Civilpolis-sök

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Dalarna, 8 jul 2010.

  1. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Sen gör ju saken att polisen sedan typ 15 år tillbaka inte längre kör runt i bara saab och volvo utan vilken rosthög som helst, inte lättare.
     
  2. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Extra backlycktor är väl i 99 fal av hundra säpo?
     
  3. psykedelisk

    psykedelisk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    om någon är intresserad av att omvandla detta till en app kan jag gärna bidra med en lista på alla regnummer till civil-poliser.. uppdaterades senast igår :)
     
  4. JockeLi

    JockeLi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Civilarna har inte bara volvo och saab längre. Såg nyligen en cheva buss och en ford buss. Som civvarna hoppade ur ifrån.
     
  5. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Medveten om att dom inte bara använder Volvo och Saab, därav är väl appen mer användbar. Eller hur? :D
     
  6. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Appen skulle väl kunna användas för fler ändamål, tex lägga in stadens lokala gangsters eller tandläkare för den som är nojjig var dessa befinner sig...?
     
  7. twelve

    twelve Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    denna app hade jag använt flitigt, fixa fixa! :)
     
  8. dalailama

    dalailama Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag skriver under på det!

    Börja koda boys :D
     
  9. MooDHoods

    MooDHoods Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man inte har upptäckt att det rör sig om poliser förns man upptäcker att bilen har knappar för att låsa bakdörrarna så är det nog rätt försent att göra något åt hastigheten :)
     
  10. Nanorch

    Nanorch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En sådan här app vore guld!

    Man kommer ikapp en hel del bilar och även om man försöker titta in när man passerar så är det inte alltid helt lätt att avgöra om det är en civilare eller inte. I 9 fall av 10 ser man direkt att det inte är något hot men sen finns det de tveksamma fallen. Att då ha en app och slå upp reg numret vore guld!

    En av våra bilar är en 9-5a med tonade rutor. Relativt ofta när jag kommer ikapp bilar med högre hastighet än den tillåtna så drar de av tempot :) Likaså om man blir omkörd och sedan hänger på...
     
  11. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    847
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    En sökning var 30:e sekund räcker väl om man cachear resultaten? Det finns kanske fyra miljoner bilar i Sverige, det är ingen större cache egentligen. Sedan låter man de reg-nummer som man inte har sökt på under det senaste året kastas ut så att man alltid får fräscha resultat.
     
  12. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Ligger något i det du säger :P
     
  13. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Däremot så får du inte ut namnet på ägaren vid sökning på hemsidan, endast via fax och SMS.
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det bästa med en sån här app är ju att polisen kan se till att registrera en massa tjänstebilar som även civilanställda kör omkring i. Det kommer att sänka hastigheterna markant eftersom varenda bil kommer att rapporteras som en civilpolis! :) Blir mycket billigare än att ha riktig hastighetsövervakning.
     
  15. diordnA

    diordnA Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Gäller endast då ägaren är en privatperson. Om du söker på en bil som ägs av ett företag eller en myndighet så kommer ägaren upp även vid sökning på hemsidan.

    Sen borde man väl kunna ha en funktion liknande den som läser av QR-koderna för att läsa av nummerskyltar, bara att montera telefonen i framrutan och låta den scanna allt som man kör ikapp så kan den plinga till själv när den får träff i databasen.
     
  16. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni har alla missat en viktig sak som jag tror att Datainspektionen, Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen kan intyga. Att inrätta ett sådant register utan tillåtelse är olaglig registrering i databasform utav säkerhetsklassade myndighetsfordon.

    Jag vet att jag var tråkig det, men bara för att "vissa" fordon är registrerade på Transportstyrelsens tjänst så innebär det inte att den datan är allmän egendom. Om man ska få ägareinformation om en bil, måste man inte göra det via mobiltelefon eller bankid (motsvarande) för att gå någon identitetsuppgift som lämnas till bilens ägare ?
     
  17. aMpari

    aMpari Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim
    Skulle vara mega med en sådan här app!

    Ang. diskusionen om hur civvare ser ut så är det som ni märkt väldigt varierande.

    Vet att i sthlm har dom flest v70 som civilbilar (tonade rutor etc). Behöver dock inte ha flera antenner, dessa är ibland inbyggda i bakre sidorutorna (kombi). Man kan se att det är en civilpolis på om det finns extra sidorspeglar och sånt också. GPS/Radio inne i bilen avslöjar också.

    Men dom kör också Toyota, så det finns inga riktiga "regler" för vilka bilar dom kör. Dock vet jag att många böjar på W i reggskylten (för volvo-bilar) då sthlm polismyndighet gjorde ett stort inköp av bilar det året då W var första bokstaven.
     
  18. aMpari

    aMpari Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim

    Skicka gärna lista i PM.
     
  19. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Behöver du köra 150km/h borde du bli av med körkortet. Förstår mig inte på vissa människor...Håll dig till hastigheterna och ta smällen när du kommer fram till jobbet för sent istället.
     
  20. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sen till jobbet kommer jag aldrig, jag ligger trevligt nog i en tom vänsterfil i min hastighet så det går fint. Nu är inte det här en tråd där frågan är om jag ska hålla hastigheterna eller inte utan om någon kan koda en app som söker på regnr, inget annat.

    Om du har fler moralkakor att baka, kan du gärna skippa att posta dom. Jag ligger mycket hellre 150 och vet hur jag kör, än att sova i 110 som alla andra idioter "bara för att". :)