Tips: Android Marshmallow / 6.0.1 för Galaxy S6

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av qsecofr, 26 jan 2016.

  1. mattemaz

    mattemaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Haft denna i snart 24 Tim. Blev en ny mobil enligt mig oj va snabb den blev och allt flyter som en dröm. Men den har dragit mycket batteri inatt då jag inte laddar på natten. Hade 50% när jag la mig när jag vakna va den nere på 17% riktigt dåligt enligt mig. Men får väl ge det några dagar.
     
    walle.puh gillar detta.
  2. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Kan bara hålla med. Har använt min helt "normalt" (inga spel bara sociala medier typ) i ca 2 timmar och den har redan dragit ca 25%...
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Min S6 drog sinnessjukt mycket batteri efter uppdateringen. Valde att återställa den och starta den ren. Efter det har den legat i standby på wifi och dragit 2% på 13 Tim?? Helt galet måste jag säga. Å andra sidan är det ju ingenting som synkar då den är helt ren på alla sätt.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
     
  4. B3ta

    B3ta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Men då... Gränsen nådd idag med... Och smart switch fungerar inte för mig, händer ingenting när jag väljer att den ska uppdatera. Fml
     
  5. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Ursäkta om detta har avhandlats tidigare i tråden, har skummat tråden men inte hittat något om, har även Google-sökt men utan någon framgång. Mitt problem är som följer: Jag försöker uppdatera min S6 via SmartSwitch, den hittar ny programvaruversion, jag klickar på Uppdatera, uppdatera och bekräfta och sen går det bara tillbaka till första fönstret utan att någon nedladdning börjar. Vad jag har kunnat läsa mig till så ska det synas att den laddar ner uppdateringen. Jag är connectad via wifi på mitt hemmanätverk. Känns som jag har missat något fundamentalt men jag vete sjutton vad det skulle vara
     
  6. B3ta

    B3ta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Precis samma som händer mig... Försökt flertalet gånger men det händer verkligen ingenting.
     
  7. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Ursäkta min fråga, men ska inte mobilen vara kopplad till datorn med en USB-sladd?

    Annars, använd SamFirm och Odin, fungerar klockrent (sök i denna tråd och ni hittar info).
     
  8. B3ta

    B3ta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Självklart, annars kommer man ju inte ens till steget att kunna uppdatera.
     
    mbs gillar detta.
  9. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Jo det är den såklart, kanske var otydlig. Nåväl jag ska prova på min laptop och se om det blir någon skillnad. Bara som en notering så funkar det alldeles utmärkt att säkerhetskopiera via SmartSwitch

    EDIT: På laptopen verkar det fungera, har inte gått igenom hela vägen men jag får åtminstone igång uppdateringen.

    EDIT 2: Det funkade via laptopen
     
    Last edited: 17 apr 2016
  10. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Någon mer som får upp "Ingen internetuppkoppling" i appen Snapchat? Ungefär 90% av gångerna man öppnar den samt strulat allmänt när man försöker skicka något? Strulat nå enormt sen jag uppdaterade telefonen. Känns som något blivit off med antingen vanliga 3G'n eller med wifi'n, aldrig varit så här innan. Även fler appar som känns som de inte får någon uppkoppling till och från men som tur är är det inte i samma grad som i tex snapchat

    Edit: testade swisha via wifi nu, gick inte. Fan. Behöver jag återställa telefonen för att detta ska lösas?
     
    Last edited: 17 apr 2016
  11. Fredrik B

    Fredrik B Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Beklagar verkligen att du inte fått svar på din fråga tidigare i tråden, måste ge kritik till alla som levererar negativ kritik bakåt i tråden angående att Samsung inte släppte ut uppdateringen innan den var klar. De verkar som att de användarna har den kunskap du efterfrågat och därmed kunna levererat ett svar till dig som bringar klarhet kring uppdateringen.

    Programmet Smart Switch kräver administratörsrättigheter för att kunna göra en uppdatering. Är du inloggad som en vanlig användare och vid förfrågan av operativsystemet anger lösenord för administratörsrättigheter kommer det ändå inte att fungera. (kan göra det, men ingen garanti)

    Du behöver logga in som administratör. Om programmet ber dig uppdatera till senaste versionen av programmet(Smart Switch) kan du ignorera det eftersom du redan har senaste versionen.

    Därefter ska du kunna uppdatera, glöm inte säkerhetskopiera först :)

    Lycka till!
     
  12. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Har inga problem alls med min mobil efter uppdateringen. Jag gjorde en fabriksåterställning så kan ju vara det, fast du kanske har gjort det också?
    Min fungerar iaf felfritt, inga problem någonstans (förutom lite saker i Tasker som är lite annorlunda).
     
  13. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Förstår, uppskattar svaret. Nej gjorde ingen återställning innan, tänkte på't men skippade det. Får göra en, kan ju aldrig skada liksom.
     
  14. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Precis, man får fylla i lite saker igen (lösenord mm) men kan absolut vara värt det.
     
  15. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Har man problem med att appar inte fungerar eller att mobilen beter sig konstigt efter en uppdatering kan det vara läget att tömma cache'n.
    Stäng av mobilen helt.
    Håll in volym-upp + power + hem-knapparna samtidigt (släpp dem när ni ser "Android-gubben").
    Bli inte "skraj" när "Android-gubben" dyker upp med ett utropstecken och ser krass ut, avvakta och sedan när menyn kommer fram, manövrera nedåt (volym ner för nedåt, volym upp för uppåt) till Wipe cache partition (se till att inte markera wipe data/factory reset), tryck på power-knappen, manövrera nedåt till yes, tryck på power-knappen. Nu rensas chache'n, och det går fort. Tryck sedan på power-knappen igen för att starta om telefonen.
     
    Last edited: 17 apr 2016
    ASR och Pernilla gillar detta.
  16. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Om det bara är enstaka appar som krånglar så kan man göra det direkt i Inställningar->Applikationer/Program->Programhanterare->Hitta sin app (exempelvis Swish då) och klicka på den->Lagring->Rensa Cache
    Om inte cache rensning fungerar så är det sista alternativet att köra en fabriksåterställning, det tömmer inte bara telefonen på cache-filer utan rensar även upp andra eventuellt konfliktrelaterade systemfiler.
     
  17. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Vid tidigare uppdateringar har ingen data gått förlorad (Galaxy S2 och S4), men nu har massor av bilder och filmer försvunnit spårlöst då man sin vana trogen inte gjorde backup innan. Verkar som alla bilder och filmer tagna innan 10 april har försvunnit. Finns det något sätt att får tillbaka dessa? Har hittat en del appar men de kräver rootad mobil för att kunna återskapa. Kommer det möjligen nån patch ?
     
  18. Anders_Tu

    Anders_Tu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Poco F5 8/256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F5 8/256
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    Fick imorse (efter tre dagar med "server full") äntligen MM :) Min Galaxy S6 är bara tre veckor gammal, så den kändes snabb även innan uppdateringen. Men inget snack om att den är ännu rappare nu! Har inte stött på något problem (än).
     
  19. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Tankade ner den i helgen via Smart Switch vilket var ruskigt smidigt.
    Som andra säger är fingerläsaren supersnabb och telefonen rapp och animationerna mjuka och följsamma. Det negativa är att jag upplever försämrad batteritid. Å andra sidan har jag inte gjort en factory reset vilket jag lär göra någon gång i veckan. Förhoppningsvis blir det bättre då.

    Hoppades kunna ha på Bluetooth och att de inte skulle dra batterier när det inte används (lite som WiFi) men tyvärr verkar det fortfarande inte löst.
     
  20. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Fick också uppdateringen via OTA idag, mycket rapp och skön :-)

    Tog även tillfället i akt att rensa cache efter uppdateringen

    Gillar att man kan ta kontroll över vilka permission appar får ha, efterlängtad funktion. Sen har fingerprint blivit riktig snabb, borde vara så från början kan man tycka men skönt att det är fixat nu. I klass med iPhone
     
    Last edited: 18 apr 2016