Diskussion: Moto 360 Sport

Diskussion i 'Motorola' startad av Kiwi, 26 dec 2015.

  1. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Eftersom Moto 360 Sport skiljer sig ganska mycket från Moto 360 (2:nd Gen) tycker jag att den förtjänar en egen tråd.

    http://www.motorola.com/us/products/moto-360-sport

    moto-360-sport-03.jpg

    Den är numera släppt i Storbritannien, Frankrike och släpps i USA den 7 januari - borde väl dyka upp här i Sverige strax efter det.

    Finns flera recensioner ute:

    http://www.androidheadlines.com/2015/12/featured-review-moto-360-sport.html

    http://www.slashgear.com/moto-360-sport-review-part-1-day-1-comfort-16418803/

    http://www.slashgear.com/moto-360-sport-review-part-ii-what-no-other-device-has-17419005/

    http://www.engadget.com/2015/12/23/moto-360-sport-review/

    http://www.cnet.com/au/products/motorola-moto-360-sport/

    Jag har själv beställt ett ex från amazon.co.uk som beräknas dyka upp ca 7-8 januari
     
    indika gillar detta.
  2. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

  3. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Funderar starkt på denna istället för vanliga moto 360 2gen. Har den första moto 360, men den lever sitt eget liv. Tror det blir ett bra byte uppåt.
     
  4. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Moto_360_Sport_01.jpg
    Moto_360_Sport_02.jpg

    Anlände idag :)

    Jag har Moto 360 (version 1) och Sony Smartwatch 3 (med GPS) sedan tidigare.

    Jag gillar skärmen (som fungerar OK i solljus) och GPS-funktionen på Sony och den runda designen och den eleganta ladd-funktionen på Motorola 360 - det här borde bli den "perfekta" kombinationen :)

    Tänker använda den som vardags-klocka och som löpar-klocka - ska bla jämföra den mot TomTom Runner 2 (med inbyggd pulsmätare och musik-funktion)
     
  5. jaderlund

    jaderlund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ska bli kul att höra vad du tycker om den :)
     
  6. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ser fram emot en recension och jämförelse med Sony Smartwatch 3 när du har hunnit testa den :) Är framförallt nyfiken på noggrannheten i GPS:en och pulsmätaren. Använder idag en Garmin Forerunner 210 HRM för GPS och pulsmätning tillsammans med en Sans Clip Zip för att musik och hoppas på att kunna ersätta detta med en klocka.
     
  7. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Har använt klockan som "vardagsklocka" de senaste dagarna och tycker den verkar riktigt bra, förhållandevis liten och smidig i storleken (jämfört med Moto 360 v1 och SW3) och visar tid/aviseringar på ett bra sätt.

    Batteriet har legat på ca 50% efter en hel dag.

    Om jag fattat rätt så har Motorolan ett 300mAh batteri medans exempelvis Sony Smartwatch 3 har ett batteri på 430mAh - dock så har väl Moto 360 sport en nyare processor/gps som kanske är mer strömsnål (?)

    På grund av arbete har jag dock inte varit ute och sprungit med den ännu och planerade att ha flera klockor på armen (som jämförelse) och ta på mig pulsbälte när jag ger mig ut på en löptur helgen.

    Nu ser jag dock att temperaturen ska bli typ -15, så jag börjar bli lite tveksam - men förhoppningsvis kommer en första rapport i helgen :)
     
    Tobbis gillar detta.
  8. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Har beställt en sport nu, som bör komma i slutet av månaden. Har också en 360 gen 1, och har haft en Smartwatch 3 innan. Tror denna blir perfekt.
     
  9. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Gav mig ut på en lite längre löptur ( -8° ) igår och tänkte att det skulle bli ett bra test och jämförelse mellan olika gps-klockor, tyvärr så blev någonting helt fel med klockan som var mest intressant att testa - Moto 360 Sport.

    Moto_360_Sport_09.jpg
    De jag testade var: Sony Smartwatch 3 med Polar H7 pulsbälte och appen Ghostracer, Garmin Fenix 3 med pulsbälte, TomTom Spark Cardio + Music (pulsmätning vid handleden) och Moto 360 Sport (pulsmätning vid handleden) tillsammans med appen Moto Body Running.

    Moto Body är den enda appen som kan mäta både GPS och puls vid handleden i klockan just nu, Craig som skapat appen Ghostracer har meddelat att han arbetar för att få pulsmätning att fungera med Moto 360 Sport i Ghostracer.

    Vad jag vet är de enda andra apparna som fungerar med GPS i Android Wear Runkeeper och Endomondo men de är ganska "enkla" och visar inte så mycket information. Endomondo har visserligen en funktion för att mäta puls vid handleden med vissa android wear klockor, men det verkar inte fungera med Moto 360 Sport (ännu)

    Ghostracer är en "avancerad" app där man bla kan ställa in exakt hur man vill att displayen ska se ut när man springer och vilken information man vill se.

    Moto_360_Sport_07.jpg

    Här är exempelvis Ghostracer på Moto 360 Sport där jag ställt in att display 1 ska visa distans, tid och puls och display 2 (ovan) ska visa klocka, tempo, batteri och förbrukade kalorier.

    På min löptur kopplade jag även in ett par bluetooth hörlurar (SMS Audio Sport Wireless) och spelade musik för att se hur det påverkade batteritiden.

    Moto_360_Sport_05.jpg

    Efter ca 1 timme 20 minuter löpning med GPS, pulsmätning och musik via bluetooth så var batteriet nere på ca 60% - helt OK och ungefär samma batteriförbrukning som Sony Smartwatch 3.
    Däremot så ska man inte utgå från att man kan springa dubbelt så länge med allting på - min erfarenhet är att det går väldigt fort från 20% till 0%
    Man kan kanske räkna med ca 2 timmar löpning med allting på och kanske dubbelt så länge om man inte lyssnar på musik via bluetooth.

    Jag skulle säga att det är lite sämre bluetooth sändning på Moto 360 Sport jämfört med Sony Smartwatch 3.
    Med SW3 kan jag springa utan att få några dropouts (hack) i ljudet på musiken i hörlurarna - trots att bluetooth-mottagaren på mina hörlurar sitter min högra sida och klockan sitter på vänster-armen.
    Med Moto 360 fick jag ständiga dropouts i ljudet tills jag vände på hörlurarna så att mottagaren var på samma sida som klockan (vänster) - då fungerade det så länge jag inte gjorde några "onormala" rörelser på armen, om jag däremot letade med handen i jackfickan eller liknande så fick jag enstaka dropouts.

    Det här är förövrigt ungefär samma erfarenheter jag har med klockan TomTom Spark, även den har bluetooth och musikuppspelning och kan ge dropouts om inte sändare och mottagare är på samma sida av kroppen, men Sony Smartwatch 3 verkar alltså ha lite starkare bluetooth sändare (?)

    Självklart har detta att göra med vilka hörlurar man använder, men de jag använde igår är stora "bra" hörlurar som har bra mottagare (har tidigare testat många olika "sport" bluetooth-hörlurar med blandat resultat)

    Hur gick då löpturen med Moto 360 Sport ?

    Tyvärr så blev det någonting fel med GPS:en - klockan visade betydligt kortare sträcka än de andra klockorna och det var först efteråt som jag insåg att den missat positioneringen helt och hållet - den ligger typ en mil fel och visade bara hälften av sträckan jag sprang.

    Har syncat samtliga klockors löprundor till Strava:

    Sony Smartwatch 3 - https://www.strava.com/activities/471394285

    Garmin Fenix 3 - https://www.strava.com/activities/471613635

    TomTom Spark Cardio - https://www.strava.com/activities/471398985

    Moto 360 Sport - https://www.strava.com/activities/471611593

    (tror de är öppna och att alla kan gå in och se på löprundorna)

    Därmed känns det ju inte som man kan säga någonting säkert om pulsmätningen heller, men den verkar i vilket fall ligga ca 10bpm under de övriga mätarna.

    Vet ej vad som gick fel och detta är förhoppningsvis ett enstaka tillfälle - jag har gjort ett snabbtest tidigare och då fick jag bra och exakt gps-mottagning - jag testade även en kort promenad med Moto 360 Sport och appen ghostracer efter löpturen och då fick jag exakt gps-position.

    Lite anmärkningsvärt att den dyraste klockan (Garmin) missade gps:en vid en punkt medans de mindre dyra klockorna (TomTom, Sony) fixade det - då hade jag Garmin utanpå jackan och de övriga under jackärmen.

    Hoppas på att ghostracer uppdateras inom kort så att man kan använda pulsmätaren på Moto 360 Sport där :)

    Får göra fler tester framöver, men nästa löptur blir nog först kommande helg pga arbete och temperatur ;)
     
    Last edited: 17 jan 2016
    HasseY, Tobbis och Travolta gillar detta.
  10. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    IMG_1078.jpg IMG_1069.jpg

    Här är från en promenad idag med Moto Body Running - bilderna visar huvudskärmen när man springer och pulsen på skärm 2 - fungerade perfekt och gav bra och korrekt GPS.

    Vet fortfarande vad som orsakade haveriet igår men en teori är ju att jag hade en annan klocka för nära och att det på något sätt "störde ut" GPS-mottagningen, men det låter inte så troligt.
     
    HasseY gillar detta.
  11. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Tack för recensionen Kiwi och framförallt aktiviteterna på strava! Trodde själv att Garmin-klockan skulle ha bäst GPS och ville se jämförelsen med den, men så verkade ju inte vara fallet. Tråkigt också att GPS:en på 360 inte fungerade som den skulle, men du får helt enkelt ge dig ut på en ny lång runda i vinterkylan för vår skull!
     
  12. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Eftersom jag ändå tränar inför Marathon får jag väl helt enkelt ge mig ut igen ;)

    Tanken är att göra ungefär samma sak även denna helg så länge vädret är OK.

    Kanske är bra att det är så kallt att jag får ha jacka på mig - skulle antagligen se helt galet ut med fyra klockor om jag inte kunde gömma dem under ärmarna ;)

    En tanke jag har är att klockan kanske inte "orkade" hitta rätt GPS eftersom jag redan startat musikuppspelning via bluetooth ? Det ska den ju klara utan problem så jag får göra samma sak och köra med musik även denna gång för att testa.

    Förhoppningsvis fungerar det bättre och jag är klart positiv till klockan (storlek, utseende och laddning) samtidigt som jag är imponerad av Sony Smartwatch 3 - den fungerar mycket bra, speciellt med tanke på att den säljs för 990:- just nu.
     
  13. hampusg

    hampusg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    tack för bra recension kiwi.. Tråkigt att Moton verkar vara ganska opålitlig bara :( Kör du google music och hur tycker du att den funkar som musikspelare om man bortser från hackandet?
     
  14. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Förhoppningsvis är detta ett enstaka tillfälle det blev fel på, det tycker jag man kan acceptera - men sker det upprepade tillfällen är det tråkigt.

    Ja, jag kör Google Music och tycker det fungerar riktigt bra.

    Man kan välja att enbart köra deras gratis-tjänst och då ladda upp sina egna mp3-filer till "molnet" och sedan streama dessa till valfria apparater: iphone/ipad webläsare, android mm eller ladda ned dem och samtidigt synca över dem till android-wear klockan.

    Eller så betalar man 79:- per månad för deras "spotify-tjänst" och streamar valfri musik (man brukar få typ 3 månader gratis när man köper chromecast eller liknande) - den är bra och fungerar helt OK i 99% av fallen, men ibland stöter man på musik som finns på spotify men inte på Google Music.

    Det smidigaste är att göra en spellista, typ "löpar-musik" som man kan fylla på. När man hittat en ny bra låt är det bara att lägga till den i spellistan från valfri apparat så syncas den över automatiskt till klockan - väldigt bra :)

    Moto_360_Sport_04.jpg

    Den visar skivomslag på det som spelas och det finns enkel kontroll för att byta låt och justera volym.

    Som en jämförelse är 'TomTom Cardio + Music' ganska "enkel" i jämförelse, den klarar endast mp3-filer och saknar än så länge kontroll på klockan för att byta låt mm (man får göra det via hörlurs-kontrollen) - den har dock fördelen av att klara ca 5 timmar med GPS, pulsmätning och musik via bluetooth mot Sonys och Motorolas ca 2 timmar.
     
    HasseY gillar detta.
  15. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Var ute på en ny löprunda idag och nu gick det bättre med Moto 360 Sport :)

    Eftersom man inte verkar se detaljer om exempelvis pulsen om man inte är medlem på strava så lägger jag in screenshots på detaljer under varje strava-länk.

    Moto 360 Sport: https://www.strava.com/activities/476479831

    Moto_360_Sport.png

    TomTom Spark Cardio + Music: https://www.strava.com/activities/476487520

    TomTom_Spark_Cardio_Music.png

    Sony Smartwatch 3: https://www.strava.com/activities/476474474

    Sony_Smartwatch_3.png

    Garmin Fenix 3: https://www.strava.com/activities/476476273

    Garmin_Fenix_3.png

    Det finns lite små skillnader mellan modellerna, men det som kanske är mest anmärkningsvärt är pulsmätningen på Moto 360 Sport som ligger 10-15 bpm under de andra mätarna.

    Jag ska inte påstå att jag gjort några direkt vetenskapliga undersökningar, men när jag tog i lite extra i en uppförsbacke slängde jag en blick på Garmin klockan (som är kopplad till ett pulsbälte) och på Moto 360 Sport - på Garmin gick pulsen upp till 184 bpm men på Moto 360 var pulsen kvar på 158 bpm.

    Några andra små detaljer jag la märke till under löprundan är att det finns inbyggd musikkontroll i appen Moto Body Running så att man kan pausa och skippa låtar utan att lämna appen - tummen upp.

    Vid upprepade tillfällen så pausades löpning i Moto Body Running i utan att jag gjort något - tummen ned.

    Det ska ju nämnas i sammanhanget att touch-skärm inte är helt optimalt när det regnar, när man har handskar eller är svettig om fingrarna. Jag misstänker nämligen att pausandet i appen skedde pga "spök" touchar på skärmen.
     
    HasseY och Travolta gillar detta.
  16. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Ny löprunda idag men jag tog "bara" med mig 3st GPS klockor.

    Moto360 Sport https://www.strava.com/activities/481751339
    TomTom Spark https://www.strava.com/activities/481765968
    Garmin Fenix3 https://www.strava.com/activities/481799695

    Något blev fel med Moto360 Sport även denna gång, men jag misstänker starkt att det är appen Moto Body Running som är boven i dramat - om man dubbelklickar på skärmen så pausas aktiviteten - något som sker oavsiktligt hela tiden om skärmen är fuktig, och idag regnade det på mig när jag sprang.

    Har väntat på att Ghostracer (som inte har funktionen med dubbelklick på skärmen för paus) ska lägga till stöd för pulsmätaren i Moto360 Sport, men det har inte hänt ännu - nästa helg tänker jag dock testa att springa med Ghostracer i Motorolan även om den inte kan mäta pulsen.

    Eftersom det har kommit en ny version av programvaran till klockan TomTom Spark Cardio + Music så var jag tvungen att testa den för musikuppspelning på denna löptur - kan berätta att den blivit mycket bättre och jag fick inte något dropout på ljudet överhuvudtaget (även om det får ses som "offtopic" i denna tråd)
     
  17. fredamn76

    fredamn76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Xperia Z2 Tablett
    ROM:
    Stock
    Vart köpte ni dessa?
     
  18. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

  19. fredamn76

    fredamn76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Xperia Z2
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Xperia Z2 Tablett
    ROM:
    Stock
  20. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Fick systemuppdatering idag till:

    Wear: 1.4.0.2576000
    Android: 6.01

    Får väl ta med den ut på en löprunda i helgen och se om jag märker några förbättringar :)

    Än så länge finns inte stöd för pulsmätning i Ghostracer men GPS fungerar fint och det gick bra att springa med Ghostracer som app förra helgen, då slapp jag ofrivillga pauser i mätningen.