Civilpolis-sök

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Dalarna, 8 jul 2010.

  1. CogD

    CogD Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man borde väl rent teoretiskt kunna ta mot fax på telefonen, problemet blir att man inte kan ta mot samtal medan man väntar på fax antar jag (ivarje fall inte smidigt).
    Antar att telefonnumret man beställer dessa fax från styrs med DTMF så det borde gå att göra ett program som sköter allt automatiskt och sen väntar på och tolkar inkommande fax.
    Känns som en lite omständlig lösning dock.
     
  2. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar som att man ser om Polisen äger bilen eller ej när man kör via hemsidan också, man ser inte namnet om det är en privatperson men man ser om den är reggad på Polisen eller ett företag. Alltså borde det väl gå relativt enkelt att koda, eller tänker jag fel? Har aldrig kodat en Android-app så jag är inte helt säker..
     
  3. CogD

    CogD Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Antar det, fast det sägs i tråden att man inte kan göra mer än en sökning per 30 sekunder (inte för att jag tror att man skulle kunna hinna med flera om man begär att få resultatet via fax) och att man inte får ut lika mycket data via webben som över sms/fax.
    Sen behöver man väl ingen app för att använda sökfunktionen på websidan, räcker ju med en webläsare.
     
  4. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kom även på att man behöver skriva in en bildkod, vilket gör det hela lite svårare att göra med en app på hemsidan. Då gillar jag mycket hellre min första tanke med en bra uppdaterad lista där man kan lägga till regnr allteftersom.

    Man behöver ju trots allt inte mer info än ja/nej när det gäller civilbilskollen.
     
  5. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Nån enkel databas-app skulle ju kunna vara användbar till mycket, det går ju att göra en sådan och sen om folk vill dela information via PM om vad som ska in i respektive persons databas så är väl det upp till varje person?
     
  6. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har en liten poäng men samtidigt springer en människa eller i alla fall ett djur ut i vägen när du blåser fram i 150 km/h så lär din bromssträcka vara lång :)
     
  7. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    spaningspoliser äger knappt några bilar
    dom hyr alla sina och ibland t.o.m hyra en taxibil för att spana
     
  8. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Okej, den här tråden är nog en av de mest spårade trådarna.

    Varför bryr ni er ens om att spekulera om trådskaparen är kriminell eller inte, vad har det med något att göra?

    Jag skulle vara intresserad av en sån app också, och det har inget att göra med att jag är kriminell.


    Off topic:
    Och vanliga civila bilar är faktiskt inte alltid så svår sedda, många som kör med basic; tonade rutor, tre antenner osv.

    Men de som gör viktigare saker som span har mycket mer diskreta bilar. Dessutom är ofta poliser i civilbilar ute i trafiken klädda i vanlig polisuniform.
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det rä väl mycket enklare att anta att varenda bil skulle kunna vara en polisbil? Det gör jag, fungerar utmärkt. Bara att hålla sig till trafikreglerna.

    Att vara ögontjänare är inget för mig.
     
  10. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Snegla in i varje volvo eller saab ni kör om. Sitter det två pers med polisuniform där fram så sakta förihelvete ner. Jag har tillochmed avbrutit omkörningen nån gång. Inte så diskret, men så länge de inte hinner filma mig skiter jag i vilket :)
     
  11. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som sagt, inget som du behöver tänka på då när du såsar fram i högerfilen! Klicka på tillbaka-knappen i webläsaren och dröm dig bort igen tack, jag behöver inte dina moralkakor heller. Återigen så är det ingen tråd där ni ska diskutera hur jag kör bil, för det vet jag redan.

    Verkar som att jag kan koda denna själv snart med Googles nya app-program, man får hoppas. Då kan man få den exakt som man vill. Återstår att se!
     
  12. mrmozart

    mrmozart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tyvärr kan man inte lyssna på inkommande ljud under samtalet med Android. Så någon faxmottagning direkt på telefonen går inte att göra :(

    Men man skulle ju kunna ha en server på en burk hemma som tar emot faxet och sedan skickar det via nätet via webservice eller nåt
     
  13. diordnA

    diordnA Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu börjar det likna något, en sån grej skulle ju iaf. kunna fungera om man skriver appen för eget bruk och inte distribuerar den i tusental via Market.

    Och till alla senila dårhushjon som har bestämt sig för att projicera sin egen uppfattning om vad som är rätt och riktigt på alla oss andra: Hur jävla rätt och riktigt tycker ni att det är att posta OT-inlägg angående användaren "Dalanarna":s körstil i en tråd som uppenbart INTE handlar om det? Starta en egen gnälltråd där ni kan tävla i att förfasas över denna samhällsfara och dunka varandra i ryggen istället för att besvära oss som tycker att en sådan här app kan vara intressant.
     
  14. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Dom behöver du knappast oroa dig för i trafiken om du inte är span-objektet.

    Tycker att det vore kul med en app som kunde läsa regnr. mot register. Inte för att jag kör som en idiot utan mest som en kul grej att ha.
     
  15. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan gärna försöka mig på en app för detta som min första app, verkar relativt enkelt.
     
  16. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Grymt! Ja, enkel ska den vara i utförandet också, ett ja eller ett nej vid sök av regnr och inget mer skulle behövas. Skulle vara underbart om du lyckades!
     
  17. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Du ligger i 150, och så ska du pilla med mobilen samtidigt. Stabilt, polarn.
     
  18. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du missat att lära dig läsa, som du verkar ha gjort, så rekommenderar jag starkt att gå in på valfri skola och sätta sig i årskurs 1 igen. Jag har sagt det ett flertal gånger och jag säger det väl 1 gång till då, jag bryr mig inte om vad ni säger när ni pratar om min körstil då ni inte vet någonting om hur jag kör. Måste jag vara ensam när jag pillar på mobilen, ni kan inte tro att jag har någon bredvid som söker på reg.nr?

    Om ni vill snacka fortkörning, maila polisen på Polisen.se eller logga in på Zatzy.com och spy lite galla där också vettja. Ni är farligare än mig, tänk på det högerfilssåsare.
     
  19. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Förresten, hur ligger det till med att publicera denna information ?

    Är det helt lagligt osv att skapa en applikation av denna sort?
     
  20. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det har jag Flera gånger försökt tala om för alla här men ingen verkar förstå sig på laglighet här i denna tråd.

    Först och främst finns det lagar som förbjuder olika former av skapande av databaser utan tillstånd från exempelvis Datainspektionen, speciellt om de änder sig av säkerhetsklassade myndighetsfordon som riskerar att hindra polisen i dess myndighetsutövning.

    Förmodligen tror "vissa" att det är bara att fixa, låg risk att åka dit på detta via Internet även om det är olagligt.

    Jag är ingen älskare av Polisen men de har ett jobb som är nödvändigt och att bryta ev. mot lagen för att registrera dessa så de inte kan agera korrekt är dumt och möjligtvis lagvidrigt.

    Men om jag har fel och det är helt lagligt att skapa en sådan lösning, då är det bara en moralisk fråga gissar jag.
     
    Last edited: 13 jul 2010