Diskussion: Kamera - Bilder, tips och tricks - Nexus 5X

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av zztop007, 9 nov 2015.

  1. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag hittade ingen tråd för bilder så här kommer en.
    Utöver bilder är det alltid bra med lite diskussioner runt hur man tar bra bilder, andra appar mm.

    Jämförelse mellan Z5c och Nexus 5x inomhus, grått väder och inget extra ljus.
    I detta gråa väder tycker jag att Nexus vinner direkt, i de flesta fallen har HDR + gått igång men det är rättvist då Z5c kör sin egen modell när det är sämre ljus.

    Z5c:

    z kalle.JPG

    Z cyckel.JPG

    Z ljus.JPG

    Z face.JPG

    Nexus 5x:

    Nexus Kalle.jpg

    Nexus Cyckel.jpg

    Nexus Ljus.jpg

    Nexus Fac.jpg
     
    chraist gillar detta.
  2. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Efter att ha tagit ett par bilder till måste jag nog säga att Nexus och Z5c inte spelar i samma liga. Nexus har färger och är snabb, trots hdr + där Z5c mest ger gråa och utmattande bilder.

    Känner mig sjukt nöjd med kameran IAF.
     
    EricG och nickewistrom gillar detta.
  3. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Måste bara passa på att tacka att du skriver och lägger ut bilder. Kameran va en dealbreaker för min del.
    Men måste passa på att fråga då, tar den kort snabbt? Alltså, snabb att starta upp och hittar fokus och "skjuter av" snabbt?
     
    zztop007 gillar detta.
  4. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Fokus är snabbt men kameran är inte lika snabb som ex. S6. Den är snabbare än ex Z5c dock. När HDR + kickar in tar själva bilden en stund att processas , men det sker i bakgrunden. Kvalitén är dock riktigt riktigt bra om jag jämför inomhus.

    Jag skulle tro och hoppas att hastigheten med kameran kommer att fixas via updates eller utveckling på ex XDA :)
     
    Last edited: 11 nov 2015
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  6. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Nexus 5x vs G4.
    Låg till mycket låg belysning.
    Bilden på skeppet i ett helt mörkt rum visar tydligt på skillnader. Tom färg finns med på Nexus. Love it!

    Nexus
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    G4
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 11 nov 2015
    bernard, chraist och nickewistrom gillar detta.
  7. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Okej, jag kommer från en z3 där kameran var på tok för långsam. Hur är den i jämförelse med iphone 6s då, som dom flesta av mina vänner har.
     
  8. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Du e ju verkligen en hjälpte som gör detta.. Va engagerad på detta forumet när jag hade n4 men tappade det helt när man fick z3.. Nu är den beställd! Tack!
     
    zztop007 gillar detta.
  9. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Långsammare, men det är även S6 och G4. Bilderna tycker jag blir bättre.

    Jag skall lägga barnen nu men skall försöka komma ihåg att göra några jämförelser mellan iphone 6 och Nexus.
     
  10. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Ja men att bild kvaliten är bra har jag förstått och övertygad om. Det jag är intresserad av är att kunna knäppa kort på mitt barn, men att kunna knäppa snabbt.. Från att appen startar till att hitta fokus till att trycka på "knappen" och ha ett kort klart. På z3 gick de inte. Men på en iphone går det ju så vansinnigt fort. Hinner ju ibland knäppa 3 kort innan z3 knäppte ett. Visserligen var upplösning och skärpa oftast bättre med z3. Men ja skickar kort till familj och vänner som bort långt bort, behöver inte va super kvalite. Men vill inte missa så mycket, ja du förstår..
    Lycka till med barnen, mitt sover redan ;)
     
    zztop007 gillar detta.
  11. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag kan pröva. Vad jag har läst är den har kameran bäst på att frysa bilder tack vare högt ljusinsläpp. Tiden mellan knapptryckning och bild är iof viktig men att frysa bilden ändå mer. Jag minns med sorg i hjärtat min M7 som i solnedgången lyckades ta helt blur fria bilder på barnens volter i studsmattan. Även om alla klagade på den gjorde den det jag uppskattade mest, fixade bra bilder på ungar i farten.

    Låt mig testa ett par bilder mot G4 imorgon när ljuset är bra. Nu i mörker är de alla långsamma.
    Gällande Z3 vs Z5 kan jag säga att Z5c är mkt snabbare än Z3c när det gäller kameran efter den senaste uppdateringen, men inte snabb jämfört med andra high-ends.
     
    Last edited: 12 nov 2015
  12. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Men vad menar du med att frysa bilden? Menar du från att du trycker till att bilden är "klar"?
     
  13. Ponisch

    Ponisch Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Slutartiden är det han menar.
     
    nickewistrom och zztop007 gillar detta.
  14. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag testade lite i vår Göteborgska "Sol" idag och om man stänger av "Auto HDR +" går det relativt snabbt att klicka på. Det finns en del att önska innan det blir iPhone snabbt men:

    1. Fokus är snabbt
    2. Det går snabbt mellan "Klick" tills kortet är taget
    3. Det går inte lika snabbt om du ex. skal ta 3-4 st. i snabb följd (snabbare än Z5c men det går att förbättra)

    Jag är relativt kräsen gällande kameran och anses nog nästan vara ett Troll när det gäller att klaga på olika kameror men jag är nöjd i fas 1. Dvs jag är säker på att det kommer att bli bättre. Det enda kvar att göra är att

    1. Använda tekniken som ex. Samsung / Apple och köra mer i bakgrunden så att kort 2-3 går lite snabbare. Dvs Zero Shutter Lag fullt ut.
    2. Få till Burst mode. Hittade en flashbar Zip av 6Ps kamera på XDA, skall kolla om den medger Burst eller om det är kopplat till Snapdragon 810 någonting...
     
  15. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Men de låter ju som ja inte kommer bli missnöjd. Hämtar den efter jobbet så de blir att knäppa kort hemma, på gymmet så får man jämföra. Tack för svaren, ska försöka testa den lite. Kameran i z3 kunde man ju ta helt sjuka kort med om man bara ställde in den lite. Men på gymmet gick de aldrig att ta ett vettigt kort, de va rätt störande.. Sen "selfie" kameran ska mms ju inte snacka om, katastrof!
     
  16. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Har testat sen lite nu, väldigt kul att jämföra. Kameran är som du säger, snabb men inte som Samsung eller iphone. Tar bra kort, snabbt fokus och ja.. Är nöjd och fått va ja förväntade mig..
    Lekt med telefonen lite nu, 1gb ram till hade inte skadat, marker att sen får kämpa lite och tar lite längre tid att öppna vissa appar. Men i min värld är de lite störande..

    Tack för dig engagemang!
     
    Last edited: 12 nov 2015
    zztop007 gillar detta.
  17. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Tack själv. Jag har plockat bort kryptering, kör Greenify samt lågt in en kernel och skillnaden är rätt enorm. Bara som ett tips. Väntar på svar från XDA gällande om man få burst mm genom att flasha 6P camera och libraries.
     
  18. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Ja vågar inte pilla med såntdär längre.. Haha.. Förstår inte engelskan fullt ut på xda så livrädd att bricka den..
    Känns som ja vant mig redan att vissa saker tar lite tid. Kameran är ja hel nöjd med..!
     
  19. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Du får jättegärna kommentera vad för förbättringar som borttagning av kryptering och "Greenify" gör? Snabbare telefon? Längre batteritid?
     
  20. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Båda delarna. Anledningen att den relativt snabba kretsen i Nexus inte ger superpoäng i benchmark är troligen att users pace är krypterat till viss del, det sköts med mjukvara idag. Greenify går helt enkelt in och stoppar running programs (samma sak som att gå in i applications och stoppa ett program) vilket gör att det inte tar upp minne och cpu cykler, dvs energi. Greenify kräver inte root om du vill sköta det manuellt via genväg, men det är klart smidigare att det sköts när skärmen stängs av.

    Bara genom att lägga till en ny kernel och plocka bort lite "säkerhet" (genom att roota spelar det ju ingen roll) blev upplevelsen i den här telefonen helt klart bättre. Jag har ju klockat ned den rätt rejält men har noll lagg, snabbare touch och inga av mina spel visar någon skillnad.

    Google (och även Sony) har implementerat zram (kostar cpu cycles) men man kan säkert skruva lite på det och swappiness också om man gillar att pilla :)

    https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/speed
     
    Last edited: 14 nov 2015