Fråga: Trådat headset med 3 knappar som funkar med z5 premium?

Diskussion i 'Xperia Z5 Premium - Allmänt' startad av Mjodroid, 5 feb 2016.

  1. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tjenare.

    Har nyss blivit med Sony. Det är min första och förmodligen sista sonylur. Problemet är att sony verkar ha blockerat alla möjligheter att använda headsets med mic och remote. Inte ens mina marshall monitor med 1 knapp universal ctia remote funkar pga sonys icke-standard hörlursutgång. De enda som verkar funka är iphone specifika kablar samt gamla htc headsets.

    Har ni några bra tips på trådade lurar med full remote som funkar som inte är sonys och gärna tips på kablar med 2 3.5mm pluggar och full remote? Eller är man helt ®*vknullad som sonyägare vad gäller headsets?
     
  2. mikekop

    mikekop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har du provat Smartkey (app) från Sony?
     
  3. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jupp.
    Bara volym upp på knappen på marshallkabeln. Sony var ju inte vidare hjälpsamma heller. Fick svar i stil med "inte sonys lurar, inte sonys problem"...
     
  4. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Har beställt ett par a-jays five. Funkar inte de med z5p drar jag slutsatsen att sony har blockerat möjligheten att använda headsets med remote för android helt och kommer att kräva att få häva köpet.
    Det ser ju faktiskt inte ljust ut.

    Den typen av info måste ju ändå ses som vital för konsumenten.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 285
    Mottagna gillanden:
    8 132
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tror inte alls att Sony blockerar något. Det kan vara annat, kanske Android som inte tillåter en viss kontroll över viss funktionalitet. Så det bästa man kan göra att ringa Sonys kundservice för att ställa frågan och få hjälp att reda ut om det är något problem eller sånt kommer från Android eller även från hörlurens tillverkare!
     
  6. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Gomorron yxskaft! Allt Sonys "support" säger är att det är Samsungs fel att android och 1-knapps universal remotes inte fungerar med Sonys telefoner och plattor. Fan, Sony själva har bara ett headset och det är med snäckor. (Huu)
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 285
    Mottagna gillanden:
    8 132
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Sony har många och olika headset, en av de den här med 3 knappar ..
    http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/stereo-headset-sth30/

    Eller denna som är båda trådad och trådlöst med knappar !
    http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/stereo-bluetooth-headset-sbh60/

    Om du gillar inte nån av de .. så kan jag rekommendera dig sälja din Xperia o köpa en Samsung så dina knappar fungerar som du vill ;)
     
  8. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Sth30 är modellen med snäckor. Finns inte en chans i helvete att jag börjar plåga mina öron med dylika tortyrredskap igen.

    De flesta bt lurar har 3.5mm audiojack men då fungerar de inte som headset utan blir vanliga hörlurar och såna har jag med garanterat bättre ljud än sonys.
    Bt är inte ett alternativ.

    Att jag ska behöva sälja telefonen med förlust för att sony undanhåller den här infon är varken rätt eller ett alternativ. Dessutom verkar det i nuläget som att jag blir utan vare sig telefon eller pengar då den blivit vattenskadad av att sköljas under kranen och sony verkar inte vilja kännas vid att den ska vara vattentät... Får väl se hur det går.

    Jag uppskattar att du försöker iaf.
     
    Last edited: 13 feb 2016
  9. Larionov

    Larionov Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  10. Larionov

    Larionov Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett par Jays jag helst inte vill använda funkar helt. Minns inte modellen men de är in-ear och kostade typ 699 för 2 år sedan.
     
  11. lajtningen

    lajtningen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2015
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    haha´ha ni är ju för fan för bekväma ta upp mobilen eller köp hörlurar med bara en knapp....
    jag har razer hammerhead pro som jag köpte från kina(billigare så)
     
  12. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Samma med alla headsets jag testat utom de som var till den ursprungliga htc desire och sensation. Med Iphonespecade grejer så funkar mittknappen men inte volym.

    Låter bra för mig. Har ett par a-jays five för android som anlände dagen efter att telefonen dog vattendöden så har inte haft möjlighet att testa dem än. Får hoppas de funkar och att jag gillar ljudet i dem.

    Har 2 med en knapp och båda höjer enbart volymen. Det är faktiskt 2016 och att behöva leta högt och lågt efter ett headset som faktiskt funkar är så jävla 2009. Personligen tycker jag att det är bedrövligt av Sony att inte se till att headsets funkar med deras telefoner.
     
  13. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka min vattenskadade z5p idag då den tydligen haft den dåliga smaken att börja funka igen på väg till verkstaden.
    Det har ju iaf gett mig möjlighet att testa Jaysen och de funkar prima. Så ett problem löst. Bara resten kvar nu. Jävla idioter på verkstaden som inte trycktestade telefonen. Finns inte en chans att denna klarar trycktestet.
     
  14. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ska häva köpet nån gång denna vecka sony suger har provat 4 headset o inga fungerar i sonyn men fungerar helt suveränt i min LG o min frus samsung. Va sista gången jag köpte Sony. Har testat med JABRA Sennhiezer Jays five o även orginal LG lurar
     
  15. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jays a-jays five för android funkar fullt ut för mig.

    Men lycka till med hävandet. S7 edge verkar inte tokig men personligen skulle jag invänta galaxy note 6. Ska bli riktigt spännande att se vad de gör med den
     
  16. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Va inga problem att häva köpet .Nu går man bara o funderar på vilken telefon man ska ha?
     
  17. lajtningen

    lajtningen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2015
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    kul för dig då att du hävde det, men hur många bryr sig?
    jag tror att mer än 90% är nöjda med sin Z5P vilket jag är, skiter ifall "hands free med tre knappar" inte fungerar.....
     
  18. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER


    Jag är då fan inte nöjd. Fullständigt fucked up att knappt nåt headset alls funkar med en telefon för 8000kr. Att Sonys support menar att den vattentäta mobilen inte får utsättas för väta, att de inte verkar vilja ta ansvar alls för otäta mpbiler, det är bara sorgligt. Detta är min första sony. Har aldrig haft en ericsson heller men det är garanterat min sista sony. Min bloatade note 3 har drygt 3gb mer ledigt på internminnet jämfört med z5p. Dessutom laggar den mindre vid normal användning.

    Men går den här utbytestelefonen sönder ska jag häva o köpa en samsung istället. De lär ju iaf vara vattentäta på riktigt och har bättre kamera.
     
  19. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ja,jag funderar på en samsung oxå men sitter ändå i valet o kvalet ,tanke på all jävla bloatware.Usch det är inte lätt att välja.
     
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Tänk på att Sony har en kontakt extra i sina hörlursuttag för noice cancellation funktionen. Skulle kunna vara den som ställer till nåt. På min Sony funkar alla 3knappars jag provat men jag föredrar enknapps som du sköter alla funktioner med.
    Alla 3knappars som är skapade för Android alltså! Försöker du använda iphonespecifika (eller de som inte anger standard, de är oftast för iphone) så fungerar inte styrningen som tänkt. Detta beror på att Android ej använder samma styrningsstandard som iPhone för Apple. Den tidigare standarden som Android stödjer var även standard på iPhone förr. Apple valde att byta standard, mönsterskydda nya standarden och fick med sig många hörlurstillverkare.
     
    Last edited: 27 feb 2016