[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    @Crown@Crown Kan du visa mig var i avtalet det står att tredje part utanför Vimlas kontroll har rätt att ta del av dina personuppgifter? Vad jag kan se är det Vimla som har rätt att lämna ut den informationen inom koncernen eller efter ditt samtycke. Att länken röjer din identitet är inte samma information som avses i punkt 6 i avtalet.
     
  2. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @MR.D@MR.D

    http://www.datainspektionen.se/lattlast/Personuppgifter/
    https://vimla.se/upload/villkor.pdf
    Kort och gott så följer Vimla personuppgiftslagen och därmed kan de lägga ut namnen vilket framgår av §10.2 i allmänna villkor. Så genom att bli medlem så ger du ditt samtycke då du godkänner avtalet.

    Tipslänken är en tjänst och beskrivs i huvuddelen, §2.6.
     
    Kingson gillar detta.
  3. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ja alltså, det är inte fritt fram att tolka PUL hur man vill.
    Vimla får inte lämna ut personuppgifter till tredje part utan ditt tillstånd, oavsett tipslänk eller inte. Det är dessutom inget du samtycker till i avtalet. Tredje part (den tipsade) behöver inte få reda på din identitet för att Vimla ska kunna fullfölja leveransen av tjänsten.
    I övrigt är själva tipslänken också problematisk då man binder personen till det datum man tecknat tjänsten. Denna information i kombination med fullständigt namn är inte heller relevant för tredje part.
     
    Last edited: 2 nov 2015
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @MR.D@MR.D du ser det på fel sätt, Vimla lämnar inte ut till 3:e part utan enbart till sina egna kunder på sin egen sida efter att du blivit medlem och godkänt villkoren. Dvs du tar del av uppgifter som berör dig inom Vimlas system.

    Dessutom ser jag inte problem med det hela då du har en relation med tipsaren/den du tipsat. Du har ju sålt in/förmedlat något till denne. Om du inte kan stå med ditt namn för vad du gjort så skulle du i första läget inte ha tipsat eller så har du gjort något fel möjligen. Förmedlar man något så anser jag att man skall synas i processen då det innefattar en kickback till dig som förmedlat.

    Jämför med att du står på stan och säljer något, X kommer och vill köpa. Men du vägrar uppge namn eller liknande vilket alltid framgår av sådana kontrakt vad jag sett. Varför framgår det då? För att det enkelt skall kunna spåras tillbaka och för att det skall framstå som seriöst skulle jag gissa på.

    Nej, Vimla har helt i onödan försämrat något som varit bra. Jag hävdar fortfarande att detta mest gynnar folk med tvivelaktiga avsikter och bara drabbar resten. Numera går det ju inte att se vem man tipsat så fort man har flera med samma namn.

    Hade jag fått bestämma så hade man gått andra vägen och lagt till en möjlighet att kontakta de man även tipsat för att upprätthålla en seriös relation och hjälpa till vid ev. frågor. Jag hade hellre sett att Vimla gjorde tipslänk-funktionen till mer att man blir en ambassadör för Vimla. Det gör att Vimla kan fortsätta med sin kundnöjdhet och inte riskerar spamattacker, tvivelaktiga budskap som drar ned kundnöjdheten för att folk missbrukar sina anonyma tipslänkar.

    Men som alltid är det en frågan om kvalitet/kvantitet, varav anonyma tipslänkar ger det senare enligt mig.

    Men visst, @MR.D@MR.D det vore väl inte fel om Vimla förtydligade sina villkor så det blir lättare att förstå på djupet och då kan man ju utan problem visa fullständiga namn. Jag ser dock inte att nuvarande villkor på något sätt skulle hindra detta då de är generella nog och följer de riktlinjer som gäller för PUL.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Håll tråden till ämnet, känns inte som att denna diskussion kommer någonstans.

    /mod
     
    svenix och Kingson gillar detta.
  6. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har ni på swedroid beslutat er för att tillåta tipslänkar nu igen (i det tysta?)
     
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Eftersom tävlingen är avslutad tillåts tipslänkar nu igen. Håll koll dock på tråden som föregående länkade till för riktlinjerna. :)
     
  9. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    @Crown@Crown Så går det när man inte läser Swedroid från top till tå :)
    För övrigt där så vet jag inte om Cupcakes hade synpunkt på vår debatt eller om det var något annat. Men jag skrev bl.a. ett av mina examensarbete på en av Sveriges största myndigheter gällande informationssäkerhet i IT-system som bl.a. innefattar personuppgifter på både teknisk och juridisk nivå. Förutom det så har jag läst en del av Riksrevisionens synpunkter gällande hantering av liknande personuppgifter och vem som har rätt att ta del av dem. Finner det rätt märkligt att Datainspektionen inte har några särskilda synpunkter på detta enligt posten i Vimlaforumet. Ditt argument med att det är ok att lämna ut personuppgifter mellan abonnenter är också felaktigt och saknar juridisk grund. Skulle t.ex. en handläggare med teknisk behörighet titta på ett ärende utan juridisk behörighet så skulle denne bli uppkallad direkt. Det finns ingen anledning att Vimla behöver tillhandahålla din identitet till annan abonnent för att fullfölja tjänsten till dig. Det snåriga är att ingen är tvingad att lämna ut sin tipslänk, men å andra sidan skapas denna per automatik utan att man blivit tillfrågad, och dessutom kan kopplas till vilken dag du tecknat abonnemanget. Släng ihop en nummergenerator så kan du skapa dig en egen överblick av samtliga abonnenter!
    Det är vad jag har att säga, men men, får väl hoppas att ingen med skyddad identitet får sin identitet röjd av en tipslänk av misstag.
     
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @MR.D@MR.D där ser man, ingen aning heller kring synpunkterna.

    Jag tycker att Vimlas breda definition täcker in det då de förebehåller sig rätten att behandla personuppgifter för tjänsten och kringtjänster. Sedan skall man ju även se det att Vimla inte ger ut fullständiga personuppgifter, t.ex. personnummer utan "luddiga" uppgifter, framförallt nu när det står t.ex. "Mattias A". Sedan om man läser på hur tipsfunktionen är tänkt att användas så är det för att tipsa vänner/närstående primärt och då fungerar det även som det skall.

    Nu låter det som du har bättre koll på juridiken men jag är ändå osäker på det hela. Du hävdar ju att det inte finns någon anledning för att lämna information mellan abonnementer, men jag hävdar motsatsen då det finns en finansiell relation och därmed skall den redovisas. Att man tipsat någon och ser dennes namn och status är ju en form av kontrolluppgift.

    Precis som du även skriver så är det frivilligt att dela med sig av sin tipslänk och indirekt sina uppgifter. Jag är mycket tveksam om en slumpgenerator hade fungerat för att fiska upp samtliga förnamn och därmed antalet kunder, i teorin kanske. Men i praktiken bör det finnas skydd på serversidan som inte tillåter miljontals förfrågningar.

    Föreslår att vi fortsätter diskussionen här om du vill:
    https://forumet.vimla.se/t5/Idéer/T...-personer-som-man-tipsar-via/idc-p/7338#M1418

    Jag tycker denna fråga är intressant och viktig, men om Cupcakes menade denna diskussion så passar den väl bättre i ovanstående tråd ;)
     
  11. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Hum, jag tror att jag med fördel kan gå ner i mitt abonnemang från fria samtal/sms till det mer begränsade.
    Eller vad tror ni?

    [​IMG]
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, det verkar ju som att 60 samtal/600 meddelanden skulle räcka gott och väl. Jag kör själv på den varianten. :)
     
  13. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Absolut! Skulle det någon gång ta slut så kan du uppgradera till obegränsade och numera bara betala för dagarna som är kvar på månaden.

    Så är det t.ex. ca 4-5 dagar kvar på månaden när du uppgraderar så blir det inte mer än 8kr. Nedgraderar du igen direkt efter så kommer du enbart ha obegränsat resten av månaden och därefter vid månadsskiftet igen ha 60/600-abbet ;)

    Supersmidigt helt klart! Detta lanserades för någon vecka sen max och finns mer info på Vimlas forum om det.
     
  14. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    @Petter_Vimla@Petter_Vimla Kan ni inte införa att ni skickar ut nyhetsbrev med alla väsentliga förändringar till de som vill prenumerera?

    @Crown@Crown Ska det alltså finnas en tredje knapp till höger för att nedgradera? Verkar saknas hos mig (inte för att jag vill nedgradera). Har vimla kompis eller vad det nu hette innan "mitt vimla" gjordes om.
     
    Petter_Vimla gillar detta.
  15. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Ja en tredje knapp ska finnas. Klickar man på Ändra Samtal / Meddelanden så dyker det upp två till knappar.
    Se nedanstående bild:
    [​IMG]

    @Petter_Vimla@Petter_Vimla som ovanstående frågar om nyhetsbrev så har även jag en fråga:
    Kan man inte via sitt konto välja om man vill ha nyhetsbrev eller ej? Hittar ingen sådan funktion så att jag kan bocka ur det.
    Är nyhetsbrev något man är automatiskt med i någon lista, när man blir kund hos Vimla?
     
    Petter_Vimla gillar detta.
  16. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Lidback@Lidback Vimla har väl inte ens något nyhetsbrev? Du tänker på medlemsbrevet eller? Det tror jag inte går att välja bort. Samtidigt innehåller det ju ofta viktig information eller abonnemangs/villkorsändringar så därmed bör det skickas ut till alla.
     
  17. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Vet inte vilket brev jag talar om. Är ny kund. Men när det började talas om brev i denna tråd så blev jag fundersam då det inte fanns någon information om nyhetsbrev/medlemsbrev/vad man nu kallar det. Någon som varit kund ett bra tag och kan säga hur ofta man får dessa mail? Spammas det ofta, eller hamnar det i kategorin behagligt över antal sända mail över tid?
     
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    På över ett år så är väl kanske 3-4 mejl jag fått. Så de kommer inte ofta iaf.
     
  19. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Alright, inget att oroa sig för med andra ord. Tack för din input i min fråga :).
     
  20. inact_0027

    inact_0027 Guest

    Äntligen! Det här var efterlängtat.
     
    Petter_Vimla gillar detta.