Chromecast, inget ljud vid hörlurar

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av stickans, 17 feb 2016.

  1. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Streamar huvudsakligen CMore från min Sony Xperia med ChromeCast ver 2, utan problem. Har dock ett par frågor och jag hoppas någon av er har någon svarsidé på någon fråga …

    1. Skulle vilja använda hörlurar när jag streamar, eftersom jag annars kan störa min sambos sömn.
    Har testat med att ansluta två par hörlurar, både till TV:s och Xperians 3,5 mm ljudutgång. Det enda som då händer allt blir tyst. Inget ljud – varken från TV eller mobil. Ansluter jag fel, eller är det någon inställning jag först måste göra?

    2. Batteriförbrukningen blir hög eftersom jag inte kan stänga av mobilens skärm, utan att streamingen bryts efter en stund. Jag har då alltså stängt ner skärmen med av/på knappen.
    Finns det något annat sätt att stänga ner skärmbilden, utan att streamingen avbryts?
     
  2. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Du måste göra någonting fel som bryter streamingen när mobilens skärm stängs av. Mobilen används bara för att starta upp streamingen och sedan är det Chromecast-pucken som själv streamar från nätet. Mobiltelefonen är inte inblandad alls i själva streamingprocessen. Därmed är det heller ingen poäng med att använda hörlurar i din mobiltelefon - inget ljud spelas upp på din mobil eller ens passerar där.

    Varför du inte får något ljud ur hörlurarna när de är anslutna till tvn vet jag däremot inte. Får du ljud ur dem när tvn visar andra vanliga tv-kanaler?
     
  3. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack willpower!
    Det där med att mobilen bara ska vara med vid uppstart har jag jag läst om, så det verkar logiskt det du säger att det inte ska anslutas hörlurar till den. Testade trots allt, eftersom jag inte fick något ljud vid anslutning till teven. Testade med ett par vanliga hörlurar och ett headset och inget funkade. Ska kolla med flera hörlurar ...

    Som sagt, streamingen slutar efter det jag stängd av displayen med avstängningsknappen - utan att ha stängt av mobilen. Streamingen funkar annars bra med bra bild!
    Funderade även på om det kan vara något fel i konfigureringen, men den var enkel, tyckte det skötte sig själv. Kanske Cmore behöver ställas in på något sätt?
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Jag tror att första problemet är att du inte streamar pågått sätt. Jag tycker att det låter som om du speglar mobilens skärm. Gör du på detta vis får du exakt det du beskriver att skärmen på mobilen måste vara igång. Streamar du på "rätt sätt" kan du boota om telefonen utan att streamen bryts. Enda gången telefonen måste vara igång är om du Streamar sånt som ligger lokalt på telefonen.

    Från vilken källa Streamar du? För mig fungerar det alltid med lurar i min förstärkare (dit jag kopplat min chromecast) oavsett vad jag Streamar.
    Fungerar hörlurar för dig om du tittar på vanlig tv? Det kanske är någon inställning du missat i tv.
    Kan du testa mot någon annan tv eller förstärkare med hdmi ingångar?
    Men börja med att streama t.ex Spotify på "rätt" sätt och se om det hjälper. Klicka på ikonen i appen, inte i drop down menyn på telefonen.
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Cmore appen skall ha chrome cast stöd, alltså ska det finnas en klickbar ikon i själva appen.
     
  6. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack drzap!

    Bytte till annan teve och då funkade hörlurarna. ;-)

    Testade även med att släcka ner skärmen vid streaming till en annan teve, men även här upphör tyvärr streamingen efter någon minut. Jag är helt ny på detta med att streama, så allt talar för att har gjort något galet, när jag inte kan släcka ner skärmen utan at streamingen avbryts efter en stund. Har aldrig använt Spotify, utan fiick mig Cromecast huvudsakligen för att kunna ta in vissa Cmore kanaler, som jag inte fick in på annat sätt. I stället för att ta abonnemang på Spotify, så kanske det finns andra ställen att teststreama ifrån?
     
  7. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den klickar jag på när jag väljer vilket program jag vill streama och då körs programmet på mobilen. Sedan väljer jag att den ska streama till Cromecast och ett fyrsiffrigt nummer. Då visas programmet på teven.
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Fyrsiffrig kod? Låter som du streamar på ett gästkonto. Har du satt upp din chrome cast med hjälp av appen eller bara pluggat in den och kört på? Kan vara orsaken att det inte fungerar korrekt. Du kan testa att streama från Youtube utan att regga dig nånstans. Efter att det är igång på tv (välj ett längre klipp) skall du kunna starta om telefonen utan att streamen skall stanna. Om chromecasten är konfigurerad på rätt sätt och ansluten till ditt trådlösa nätverk. Jag misstänker att du just nu streamar via telefonens 3g/4g
     
    Last edited: 17 feb 2016
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

  10. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den har jag använt, men får får väl göra om det hela en gång till, eftersom jag kanske gjort något fe i alla fall. :-( Stort tack för hjälpen!
     
  11. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som sagt, jag får upp en fyrsiffrig kod plus mitt lösenord. Något fel har jag såklart gjort och får läsa igenom instruktionen en gång till, skriva ut alla svar jag fått och göra ett nytt försök i morgon. Hoppas verkligen att jag inte streamar via telefonens 3G, det lär bli riktigt dyrt, för jag har inte obegränsat antal Mb(?).
     
  12. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    drzap,
    när jag nyss skulle köra Chromecast/Setup enligt länken ovan, så får jag upp att Chromecast är installerad och jag har ju Chromecast installerad och wifi påslagen.
    När jag sedan går in i routern så kan jag se att Chromecast finns med som en klient som heter ”android-142fbeb” med DHCP-anslutning. Men under Interface visas ingen nätanslutningssymbol som på övriga enheter, utan där står ”2,4G”. Beror detts på att den är trådlöst ansluten, till skillnad mot övriga klienter som har fast LAN-anslutning?

    PS: Kollade nyss med att sätta mobilen i Flygplansläge - och då stoppades streamingen efter en liten stund. :-(
     
    Last edited: 18 feb 2016
  13. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Ja, din Chromecast är då ansluten med Wifi, precis som den ska vara.

    Hur gör du när du drar igång streamingen då? Rätt metod är att starta sin streaming-app (Netflix, Youtube, el dyl) och i den välja Chromecastsymbolen uppe i menyraden. Välj din Chromecast-puck i rutan som presenteras och sedan väljer du film/streamingkälla som vanligt. Streamingen ska då synas på din tv men ingenting ska synas på mobilen (utöver en play/pause/flödeslinje för att styra filmen).
     
  14. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    willpower, jag tog och avinstallerade den installation av Chromecast, som jag installerat via min mobil.
    Gick in i datorn och installerade Chromecast där. Då funkade allt som det ska vid streaming från YuoTube och Netffliix. Då kan jag stänga av skärmen och ha inställt på Flygplansläge - och streamingen fortsätter.
    Men - när jag byter till Cmore så avbryts streamingen när jag släcker ner skärmen. :-(

    PS: Har nu fått kontakt med Cmore support. De hade tyvärr ingen lösning, utan menade att mobilen måste vara på vid streaming via Cmore Go. Har därefter försökt streama Cmore från dator, men det gav huvudsakligen stillbilder under en kvart, och rörlliga bilder om än hackande efter ytterligare en kvart. Detta trots att jag är ansluten till fibernät med hastighet 90/10 enligt Bredbandskollen. Tråkigt så, men ett sista stort tack för all hjälp jag fått! Viktigast av allt, var att få veta att jag var uppkopplad på 3G-nätet när jag streamade.
     
    Last edited: 18 feb 2016
  15. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Tydligen har CMore problem med att få Chromecast-stödet att fungera

    Så bra att apparna med äkta stöd för chromecast fungerar som de ska iallafall!
     
  16. stickans

    stickans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visst är det bra att apparna fungerar med stöd för Cromecast!
    Det känns heller inte helt fel att CMore får reaktioner på sina problem. Mer sånt och och det kan förhoppningsvis utmynna i något positivt ...