Ny telefon första halvåret 2016, något spännande på väg?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av frompton, 14 jan 2016.

  1. frompton

    frompton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Som trådämnet antyder är jag ute efter en ny telefon. Jag har en LG G2 som funkar helt okej men den börjar bli lite trött och framförallt är kameran riktigt dålig, speciellt i situationer med sämre ljus. Jag har ingen jättebrådska med att skaffa ny telefon, så tänkte höra om det är något spännande som kommer inom de närmsta månaderna som är värt att vänta på, eller om det är någon av de som är ute nu man ska slå till på?

    Jag har inga speciella preferenser kring tillverkare eller så, utan det viktiga är att kameran funkar bra i de flesta situationer. I övrigt vill jag mest ha en "bra telefon". Jag har som sagt varit nöjd med min G2 och den är ju inget speciellt så. Jag gillar skärmstorleken på den men jag tyckte den var för stor när jag första skaffade den, så jag kan säkert vänja mig vid större skärm om det är så också.

    Eftersom jag inte är jätteintresserad av att hålla på och byta telefon är det också bra om den håller i några år prestandamässigt, samt att det är en tillverkare som är hyfsat bra på att tillhandahålla nya versioner android. Jag har heller inga problem att lägga lite extra pengar för att få något jag är nöjd med ett längre tag, så pris är inte så jätteintressant (är dock inte ute efter någon "lyxlur" eller så).

    Inser när jag läser igenom att det är ganska luddigt, men är det någon som har något tips, antingen på något som finns nu eller något som kommer inom en överskådlig framtid?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Varför inte köra vidare med LG om du överlag varit nöjd med din g2. Spontant säger jag LG g4 där kameran har fått sig en bra uppdatering samtidigt ligger den bra i pris numera.

    Batteritid Motorola moto x play.
    Kamera och bra på det mesta Nexus 6p.
     
    jnsson och frompton gillar detta.
  3. frompton

    frompton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, det är en bra tanke. Samtidigt köpte jag mest min nuvarande lite av en slump, så det är inte som att jag har så mycket att jämföra med (hade iphone innan). Men om G4 har bra kamera ska jag nog gå och klämma på den någonstans, tack för tipset!
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har du haft iphone kanske du ska passa på att känna på de med. Har ju hänt en del på samtliga fronter sen LG g2 släpptes.

    Även Nexus 5x kanske kan vara intressant. Även den en bra kamera som 6p.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    iPhone 6S Plus. Mycket nöjd med min. :)
     
  6. frompton

    frompton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Haha, det var inte riktigt vad jag väntade mig här, men visst. Det är ju ändå ganska många generationer mellan min gamla 4:a och 6s, men samtidigt tar det emot lite emot att köpa en s-version, då är risken mycket större att jag känner att jag behöver en ny när sjuan kommer känner jag... :)
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Iofs. :P

    Nexus 6P? Kanontelefon även den.
     
  8. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga Nexus 5X, tills jag läste hela ditt inlägg.
    Detta pga prestandan. Är ju inget prestanda-monster precis men kameran är super på den, enligt mitt tycke.
    Jag har även haft en LG G2.
    Men nexus-enheterna får ju uppdateringarna först av alla iaf. Om du har ekonomi till det hela, så skulle jag rek. Nexus 6P istället, då den är kraftfullare än vad 5X är. Däremot så kostar den en bra bit mer än vad 5X gör.
     
    frompton gillar detta.
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Värt att tillägga här är även att 5X och 6P har precis samma kamera om man funderar på ena eller andra telefonen. :)
     
    frompton och Lidback gillar detta.
  10. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Skönt att någon annan fliker in med info när man själv glömmer av vitala delar :). Tackar! :)
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Inga problem. :) [emoji106]
     
  12. frompton

    frompton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Okej, Nexus 6P (och kanske även 5X) låter ju som något jag borde provklämma på också. Googlade lite själv nu och såg även att det ryktas om att G5 kanske kommer annonseras i februari möjligtvis, men nu har jag iaf lite mer kött på benen.

    Tack för tipsen!
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Varsågod :)
     
  14. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    LG är väl inte speciellt dyra i Sverige, den är bra så jag antar den är prisvärd i Sverige också. :P

    Angående iPhone så är S modellerna faktiskt bättre anser jag själv. Dem förbättrar bland annat kameran,gpu,cpu och touch idn.Alltså när 7 anser jag det mer värt att vänta tills 7s sen 8s osv.

    Du kanske vill kolla på Moto X Style också? :)
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Instämmer till fullo. I år blev S modellerna en väldigt märkbar uppgradering. Känns mycket rappare, lite bättre kamera och sen 3D Touch som jag använder väldigt frekvent till att multitaska samt som trackpad på tangentbordet. Så jäkla smidigt att flytta markören och/eller markera text med 3D Touch.

    En Nexus är ju alltid mest framtidssäker på Androidsidan så jag skulle nog också rekommendera en sån om du har tänkt att behålla telefonen ett tag. Skillnaden i byggkvalité mellan 5X och 6P är rätt stor till 6P's fördel.
     
    Lidback och Honda gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker du ska vänta på en snapdragon 820 mobil. Du vill ha en mobil med ordentlig prestanda som du kan vara nöjd med i flera år.

    Snapdragon 820 är ett stort steg framåt i utvecklingen och mobiler med 820 kommer snart ut på marknaden.
     
  17. frompton

    frompton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Hehe, ja, jag förstår att logiskt sett kanske S-modellerna är mer polerade och "bättre", men det hjälper ju inte känslan när det kommer någon ny häftig funktionalitet som man inte har i sin telefon.. :P
     
  18. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Haha sant, hur "onödig" den än är blir man lite smått sugen! Alltid vill man ha det senaste :P

    Har du iofs en butik i närheten som låter dig känna på vissa mobiltelefoner? :)
     
  19. frompton

    frompton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Aha, ja, det är ju förvisso vettigt och jag har ju inget emot att vänta lite, men det verkar inte ens vara några som faktiskt annonserat telefoner med den än?
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    En hittills vad jag vet - kinesiska LeTv med sin Max Pro. :)