Annars är det nog hårdvarufel i kontakten (telefonen) eller ljudkortet i telefonen.
     
  4. highquality

    highquality Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag använer inte skal, allt har funkat innan. Jag har använt mobilen i ett år nu och allt har funkat fint. Om kontaken i telefenon har gått sönder, hur kan detta förekomma, det funkade iallafall dagen innan. Tror dock inte att det finns skräp i den.
     
  5. highquality

    highquality Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Det låter absolut ingenting ur den ena, dock när jag ska sätta in pluggen i mobilen hör jag ett kort anslutningsljud i båda hörsnäckorna. Liksom en elektricitet som drar igång allting om du förstår vad jag menar. hmm hårdvarufel i telefonen, hur kan detta förekomma? Ljudkortet i telefonen kanske... Finns det på något sätt jag kan laga detta eller skicka in detta till människor som kan laga?
     
  6. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Ta en tunn nål, tandpetare eller liknande och se om du kan rensa kontakten.

    Eller skaffa Blåtandshörlur och lyssna via denna.
     
  7. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Prova att suga ut ur kontakten och se om det kommer ut något skräp.
    Det fungerade för mig förut när det glappade.