Ny Kina telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av anonym123, 14 feb 2016.

  1. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Tänk bara på att det är skillnad på att köpa en "vanlig mobil" och en kina mobil.

    Detta säger jag som gillar kina mobiler, men förbered dig på att "pilla" med den.

    Min erfarenhet säger mig att de oftast är mer pyssel (inte fel) med en mobil från Kina.
     
    kabel87 gillar detta.
  2. anonym123

    anonym123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2016
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Jo det har jag förstått efter att ha läst i lite andra trådar men det ska nog lösa sig:)
     
  3. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Gearbest hade jag personligen beställt från (enda jag har erfarenhet av dock)
     
  4. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Om du vill ha en telefon som får nya android versioner så är det prisvärt, kvalité mässigt är det skillnad på sk "Kina telefoner" och mer etablerade märken. Ända Kina telefonen jag haft som står sig mot resten är xiaomi och meizu. Med tanke på att nexus telefonerna garanterat får uppdateringar i 2 år samt fysisk butik för garanti så jo det är prisvärt.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan i värsta fall få vänta länge på modeller som är på väg ut från kinesiska tillverkare. I regel är releasedatumen inte så pålitliga och tillgången brukar inledningsvis vara mycket begränsad, speciellt om det är en telefon som har lite "hajp" kring sig.

    Många butiker är dessutom väldigt snabba med att erbjuda förbokningar och skriver ut datum som är överoptimistiska.

    Mitt tips är att satsa på något som finns i butik, redo att skickas iväg inom 24h, om du behöver en lur inom närmaste tiden :)
     
  6. mobiltelefonen

    mobiltelefonen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2015
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    33
    Elephone p9000
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag håller inte med. Jag har haft och har en lång rad av olika "kinamobiler" och de flesta håller väl så bra kvalitet (Blackview BV5000 undantaget). Det är knappast ovanligt med fel på Sony, LG, iPhone eller Samsungmobiler. DOOGEE F5 är en excellent mobil och det är också ulefone Power.

    Med ulefone Power följer garantier om åtminstone Android 6.0 uppgradering. Batteritiden är fullständigt överlägsen Nexus 5X och priset är hälften. Som jag ser det är Nexus 5X för 2900:- inte värt sitt pris. Tycker du att Android 6.0 känns gammal om ett år? Sälj din ulefone Power och köp en ny modell (från ulefone exempelvis)! Det är fortfarande mindre pengar (pengar för din gamla mobil minus priset för den nya).

    Det som dock väger till fördel för Nexus 5X är kameran (förutom just att det är en Nexus), den är klart bättre. Om det är viktigt så kan det väga över.
     
    Last edited: 15 feb 2016
  8. anonym123

    anonym123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2016
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för alla tips och råd.
    Det blir nog en ulefone power ändå
     
    Ara gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är inget särskilt pyssel med vare sig DOOGEE (alla fem olika jag ägt) eller ulefone Power. De är väldigt rena från skräp och har svenska som systemspråk. Allt man behöver göra är att logga in på googlekontot och ladda ned en schyst launcher (Nova Launcher Prime exempelvis) och så är allt klart. Inga problem alls.

    Möjligen finns det en eller ett par appar man kan ta bort, mer är det inte och klart mindre jobb än från många stora märken som Samsung.

    Man ska inte dra alla "kinamobiler" över en kam. Varken DOOGEE eller ulefone (åtminstone inte Power) är de minsta krångliga. De är väldigt rena från skräp och enkla att hantera. Båda tillverkarna kör Android nära vanilj.
     
    Last edited: 15 feb 2016
  10. anonym123

    anonym123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2016
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Låter bra ju.
    1500 för en mobil som ändå verkar vara väldigt bra och hörlurar, skärmskydd och ett skal som man får med om man beställer från gearbest låter enligt mig som en väldigt prisvärd deal!
     
    Honda gillar detta.
  11. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Absolut! Bättre mobiltelefon för det pengar är svårt att hitta idag :P
     
    anonym123 gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OTG-sladd medföljer också. Vilket gör att man kan ladda andra enheter med Power om man så vill.
     
    anonym123 gillar detta.
  13. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Vad menar du mer konkret? Vad behöver man oftast göra på kinamobiler?
     
  14. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    Jag har haft buggig mjukvara och problem med datatrafik. Allt har dock gått att lösa, den mobilen som hade dålig mjukvara hade som tur var uppdateringar OTA och det löste sig efter 1 månad.
     
  15. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Kina appar på mobilen är inte ovanligt. Vissa är lätta att ta bort andra svårare.
    Vissa telefoner har heller inte google play, då de har en egen, liknande variant i kina. Eller också har den bara kinesiska och engelska. Många försäljare ta då saken i egna händer och flasha ett nytt rom med google play/multilanguage. Då kan det hända att det även hamnar en del oönskade appar på mobilen ibland också virus.
    Eller så är det bara ett dåligt fungerande rom och då kan det vara värt att byta.
    Detta är inte fallet för alla kinamobiler och de flesta reviewers tar upp dessa saker i sina reviews. Därför; kolla/läs alltid på reviews om telefonen du fundera på att köpa.
     
    Fredz gillar detta.
  16. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Kan vara bra att kolla in på XDA forumet också för att se om det är några som gör romar till telefonen, ger i min mening ofta en ordentlig knuff i rätt riktning på en från början lite knackig mjukvara
     
    anonym123, Carre_80 och jnsson gillar detta.
  17. lejnoss

    lejnoss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Min ulefone Power fungerar utmärkt. Inga problem med hörlursurtaget, jag har testat med en lång rad hörlurar och headset. OTG fungerar klockrent, både att ladda andra enheter med ström och att hantera kortläsare, det går att flytta filer och mapar från/till extern sd-enhet, såväl som att spela upp filer från externt SD-kort. Blåtand fungerar utmärkt med stark signal. 4G, utmärkt. GPS hur bra som helst och klart bättre än på F5. Wi-fi klart bättre än på F5.

    Jag har spelat tunga HD-spel utan problem. Det går snabbt. Jag måste även säga att snabbladdningen är fantastisk. Den laddar oerhört snabbt.
     
    Last edited: 16 feb 2016