Diskussion: Pebble Time/Pebble Time Steel

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av krutbjörn, 21 apr 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket snyggt! Det var ju en alldeles eminent idé.

    Hur nöjd är du med klockan nu efter att ha ägt den ett tag? Håller batteritiden fortfarande måttet? Kommer det uppdateringar någorlunda regelbundet?
     
    ENDOSKELLETONT800 gillar detta.
  2. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Hämtade ut min Pebble Time idag och är överlag nöjd med klockan. Riktigt fräck och har skön passform och ser ganska cool ut. Mitt största bekymmer är den lilla fontstorleken som gör det svårt för mig att läsa texten på klockan vid inkommande sms, epost och dylikt. Då jag är gammal nörd +40 så trodde jag att det fanns någon inställning där man kunde ställa in fontstorlek, men det verkar dessvärre inte vara fallet. Synd på en för övrigt kompetent klocka. Blir nog att lämna tillbaka den tills det kommer någon annan klocka med de möjligheterna för oss lite äldre ;)
     
  3. Geggan

    Geggan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Det har precis kommit en uppdatering där du kan ställa in fontstorleken. In och uppdatera!! :)
     
    ENDOSKELLETONT800 och bernard gillar detta.
  4. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Det verkar bara vara storleken på meddelandetexten som går sy ändra på. Menyer och annat är fortfarande smått.
     
  5. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Whoho! Är lite inne på att köpa en Pebble och göra samma sak. Hur håller den moddade ytan såhär efter 2½ månad?
     
  6. XenapZ

    XenapZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Beställde en PTS förra måndagen och fick den i fredags, vilket jag får säga är väldigt bra leveranstid men metallarmbandet följde inte med då det var slut i lager. Ser att flera i US har börjat fått sina men är det någon i Sverige som fått det ännu?

    Överlag är jag väldigt nöjd med klockan, gör precis vad jag ville.
     
  7. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Berätta gärna hur batteritiden är när den är "inkörd". Enligt specifikation ska den ju ha några dagar extra batteritid över vanliag Pebble Time.

    Jag har haft en Pebble Time ett tag nu, och batteritiden är minst sagt inte imponerande jämfört med gamla Pebble Watch. Båda är ju specade till samam batteritid (5-7 dagar), men i praktiken för mig är det nästan en faktor 2 som skiljer. Dessutom är min första Pebble 1½ år gammal.

    Det är inte direkt ett stort notifikationsflöde av vare sig det ena eller det andra genom min telefon, och faktum är att min gamla Pebble håller i cirka 9-10 dagar.
    Min nya Pebble fixar dock inte mer än cirka 5 dagar vid samma låga belastning. Hur i all sin dar man kan få den till att hålla till 7 dagar, och fortfarande använda den till något vettigt, begriper jag verkligen inte...

    Hur som helst, jag är eventuellt inne på att byta till en Time Steel om jag (i alla fall nästan) får tillbaka den fenomenala batteritiden.
     
  8. XenapZ

    XenapZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ärligt talat har jag inte tänkt alls på det, den räcker så länge att jag har glömt när jag senast gjorde det men jag skulle gissa på att jag laddat den 3-4 ggr sedan den 12:e.

    Edit: Då har den aldrig varit helt slut heller.
     
    Last edited: 3 nov 2015
  9. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    OK, men det verkar ju vara ungefär som specifikation. Det verkar inte som att jag har något utöver det att se fram emot.

    Jaja, det var bättre förr helt enkelt. :)
     
  10. XenapZ

    XenapZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har du verkligen samma appar och inställningar? Låter märkligt att det skall vara mindre batteritid på den nya. Har inte läst om någon annan som tycker det.
     
  11. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Pebbles egna forum är förvisso fullt av folk som tycker desamma... https://forums.getpebble.com/discussion/23984/pebble-time-battery-life-problems

    Men hur som helst, vid övergången använda jag klockan på exakt samma sätt, med exakt samma watchfaces dessutom! (jag jämförde två)
    Det var givetvis också samma inställningar för skärmen (ingen backlight, inte ens vid skak).

    Dessutom factory-resettade jag klockan en gång emellanåt för att säkerställa att det inte var något tillfälligt.

    -

    Situationen nu är att jag sedan några dagar tillbaka har jag bytt till en helt ny watchface (fortfarande 1 uppdatering/minut). Det kanske ändrar på saken ifall de förra fungerade ovanligt dåligt på Pebble Time, men inte den vanliga. Jag får återkomma om saken blir bättre.
     
  12. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering kring batteristatus:

    Ja, då har jag kört 2 laddcykler med en 3:e watchface. Tyvärr ingen signifikant förbättring... Jag är fortfarande på cirka 5 användbara dagar.

    Den sista gången körde jag dessutom tills klockan gav upp! Den laddades fullt till natten mellan lördag/söndag förra veckan, och den "dog" någon gång under natten till idag, lördag. Batteriet räckte således någonstans omkring 6 - 6,25 dygn.

    Det är givetvis helt opraktiskt att köra med så tighta marginaler. När första varningen kommer (någonstans efter 20%) så har man i princip ett dygn på sig att ladda klockan för att undvika avbrott.

    Under den tiden skickades information till klockan om cirka 80 notifieringar av varierande typ, samt 25 inkommande/utgående samtal. Jag har inga kalenderevent inlagda på telefonen som är ansluten till klockan.

    -

    Det är väl "helt OK", och inom ramarna för vad som utlovats. Men det är ändå en 40%-50% försämring sett till tidigare version av klockan, trots samma användningsprofil och spec.
     
  13. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    FWIW - jag har en PTS och jag får ut ungefär 10 dagar med den. Den dra cirka 10% per dag. Jag vet inte om jag har någon annorlunda användarprofil än dig. Jag får notifieringar och samtal alla dagar och ganska mycket mail som den piper till om.

    Jag fick mitt stålarmband i dagarna men det är för stort och måste kortas av och det har jag inte orkat med än så just nu är jag tillbaka till Moto360 och gud vad jag saknar den långa batteritiden. M360 ger mig max 1 dags batteritid, ibland inte ens morgon till kväll. Visst är Android Wear mysigt och snyggt men vore kul om man fick ut 3-45 dagar med en sådan klocka ...
     
  14. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Tack för input!

    Jag har ju en Pebble Time (ej steel), och om den nu ska ha cirka 50% mer batterikapacitet så är det ju ganska rimligt att den räcker 50% längre vid ungefär liknande belastning.

    Jag funderar fortfarande på om det är värt besväret för mig att "uppgradera" till en steel. Grundproblemet är att jag hellre hade tagit min gamla Pebble i ett nättare format och längre batteritid än någon av de nya... Frågan är ju egentligen vad som kommer efter "round", och när...
     
  15. adixuz

    adixuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har en PTS och en Samsung S6 Edge, vilket fungerar hur bra som helst. Nu kommer jag dessvärre få en iPhone 6s som tjänstetelefon och funderar nu på hur den fungerar tillsammans med min Pebble.

    Det jag vill ska fungera är egentligen bara att notifieringar ska dyka upp, och inte bara själva ämnet på exempelvis ett e-postmeddelande utan gärna mailet i sin helhet, samma sak när det gäller messenger, sms etc.

    Någon som har en iPhone och en Pebble som kan bekräfta att ovan fungerar?
     
  16. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Jag har också skaffat mig nyligen en PTS och är grymt nöjd. Gick från 360 vilket var väldigt stilig men inte praktisk över huvudtaget då batteriet bara håller 1 dag. Nu får ja alla notiser osv fast klockan bara går och går :)

    ingen som har lust att dela några stiliga klock backgrunder (eller vad man ska kalla de. Watchfaces?!). har hittat några favoriter själv men alltid kul å veta vad andra använder.
     
  17. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Vad är skillnaden mellan Pebble time och Pebble time steel förutom att ramen är metall istället för plast? Eller är jag helt ute och cyklar? Är grymt sugen på en bra smartklocka med bra batteritid men vet inte om det fortfarande är lönt att köpa en pebble time eller om man ska köpa en PTS?
     
  18. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Det är som du säger annorlunda design och sen så har väl PTS bättre batteritid har jag för mig.
     
  19. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Ok är tydligen 2 dagars skillnad på batteriet. Steel kostar 1000kr mer. Funderar på pebble time, är den fortfarande bra osv? Ska man vänta tills nästa version kommer ut? :s
     
  20. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Kan inte svara på det. Har aldrig använt en pebble faktiskt. Var dock väldigt inne på att köpa en tidigare, men jag köpte en sony smartwatch 3 istället. Personligen så hade jag väntat ett tag och sett vad dom släpper härnäst.