Nvidia Shield Tablet K1 (2015)

Diskussion i 'Nvidia' startad av bernard, 17 nov 2015.

  1. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag har samma upplevelse på Optimized batteriinställning. "Åtgärdar" detta genom att sätta det på custom, 4 cores, 70% och 45 fps. Ska pröva med fabriksåterställning som ovan rekommenderar.
     
  2. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag körde en fabriksåterställning på plattan nu och skulle se vad som händer då.
    Det har verkligen blivit skillnad! Nu har jag ganska exakt hälften av batteritiden av vad jag hade förut vilken den var 60% av den i lollipop. Härligt.
    Diverse är största orsak till strömförbrukning. Beräknad energiåtgång sägs vara 2130 mAh. Faktisk är 4750.
    Vidare är plattan varm och verkar tycka att det här med att läsa på m.sweclockers.com är oerhört prestandatungt, så vi slabbar på med all processorkraft som finns att tillgå. Vem vill ha en trevlig användarupplevelse när man istället kan få ut hela två och en halv timme av skärmtid med ljusstyrkan så lågt som det bara går?

    Min bitterhet kanske lyser igenom, men jag kan inte förstå hur man kan bygga en så urusel kernel. Ta Samsungs Tab S2 8.0 och vad den åstadkommer i batteritid med 1200 mAh mindre batteri. Det är cirka fjorton timmars skärmtid per laddning. Den kostar visserligen det dubbla men fan vet om man inte ska ta en sån istället, trots horribelt utseende och författar. Jag lider ändå av döda och permanent upplysta pixlar så.

    Men jag kör på ett par dagar till så att de vänjer sig.
     
    kincop och bernard gillar detta.
  3. andersp84

    andersp84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2013
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag har fabriksåterställt plattan men det löste inget. 2 timmar netflix så är den nere på 30 procent batteri och jättevarm.
     
  4. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag förstår om ni är trötta på att läsa mig klaga hela tiden, men tyvärr ger den här produkten mig nya anledningar hela tiden.
    Är det någon som vet varför ens platta envisas med att, som batterifliken i inställningarna antyder, vara aktiv typ dygnet runt?

    http://i.imgur.com/6CLDsCr.jpg

    Det är nästan sorgligt komiskt vid det här laget. Fabriksåterställt flera gånger och utan appar installerade så är det samma sak, så det är väl ingen wake-lock.
    Jag har kört custom med två kärnor och till max 70% för att nå dessa magiska batteritiden. Optimised ger mig knappt två timmar skärmtid

    Eftersom att min panel nu har utvecklat en död (släckt) pixel och 15+ tända (gröna och röda. Säkert blåa också, men jag har dåligt blått färgseende) pixlar så har måttet blivit rågat och plattan åker in för garantiärende imorgon.

    Edit : just ja, att tillägga på batteritiden så kör jag på mindre än 5%, så långt ifrån full ljusstyrka. Jag får ont i ögonen av ljusare skärm.
     
    Last edited: 5 jan 2016
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    skumt, har själv inga såna problem på min, har dock inte uppdaterat till 6.0 än känner inte behov av det.
     
  6. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    @tetrisGOAT@tetrisGOAT Köpte du den när den hade Android 6.0 eller ha du uppdaterat den till 6.0?

    För jag tror att jag har samma problem som dig. Har uppdaterat den till 6.0 via datorn. (old gen)
     
  7. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Har också fått massiva prestandaproblem samt usel batteritid efter uppdatering till 6.0. "Diverse" är det som drar cirka 30% av batteriet enligt statistiken.
    Problemet kvarstår efter återställning.
     
  8. Skutte30

    Skutte30 Kid Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    31 dec 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Detta är endast K1 som fått OTA ?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har det kommit någon uppdatering sedan dess som förbättrar läget? Eller är det likadant?
     
  10. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Fråga. Har du ett SDkort som du har "sammansatt" med den interna lagringen? Jag funderar på om det var så mitt problem uppstod, för en av gångerna jag tog ur mitt SDkort under en av mina (många) fabriksåterställningar, så höll sig inte enheten aktiv 24/7 och batteritiden var acceptabel.
    Jag uppdaterade den till 6.0 fem dagar efter att jag köpte den - det var då OTA kom till min enhet.

    ...
    Idag har jag hämtat ut den nya plattan från Inet i Malmö (garantiärende på döda pixlar, ärendet hanterades på under 24timmar, och sedan tog det från fredag till onsdag att få en ny enhet levererad till butik), vi får se hur den här håller upp. :)
     
  11. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Ingen uppdatering so far, situationen diskuteras på geforce forums och representanter från Nvidia har svarat i tråden och bjudit in till beta test av en ny firmware. Sist jag kollade rapporterade medlemmar som fått testa betan att den inte löst några av problemen.

    Angående SD-kort som intern lagring har jag testat både med och utan, jag har problem oavsett vilket jag använder. Tänkte byta bort plattan men ångrade mig nu när den presterar så dåligt, känns bara elakt haha.
     
    bernard gillar detta.
  12. Droid_290

    Droid_290 Guest

    Prova stänga av gamepad mapping. Har hört att det kan hjälpa mot diverse
     
    bernard gillar detta.
  13. Henkan_2001

    Henkan_2001 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Är sugen på att köpa en Nvidia Shield Tablet K1. Tänkte väl främst låta barnen se på film och spela enklare spel. Priset är bra och det känns som en prisvärd platta.

    Tänkte därför höra hur det med stödet för filmformat. Har nämligen idag två äldre iPads till barnen. Har under årens lopp rippat och encodat om alla våra barnfilmer till .m4v-filmer med Handbrake för att kunna ses på våra iPads.

    Finns det någon här som vet om det bra att spela upp .m4v-filmer nVidia Shield K1?
    Inser självklart att vissa appar som VLC lär fixa det i mjukvara, men jag undrar hur det är med plattformstödet för m4v?

    Har förstått att batteritiden med Marshmellow är riktigt dålig. Hur är det med batteritiden under filmvisning om man stannar kvar på Lollipop?

    Fungerar det bra att skicka ut Dolby Digital och DTS-strömmar via HDMI-utgången?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kan inte svara för DTS och DD, men med exempelvis Kodi kan du spela upp alla tänkbara format utan någon konvertering. Strömma direkt från NAS eller datorn eller lokalt från minneskort fungerar lika bra.
     
  15. Henkan_2001

    Henkan_2001 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Japp, Kodi är riktigt bra. Använder det ofta...

    Någon som förresten vet om nVidias tablet har stöd för flera användarkonton?
    Ett till mig och ett begränsat konto åt barnen
     
    Last edited: 29 jan 2016
  16. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Hej!
    Den har definitivt stöd för flera användarkonton.
    Efter att ha haft min ersättningsenhet (efter garantiärende) så är jag faktiskt ganska nöjd i övrigt. På den här enheten så är batteritiden i marshmallow inget problem; snarare är den bättre än i lollipop. Främst o standby, där doze faktiskt verkar fungera för mig. Lämnar man den över natten eller ett par dagar så tappar den bara ett par procentenheter. Det är förstås fortfarande inte i nivå med min z3 compact som behöver en vecka för att tappa en procentenhet, men vi kan inte få allt här i världen.
    Streamande filmvisning är cirka 5-7 timmar utan problem, beroende på ljusstyrka. Jag som person är lite ljuskänslig så jag kör alltid med det lägsta jag kan komma undan med. Lokal filmvisning är antagligen mycket bättre men det har jag inte prövat ännu.
    Jag har haft den liggande med påtvingad ljusstyrka i en app som används som 'scoreboard' vid sällskapsspel och kortspel (närmare bestämt Magic) och då har den haft 61% kvar efter 7 hrs av skärmtid. Detta med wifi på men utan aktivitet från detta.
    Om det är någonting specifikt du vill att jag ska försöka hitta på med plattan så kan jag försöka mig på det. VLC använder jag redan som det är, men jag kan försöka importera en .m4v och använda i en stockapp. Typ Foton?
     
    kincop och bernard gillar detta.
  17. Henkan_2001

    Henkan_2001 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Tackar för alla svar...

    Jag slog faktiskt till på Shield Tablet K1 idag efter jobbet. Fick känna och klämma samt installera lite appar för att prova videouppspelning av filmer från minneskort. Det fungerade bra att spela upp m4v-filmerna, inkl HD-varianter.

    Ser verkligen framemot att prova flera användarkonton. Man vill ju inte barnen råkar radera något viktigt för en...

    Jag tror dock jag väntar med Marshmellow-uppdatering några veckor tills att man hör om fler som har lyckadade erfarenheter.
     
    kincop och bernard gillar detta.
  18. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Kommer K1 med Android 6.0 eller 5.1.1?
    Och har ni också memory leak?
     
  19. Droid_290

    Droid_290 Guest

    Kom med 5.1.1 hos mig

    Installera 6.0 direkt.
     
  20. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Min skeppades med 5.1.1, ångrar att jag uppdaterade till 6.0. Vissa dagar fungerar den okej men allt som oftast dör batteriet vid 2h användning och under den tiden tenderar den även att lagga.