[Tre] Tråden om Tre

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

Taggar:
  1. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Ser att det inte bara är jag som haft problem med 3 i veckan?! Både måndag+tisdag upplevde jag stunder där jag inte hade någon mottagning alls men det stod 3G i rutan, när det sedan stod 4G fungerade det efter!
    Något som var underligt var att kollegan som också har 3 inte alls hade problem med sitt nät, å då satt han 1 m från mig....
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Mobilnätet verkar fungera idag. Vad har du för gammal router? Jag låste min router till 3G-nätet när det krånglade igår men det hade troligen inte med nätet att göra eftersom min telefon strulade igår också.

    Du som har samma abb som mig, framgår det "fri surf" någonstans på avtalet? Jag vet att vi har det och har haft det. Kan dock inte hitta det skriftligt när jag läste avtalen, gamla och nya. Annars framgår det av båda avtalen att avtalet löper tillsvidare efter bindningstiden om vi inte säger upp det.
     
  3. timoat

    timoat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Mitt abb går ut i januari. Jag var sen med att betala en räkning som jag fick både påminnelseavgift på 60 spänn samt en upplåsningsavgift på 160 kr. Jag vill inte låsa upp skiten, använder inte ens abbet. Det är väl upp till mig om jag vill låsa upp eller inte? Kan jag bara be dem skicka en ny faktura? Påminnelseavgiften har jag inga problem med.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Låter konstigt att du får en upplåsningsavgift utan att du har begärt det. Vad är det för upplåsning?
     
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Det är en spärravgift som ska täcka Tres kostnader för inkasso. Att den kallas upplåsningsavgift är väldigt opedagogiskt för man får fortsätta betala den varje månad om abonnemanget är fortsatt spärrat. Men den tas ut när inkassoföretag måste anlitas så du måste tyvärr betala den. Dyrt för både dig och tre när en kund är sen med betalningen.
     
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Annars har ju Telia ganska bra priser, bra kundservice också både i butik och på telefon / nätet.
     
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fast EDGE är ju bättre än ingenting som det oftast blir med 3 när nan kommer utanför tätorter och större vägar.

    Fast det beror ju på vart man rör sig också så det är ju väldigt olika.
     
    jnsson gillar detta.
  8. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    @Rebecka@Rebecka: jag - och du? - har ingen fri surf. Vi har 100Gb att förbruka per månad och vid ett enda tillfälle nådde jag taket under de snart trettio månader jag haft det.

    Routern är ZTE MF28G som skulle tappa sitt 4G när de bygger om nätet. Återstår att se.

    Avtalet är halva priset på 299kr i månaden för dessa hundra gigabyte och enligt mitt avtal fortsätter det även efter de två år jag just bundit mig.
     
  9. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Mitt abbonemang gick ut i november och det är första gången som man måste betala för "fria samtal och sms". Innan har jag valt pott-abbonemang på rimlig nivå så att man får en vettig lur på köpet. Senast Pott299 med en Nexus 5 på köpet och tjänsten 3surf 5gb för 149. Kvar blir 150 kr att ringa för men det kommer jag aldrig upp i.

    Nu finns bara pott99 kvar om man inte vill ha massa samtal inbyggt i priset så jag gick ner till det, plus 3surf 5gb. Så nu betalar jag 149/mån exkl. samtal/sms och köpte en beg LGG4. Ingen lönsamhet att ta mobil hos 3 nu ju.

    Lutar åt att hoppa på Hallon istället. Blir typ samma pris fast det ingår lite samtal/sms.
     
  10. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Beror också på behov. Jag använder inte telefonen främst till kretskopplade samtal och i plattan där jag inte ringer alls är edge ett rent problem. För platser helt utan täckning möter jag väldigt sällan där jag rör mig utan oftast går det ner på edge vid en liten täckningssvacka bakom något berg eller i en tunnel och så ligger den kvar på edge i flera minuter och all streaming upphör, ja tom surf blir i stort sett omöjligt. Det är oerhört frustrerande. Jag använder därför mitt jobbtelia enbart till samtal för att inte få gråa hår för tidigt. GSM/edge känns som en teknik som borde läggas ner eller åtminstone kunna väljas bort i telefonens inställningar.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det går ju välja det i inställningarna i telefonerna vad för nät du vill använda
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, jag har fri surf. Kommer jag upp i 100GB så får jag surfa vidare i lägre hastighet. Kommit upp i 100GB 2-3 ggr under två års tid.

    Då har vi samma router.

    Mitt abb är också 50% av 299 kr.
     
  13. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Aha, du menar att det är fri surf. Okey, då har vi samma abonnemang.
     
  14. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    3 Maxfart total 100GB för 149kr är super plus deras dela data samt familj gör att ingen operatör kan matcha dom i pris! Då har jag ett mobilt bredbands abonnemang och tre mobilt abonnemang fastpris med 0.5 GB för ynka 649kr för allt gör det till en superdeal ink 3 Familj! Bättre än så här blir det inte
     
    Last edited: 9 dec 2015
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jo så är det ju.

    Men bättre med upp till 0,2 Mbit/s än ingen hastighet / surf / täckning alls :-)

    Jag brukar låsa mobilen till 2G under tågresor norrut då det faktiskt fungerar bra att streama webbradio över 2G.
    3G & 4G är inte utbyggt ännu i tågtunnlarna mellan Gävle & Sundsvall, men det kommer ju i takt med att Telia byter ut hårdvaran i 2G nätet.

    Surfplattan har jag möjlighet att låsa på endast 4G så den byter aldrig från 4G, tappar den 4G så hoppar den direkt igång på 4G när det åter igen blir täckning.

    Annars kan man ju ha en mifi med sig som man låser på enbart 4G t.ex för att slippa 2G, då kan man även koppla in extern antenn vilket är bra vid t.ex bilåkande.

    Jag använder min mobil först och främst till surf / data & i andra hand kretskopplade samtal, förstår jag dig rätt så är vi lika där.
     
  16. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    En undran......jag har 3 Total 10Gb för 349kr/mån men utnyttjar typ 4Gb bara, är det värt att fortsätta med det eller vet ni något bättre/billigare? Tele2 kanske, eller är deras nät sämre?
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du tycker att 3 fungerar bra idag, finns ju Hallon - vilket är 3s systeroperatör. 249kr/månad för fria samtal, SMS och MMS samt 7GB surf.
     
  18. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Och Hallon Stor kan man få för utmärkta priser lite varstans. Börja med två månader gratis (sök på forumet efter mcdonalds och leta sedan efter kundkraft).

    -tapa-
     
  19. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Hur vet jag vilken typ av 4g-nät jag kör? Finns det något (Linux)-program eller app som kan berätta vad det är för uppkoppling jag har här utanför Huaröd i Skåne?

    Mest är jag nyfiken på om 3 har uppdaterat nätet ännu och varför min router fortfarande tycks gilla det 4gnät vi har.

    Jag har förstått att det antagligen finns olika 4gnät - men finns olika på samma frekvens eller har man fler frekvenser än de två som finns på 800 och 2600?

    Har man uppdaterat båda dessa frekvenser? Och: finns båda frekvenser på alla master, tex härute?
     
  20. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Tack!
    Men då får ja inget 4G va?