Tips: Android Marshmallow / 6.0.1 för Galaxy S6

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av qsecofr, 26 jan 2016.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Tänk på det nästa gång ni/vi beställer något för 7000-8000kr [emoji6]
     
    jemakrol gillar detta.
  2. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Började med att jag flasha in den allra första från Vodaphone, sen var jag inne på nån annan XE-version, till slut blev det XEU. Sen fick jag en OTA.
    Just nu står det CSC XEU.
     
    tswfootball gillar detta.
  3. xore

    xore Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Verkar inte som alla har fått problem men vill ändå höja ett varningens finger för XEU då jag även har fått mycket sämre batteritid. Kanske borde jag ha kört en wipe data när jag la in den men väntar på NEE och testar om det blir bättre då.
     
    Rosén78 gillar detta.
  4. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    396
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm

    Hehe du gav svar på din egen fråga. Är det något problem, med någon uppdatering, så är det alltid en full wipe du ska göra. Hjälper inte det...... Då är det ett problem.
    Jag har ju själv haft en jävla tur, som körde in den italienska versionen och allt har bara flutit på sedan dess.
     
  5. slim0

    slim0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har installerat XEU och har fått bättre batteritid efter uppdateringen. Varje kväll har jag ca. 10-15% mer batteri kvar mot tidigare.
    S6 har oxå blivit rappare med 6.0.1 när man tex. öppnar appar i jämförelse mot 5.1.1.
     
  6. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Italien fick för 4h sen så de har väl vaknat där på Samsungkontoret.
    Funderar på att skita i detta och installera någon annan. Vilken rekommenderas? Många pratar om XEU.
     
  7. michael_ahlberg

    michael_ahlberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    Jag installerade XEU igår via Odin. Flyter på riktigt bra och batteri tiden är helt okej
     
    tswfootball gillar detta.
  8. Rockmuppen

    Rockmuppen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Jag har franska FXX om nån vill ha.
     
  9. Bazsy1983

    Bazsy1983 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite småroligt att även Galaxy S5 har fått 6.0.1 i några länder även utanför Sydkorea. Väldigt konstigt det här med att just NEE går inte att rulla ut men alla andra länder fungerar fint.
     
  10. eZain

    eZain Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 14 Pro
    Aldrig. Mer. Samsung.
     
    Joiner, ricko86 och retro123 gillar detta.
  11. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Tyvärr så spelar det ingen roll vilken mobil man väljer känns det som. Tja, skulle vara Nexus, fast de är ju inte alltid övertygande (tycker jag)....
    Eller så kan man säga så här, håll koll på om jag köper en ny mobil, köp ingen sådan i så fall, för uppdateringar kommer sent, om det överhuvudtaget kommer o_O

    Tyvärr (eller äntligen, som frugan skulle säga) har jag tröttnat på att jaga den senaste/bästa mobilen, så jag kommer nog stanna med den här S6 ett bra tag till, om inget skulle hända den :teeth:
     
    spicata gillar detta.
  12. Amiga

    Amiga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Android Auto i VW Sharan 2016
    Fick detta svar på Twitter när jag ställde frågan "När kommer Marshmallow till Galaxy S6? Vi är många som tröttnat på @Samsung"


    Samsung Sverige ‏@SamsungSverige 17 minför 17 minuter sedan
    Hej! Vi började rulla ut uppdateringen till Galaxy S6-serien förra veckan och hoppas kunna slutföra arbetet snarast!

    Är det någon som fått Marshmallow?
     
    Last edited: 7 apr 2016
  13. jemakrol

    jemakrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag är inne på Nexus. Hade första generationens och det är nog den bästa mobilen för pengarna jag haft. Efter det har jag provat diverse, inklusive Sony, HTC och nu senast Samsung. Alla lider av precis det ni är inne på: för mycket skit som ska med firmware. Men, som du säger mbs, de är inte alltid övertygande Nexus. Beror på vem som tillverkar. Men tanken på att ha en vanilj-highend-android har aldrig varit mer lockande, efter Samsungs formidabla uppvisning i att dissa befintliga "highend-kunder".

    Skrev om min recension på prisjakt och sänkte från initialt intryck 9/10 till en svag 3/10 mycket på grund av oförmågan/oviljan att trycka ut 6:an. Som jag skrivit tidigare - det är inte uppdateringen i sig som är det kritiska utan den tydliga prioriteringen på kunderna till S7 som gör mig som "bara" ett år gammal S6-ägare vansinnig. Hhoppas NÅN på samsung inser folks missnöje, att tillräckligt många visar det. För i grund och botten gör Samsung jävligt balla lurar. De faller på kundvård och prioriteringar på mjukvaran. Nåväl, saxat från prisjakt:

    "Nu har jag haft telefonen i ca ett år och kan ge ett mer rättvist betyg och omdöme. Tyvärr innebär det en sänkning från ett betyg på 9 till en svag 3:a. Hade den inte varit så pass dyr hade det blivit 4 eller 5, men med det priset stiger förväntningarna.

    Så, vad är problemet? Flera. Till att börja med kvaliteten. Efter ett halvår gick kameran sönder. Shit happen, hade inte sänkt betyget nämnvärt om det inte var för det faktum att det visade sig var ett vanligt och känt problem. Otur kan alla ha, men här talar vi ett rätt storskaligt problem med kvaliteten vilket inte är ok för en premiumlur av ett påstått välrenommerat märke.

    Kameran byttes utan minsta knot på garantin, men att det skulle behövas. Och nu, ett halvår efter bytet, har nya kameran börjat uppvisa samma tendenser. Kommer den hålla? Känns inte bra alls. Dessutom lämnade reparatören hos Samsung märken i telefonen, som förvisso är kosmetiska men ändå. Antar att det är från verktygen som användes för att ta isär telefonen med.

    Ett annat orosmoment gällande byggkvaliteten är hörlursuttaget, som börjat glappa efter ett år. Ja, det är utsatt, men två saker talar ändå mot Samsung trots det: jag påstår att jag är otroligt försiktig med mina sladdar och ingen annan smartphone jag ägt (det är några nu...) har någonsin uppvisat samma tendens.

    Utöver detta har Samsung med all tydlighet att man helt prioriterar de som köper senaste flaggskeppet. Vi som sitter med "endast" ett år gamla "flaggskepp" för 7-8000 får nyktert konstatera att vi måste lägga ut nya friska tusenlappar på en S7 om vi återigen ska hamna i fokus som kunder och åtnjuta senaste versionen av Android. Det är helt uppenbart att Samsungs strategi och önskan (åtminstone i Norden) är, att vi som är beredda att lägga ut för en premiummobil, ska göra det årligen.

    Förutom detta kan jag inte förstå varför Samsung med konkurrenter envisas med att slänga på så otroligt mycket bös ovanpå Android för att branda och särskilja sig. Eller jag förstår anledningen men inte tillvägagångssättet. Genom att bygga in egen mjukvara försvårar man arbetet med att snabbt trycka ut nya Androidversioner, något som blivit extra tydligt i fallet S6 och Marshmallow. Tips Samsung: gå mot branding via Play Store och ta bort så mycket det bara går från firmware. Tvinga inte på folk appar och saker, gör de så bra att man VILL ha dem istället! Och en EGEN store vid sidan av? Nej!

    Utöver detta så har min farhåga kring batteritid börjat besannas. Detta är dock inte unikt Samsung men eftersom batteriet inte är (enkelt) löstagbart genom vald design lastar jag ändå Samsung.

    På det hela taget är min första Samsungsmartphone-upplevelse en STOR besvikelse. Förväntningarna var höga, därför blir fallet extra stort. Min nästa telefom blir nästan säkert INTE en Samsung, förtroendet förverkat och förhoppningarna grusade - är jag rädd. Jag ville verkligen att den skulle vara bra. Trodde det. Hade fel.
    "
     
    milky81, tractatus, mcuser och 6 andra gillar detta.
  14. Dextizir

    Dextizir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2013
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har en s6 edge olåst och inte fått mm än. Bryr mig dock inte då jag ska sälja den idag
     
  15. Sulan_73

    Sulan_73 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Funderar också på att lämna Samsung till nästa år då mitt abonnemang går ut då
     
  16. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Mycket dåligt att NEE inte fått Marshmallow ännu.
    Hoppas ni får den imorgon.
     
  17. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Det här börjar ju bli löjligt... Fattar inte vad det är som tar sådan tid. Köper inte riktigt förklaringen att det skulle vara operatörerna som testar eftersom att exempelvis XEU m.fl fungerar utmärkt som jag förstått det?

    Kan också haka på tåget om att eventuellt byta märke nästa gång. Sony verkar ju vara rätt bra saker, men även LG är bra.
     
  18. zabron

    zabron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Kanske ska byta märke med, aldrig haft en Nexus och då lär man få uppdateringar i tid. :-)
     
  19. datamg

    datamg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja jag har använt XEU i snart tre veckor på min edge. Fungerar klockrent.

    //mg
     
    vompen gillar detta.
  20. jemakrol

    jemakrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nej, jag tror inte det handlar om operatörerna. Tror det är en resurs- och/eller strategifråga. Utrullning kräver säkerligen resurser, inte minst om nåt strular. Då tänker jag på tekniker och support. Men även i form av servrar och bandbredd. Således fördelas gracerna över tid och i någon ordning måste det ju ske.

    Men... Nu rullar man precis ut S7 och säkerligen krävs en del av tidigare nämnda resurser där, kan jag tänka. Däremot befarar jag att det handlar om en strategi. Gissar att man i samband med S7 releasen helst ser att folk ägnar den fokus och allra helst köper den. Men men, det är bara spekulationer. Jag har ingen aning.

    Däremot vet jag hur resultatet blir för mig som befintlig kund: signalen är tydlig, jag är nedprioterad. Det gör mig sur.
     
    eZain, tractatus och spicata gillar detta.