Tappar uppkoplingen mot wifi

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av vhek, 2 jun 2010.

  1. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tack för infon Richi! Ska absolut testa detta när jag kommer hem.

    Vad använde du för program för att säka wlan i närhten (och för att se vilken kanal de använder)?

    Jag ringde till SE i morse och han rekommenderade mig att ändå köra installationen i SEUS trots att jag hade senaste programvaran. Detta innebar att telefonen "återställdes" men det hjälpte inte och mitt problem kvarstår. Om inte Richis lösning fungerar ringer jag supporten i morgon igen.
     
  2. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag använde Wifi Analyzer (Android) och NetStumbler (PC).
    Bra att du med prata med SE support om problemet och jag tycker att alla andra som har samma problem ska trycka på SE om detta så de får reda på att det är fler som har samma problem.
    Håller tummarna!
     
  3. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Okej tack för det, testar som sagt när jag slutat jobba.

    Btw, snubben på SE som jag pratade med avslöjade att det skulle komma en större mjukvaruuppdatering inom kort. Då frågade jag honom om ryktena att 2.1 ska slåppas i september/oktober ståmde, och då sa han att den förmodligen kommer tidigare än så. Nu vet vi ju att sådana hår källor är lika pålitliga som gubben i lådan, men man kan ju hoppas!
     
  4. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har också problem med att wlan kopplar ner när mobilen e idle...
    Tycker att SE ska fixa detta NU. Man ska inte behöva hålla på o ändra channels o dyl. Har inga problem med varken E72, 5800, N900, ipod touch o Hero så varför ska mini pro krångla..?
     
  5. 7aces

    7aces Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja som sagt så var det en ren tillfällighet, ja man får hoppas att det fixar till sig i kommande uppdateringar av telefonen, borde det göra.
     
  6. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Pratade med SE support idag (igen) och nu är det ett "known issue" hos dem som han påstod att de jobbade på 24/7. Hur som helst sa han att det inte finns någon lösning på det och att vi helt enkelt får stå ut till de skickar ut en mjukvaruuppdatering där detta är fixat.
     
  7. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Fick också samma svar från dom. Nu hoppas man att uppdateringen ska komma så snabbt som möjligt!
     
  8. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det finns e ny programvara ute (1.1.A.0.8), som vissa har tillgång till, men inte andra i sedvanlig ordning.
     
  9. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det är den programvaran jag har och har haft sen jag fick telefonen. Som Richi sa ovan, vi får hoppas att uppdateringen kommer väldigt snart.
     
  10. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    jag har haft min x10 mini i en månad nu och har inte haft problem med att wifi kopplar ner sig förrän igår... mycket märkligt.. har försökt att komma på vad jag gjort för ändringar sedan dagen innan och det enda jag kan komma på är att jag ställde in mac-låsning i routern i förrgår. kanske skulle prova att ta bort mac-låset och se om det funkar bättre utan...
     
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ja, om du har mac-adresslåsning i din router så måste du lägga till din x10 minis mac-adress i din router för att routern skall godkänna internetåtkomst till din mobil.
     
  12. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    det är ju självklart att jag hade gjort!! men grejen är den att efter att jag lade in mac-låsning i routern tappade jag nätet så fort jag lade ifrån mig telefonen en stund, därefter fick jag varje gång ansluta den manuellt via inställningar.

    Nu har jag tagit bort mac-låsningen i routern och allt funkar som det gjort innan, dvs så fort jag börjar använda något som fordrar internetkoppling i mobilen kopplar den upp sig mot wifi alldeles av sig själv.

    Routern ifråga är en billig D-link som jag köpte i helgen för att ha på semestern... modellen heter DIR600. Hemma har jag en Netgear som jag alltid kört med mac-låsning och där har jag aldrig haft några problem.

    Det behöver ju inte alltid vara SonyEricssons fel att telefonerna tappar nät...
     
  13. norris

    norris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar som om uppdateringen löser problemet med att telefonen kopplar ned wifi när skärmen släcks. Jag har ändrat Policy till att den aldrig kopplar ned och den verkar ta det!

    Jag var nog lite snabb med detta... verkar. Lägga ned efter en stund iaf.
     
    Last edited: 15 jul 2010
  14. micjoh

    micjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    från manualen sid54:
    Vilolägespolicy för Wi-Fi™
    Genom att lägga till en vilolägespolicy för Wi-Fi™ kan du välja att inaktivera telefonens Wi-
    Fi™-funktion när skärmen stängs av. På så sätt maximeras telefonbatteriets prestanda. Du
    kan också ställa in telefonen så att Wi-Fi-funktionen aldrig stängs av eller så att den aldrig
    stängs av när telefonen laddas.
    Om telefonen inte är ansluten till ett Wi-Fi-nätverk använder den en 2G/3G-mobilanslutning för
    att ansluta till Internet.
    Lägga till en vilolägesprincip för Wi-Fi™
    1 Dra uppåt på Startskärmen.
    2 Leta reda och knacka på Inställningar > Trådlösa styrenheter > Wi-Fiinställningar.
    3 Tryck på .
    4 Knacka på Avancerad .
    5 Knacka på Wi-Fi-policy.
    6 Välj önskat Wi-Fi-policy.
     
  15. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Yes och jag har satt den på att den aldrig ska stänga av wifi uppkopplingen men så fort skärmen släcks så kopplar den ner... Men d verkar som dom flesta som har problem med wlanet har d-link 655 så d kanske e där problemet ligger....?
    Förstår bara inte varför alla mina andra mobiler klarar d galant....?
     
  16. norris

    norris Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Nej, problemet ligger inte i just den routern. Jag kör airport express och har samma problem. Har samma problem hemma hos föräldrarna med en annan d-link samt på mitt arbete där jag inte vet alls vad de har för trådlös uppkoppling. Det är fel på telefonen!
     
  17. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Precis, är helt övertygad om att det är telefonen som klyddar. Har en DIR-635 här hemma och testat exakt alla inställningar som finns att gå genom utan lycka.
     
  18. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    I vilket fall som helst så får dom ta o fixa d för d e j*vligt störande... Speciellt när man vet att d fungerar på alla andra telefoner...
     
  19. brakjoller

    brakjoller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Här kommer ännu en framgångssaga och mätpunkt. Jag hade samma problem som de flesta rapporterar här, dvs att wifi:t inte alltid (det funkade ibland) kommer tillbaka automatiskt efter att ha somnat in vid skärmsläckning. Jag gjorde en ändring och det var att ändra kanalen (channel) till en som jag via ett apptips såg inte var så busy (6 om ni vill veta). Jag ändrade dessutom tillbaka till automatiskt kanalval samt kanal 1 och fick då tillbaka felet. Håller tummarna för att detta håller i sig.

    Så, ny kanal fixade biffen för mig. Tack alla ni som kommit med tips!
     
  20. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Jag har också testat lite olika kanaler (min granne har sitt wi-fi vägg-i-vägg med mitt så det kan vara lite skumt ibland) så har testat olika kanaler men får samma problem, min laptop och ljudsystem kör wireless utan problem.

    Symptom; vägrar koppla upp sig igen efter skärmen släcks - ofta hittar den inga nät utan man måste restarta Wi-Fi.

    Tror inte det är min router (dlink 635) eftersom jag kan strömma musik trådlöst utan avbrott och så slutar telefonen hitta wirelessnät... (inte ens grannes nät hittas) Ringde SE men dom kände inte till problemet... Har mailat dom med mina symptom från två olika routers, får se vad som säger.