Diskussion: Sony Xperia Z5

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av inact_0036, 29 aug 2015.

  1. mikekop

    mikekop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag fick faktiskt ett väldigt bra resultat just nu, 60728! Utan fusk!
    Men då låg telefonen på 35 grader enligt Info-fliken i Antutu. Jag hade bara Tapatalkat lite innan testet.
     
    night77 och mdeletr gillar detta.
  2. mdeletr

    mdeletr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Nog tyvärr bara att acceptera att qualcomm 810 aldrig kommer bli en bra processor.. Klara värme problem. Får hoppas på att Android 6.0 kanske kan öka prestandan lite utan att värme problem. Med facit i hand skulle jag inte köpt Z5. Min gamla Z3 känns rappare i allt för det mesta. Z5 blir varm väldigt ofta och då throttlar den. Då blir den segare än min gamla iPhone 4s. Tyvärr. Däremot gillar jag kameran och telefonen när den väl flyter
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vet faktiskt inte vad som egentligen gör att era telefoner blir varma och börjar klockas ner i hastighet, men har en Z5 (jobbmobil) som jag har haft i 1.5 mån och en Z5 Premium (privat) som har haft i en vecka, upplever inget sånt, har cirka 80 appar installerade, streamer, surfar, spela FIFA och chattar en hel del, upplever inte såna konstiga problem, att telefonen blir varm är ett faktum på grund av SD 810 men att det blir obekvämt varm har jag aldrig upplevt även när jag laddade upp telefonen med Quick Charger samtidigt som jag körde massa nya installationer (efter en totalt återställning) men i övrigt så lider även andra telefoner som inte körd SD 810 av värmeproblem, ta som exempel Nexus 6 som kör SD 805 och Z3 som kör SD 801 eller även Z1 som kör SD 800!!

    Vill man jämföra ytterligare så kan man titta på HTC, LG eller även Samsung som kör sitt eget och inte SD, de blir ännu varmare så jag som en krävande användare (min egen åsikt) blir inte ett dugg oroad för såna värmeproblem. Har faktiskt till o med varit på affärsresa till Israel för en månad sen där jag tog massor med bilder och video (många av videon var i 4K) utan att en enda gång få problem med värmeutvecklingen.

    Sen om SD810 är dålig och farlig så tror jag inte att någon av Sonys eller andra mobiltillverkare hade accepterat och godkänt produkterna överhuvudtaget och dessa kunder som i de flesta fall är operatörer är väldigt kräsna och kan klaga på det lilla minsta ifall något är fel med de telefonerna de köper stora volymer av för att kunna använda det som argument i inköp. Förutom allt så är dessa lurar är Typprov godkända och CE certifierade, därför blir jag i princip aldrig orolig för sånt, dock kan bli det ifall det handlar om en okänd eller ny mobiltillverkare ......
     
    zebulonm och mikekop gillar detta.
  4. mikekop

    mikekop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ja men Compact och Premium har ju också 810:an? Och dom verkar ju inte throttla lika hårt?
    Visserligen får Premium plats med mer heat pipes, men den har ju en större skärm att driva också.
    Och Compact har mindre ramminne.
    Jag tror Sony varit lite för restriktiva när dom tweakat processorn på vanliga Z5.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tror inte att Sony har tweakat SD810 nåt nämnvärt .. snarare att hitta på andra lösningar som "heating pipe" och sånt..
     
  6. mikekop

    mikekop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag har inte några problem med att telefonen blir märkbart slö eller varm heller. Jag tycker bara det är märkligt att vanliga Z5 inte presterar likadant som sina syskon i Antutu. Egentligen skulle man ju inte bry sig om det.
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag slutade bry mig faktiskt om såna tester, det som räknas är min egen upplevelse .. jag märker inte att något går konstigt förutom ibland av själva apparna.

    Den enda lilla grejen som stör mig är kameran, just det problemet med oskärpa på vänster kanten längst upp på bilderna .. men även detta är inget att som gör mig bekymrad så länge kameran fokuserar bra på motivet jag tar bild så blir allt annat väsentligt ..
     
  8. mikekop

    mikekop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jo, det är nog det bästa...
    För övrigt så har inte jag lyckats se nån oskärpa i nån kant på mina bilder.
     
    night77 gillar detta.
  9. mdeletr

    mdeletr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hej. Måste bara inflika att min vita varit skitseg redan från första dagen. Återställt totalt 2 gånger. Blev lite bättre efter första firmware. Tom nu när skriver så laggar den. Har mindre appar än på min z3. Var seg även efter omställning och inte ens installerat några appar. En del andra verkar ha samma problem. Medan en del säger att de inte märker av något alls. Jag märker stor skillnad mot andra telefoner. Tex tjejens S6. Eller min dotters Z1 Compact tom. När min är omstartad brukar den kännas rapp. men efter några timmar så börjar microlagg. Tex nu när skriver laggar det rejält. Om jag stänger alla program kan den bli lite bättre. Men oftast bara en omstart som hjälper.
    Känns lite tröstlöst
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vilken mjukvara kör du på ? det finns en ny mjukvara på gång, den har rullats nu i ett par dagar .. kanske vänta tills du uppdaterar med just den nya mjukvaran och ifall inget blir bättre då är det annat som spökar och då får du lämna den på undersökning hos butiken där du köpte den.
     
  11. mdeletr

    mdeletr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Fick en ny innan helgen. Måste vara den. Skall se

    Senaste som jag fick innan helgen. Bryr mig egentligen inte heller om tester. Men eftersom min konstant laggar så är det ju enda sättet att se att något är segt. Då blir det extra tydligt när jag får så olika resultat beroende på hur jag gör testet.
     
  12. mikekop

    mikekop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Senaste mjukvaran heter 32.0.A.6.200
     
    mdeletr gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har fortfarande inte fått den uppdateringen varken till min vanliga Z5 eller Z5 premium ..
     
  14. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Testat att koppla in telefonen till datorn och kolla via PC Companion?
     
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har gjort det nu i ett par dagar .. mina telefoner är olåsta .. men jag förväntar mig ingen större uppdatering och inga större nyheter, kanske bara nån buggfix hit eller dit ..
     
  16. -Jimpa-

    -Jimpa- Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade med antutu benchmark 6.0 nyss och fick poängen 68384, köpte den igår men verkar fungera felfritt, är mycket nöjd än så länge.
     
  17. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Jag visste inte om uppdateringen när innan jag gick in hit så jag skulle kolla vilken version jag hade och då stod det att det fanns en uppdatering som den började ladda ner OTA och nu installerar den.

    (Kör med olåst/obunden telefon och 3.)
     
  18. mdeletr

    mdeletr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Körde nya Antutu 6 efter att mon telefon legat på kylning i kylskåpet 20 minuter. Fick 79000 poäng ungefär.
     
  19. -Jimpa-

    -Jimpa- Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja det verkar göra stor skillnad om man får ner temperaturen på enheten, lite synd att den inte går med max fart hela tiden vid normalt brukande temp.
    Detta borde dom ha löst med ny telefon med tanke på att dom har samma processor i z3+.
    Nu fungerar ju min telefon fortfarande klanderfritt så jag hänger väl inte läpp över det, men ha en max fart som är konsekvent borde dom ha löst.
    Skulle ha förståelse om hastigheten minskar vid t.ex 4k filmning efter en stund men inte vid normal temp.
     
  20. jespersundqvist

    jespersundqvist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Ny uppdatering ute till Z5:an, återstår att se om det är Android M eller vad det är. . . ;)

    Edit: förhoppningsvis är det Android M
    [​IMG]
     
    Last edited: 13 dec 2015