P9 Kameratester

Diskussion i 'P9-serien' startad av Oceanic, 8 apr 2016.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    http://www.mobil.se/nyheter/testbilder-fr-n-kameran-i-huawei-p9#.VwdTMuCxXqA

    Av tidiga tester att dömma så producerar p9 likt Sony z5 mer naturtrogna men också mer "tråkiga" bilder dvs mindre livfulla färger osv.

    S7 verkar ge mer hdr liknande bilder men det har mest med mjukvaru trick att göra.

    Nu har jag inte använt p9 men tror jag såg att den har något läge som heter vivid som ska ha mer punchiga färger ala Samsung. Kanske vore mer rättvist att jämföra med dom.

    Hur helst jag är ingen kamera expert så har otränat öga så jag för nog som många som faller i fällan att den bild som har mest saturation är snyggast och bäst. Medans proffsen förmodligen inte fokuserar lika mkt på färgerna då dom vet att se finns oändliga möjligheter att ändra färgtemperaturer osv
     
    Last edited: 8 apr 2016
    Vipan gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    dannejanne, zztop007 och chraist gillar detta.
  3. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Det finn tre filmmodes, mellanläge med ökade färger och kontrast såg bra ut på gsmarena.com. Lite iPhone över det

    Sent from a mobile gadget
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tycker den verkar prestera hyfsat likvärdig S7 när man zoomar in och tittar. Samsung lägger på mer skärpa medans Huawei är lite snällare med skärpan vilket egentligen är positivt. S7 har indeed "vanliga" bilder mer åt HDR hållet med större dynamiskt omfång vilket ser attraktivt ut men inte alltid korrekt. Men det är lite utav styrkan också även om det känns lite fuskigt. Bilderna ser helt enkelt ruskigt bra ut allt som oftast direkt från kameran medans med P9 kanske man får lägga på en egen touch för att de ska bli likvärdiga.
     
    Oceanic gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är därför samsung kommer vinna varenda test, för deras bilder är mer "färdiga" och behandlade dvs de har laggt till saturation och and andra trick. Som gör att det ser mer proffisigt ut

    Ladda hem appen snapseed lek med saturation,brightness, ambient inställningarna så inser ni vad mkt man kan göra med bara mjukvaran! med den appen kan man få en väldigt mörk bild se ljus ut.
    Samsung har fattat detta, därför dom lyckas göra bilder som ser väldigt tillfredställande ut för ögat.

    Andra tillverkare som Sony satsar mer på verklighetstrogna foton som represeneterar verkligen men ser väldigt tråkiga ut då de inte har samma starka färger osv.

    Enligt mig så gör samsung rätt, vad folk vill ha är så bra bilder som ser så bra ut som möjligt som INTE representerar den "tråkiga" verkligheten, utan som förvränger bilderna så det ser bättre ut. Bara kolla på instagram, varenda jävla bild har filter där tex.

    Vad jag menar är det är totalt hjärndött av Huwaei att försöka skapa verklighetstrogna "tråkiga" färger i bilderna, då kommer dom förlora varenda test.

    Vill man har verklighetstrogna bilder ska det finns ett läge för det och samt manuella inställningar men default läge bör vara bilder som ser bra ut direkt dvs med med saturation och HDR

    Jag själv har En Huawei Mate 7 och jag färgerna är extremt urvattnade med denna kamera gråa och tråkiga färger men med snapseed kan jag få imponerade bilder även med min Mate 7.

    Och det där med mörkerprestanda återigen prova snapseed så ser du hur enormt mkt ljus man kan skapa med bilderna med bara mjukvara.
     
  6. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Vipan gillar detta.
  7. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Vipan gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är inte förvånad..
     
    Vipan gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    P9 förlorar varje test, Men det känns som samsung "sminkar" sina bilder väldigt hårt och ser mer "färdiga ut" det är därför dom lätt vinner alla tester, recenscenter är sällan proffs fotografer utan gör det med på hobby nivå och dom bryr sig inte hur väl bilden representerar verkligheten med "tråkiga" färger osv.
    Fler tillverkare borde inse detta... proffsen vill inte ha sminkade bilder då de vill ha mer kontroll att kunna sminka dom i efterhand sedan, men när det gäller det mkt viktiga "auto" läget tycker jag allt ska vara sminkat och klart precis som med samsung och att man byter till ett annat läge om man vill ha mer naturtrogna färger som representerar den "tråkiga" verligheten
     
    Vipan gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En sådan funktion har väl alla telefoner som har stöd för RAW-format? Exempelvis S6-S7 och LG G4-G5 m.fl. Även P9 har ju stöd för RAW, så det borde ju gå att jämföra resultat med det formatet också.
     
    zztop007 gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Men hur många använder RAW igentligen ? det tar enormt mkt lagringsutrymme ?
    Därmed bra att det finns men det är ju främst för de lite mer proffsiga användararna som förmodligen har en System kamera vid sidan om också.

    Och nu har det också kommit upp oklarheter vad igentligen lecica har bidraget med på kameran

    http://www.androidauthority.com/huawei-leica-extended-statement-huawei-p9-camera-688530/

    Av artikeln att dömma sitter det inga Lecica komponenter i kameran, ingen lecica optik, av artikeln att dömma verkar det som det enda Lecica har bidraget med är "beräkningar" för att skapa linsen/optiken, förvisso är detta inte lätt, men det är fortfarande bara något dom har gjort på en dator och sedan gett över ritningarna till Huawei. Det andra är mjukvaran i kamera appen, hurvida det använder algoritmer för bildbehandling från Lecia är det ingen som vet i dagsläget, men jag tycker mig se liknannde karraktär på bilderna som övriga Huawei modeller dvs lite urvattanade färger osv, jag skulle gissa på att det är huawei some gjort algoritmerna för bildbehandlingen, och att Lecica har varit "kvalitets kontroll" dvs dom sätter sin stämpel på telefonen när Lecica har godkänt kvalitén på bildern.

    Så Lecia's främsta roll i detta samarbetat verkar ju vara kvalitets kontroll.
    Jag tror Lecia har erbjudit Huawei att inkludera deras bildbehandlings algoritmer men kan tänka mig att dom inte säljer sitt "dna" för små pengar utan tror det hade rört sig om exctremt stora summor och då hade nog Huawei sagt att dom sakapar sin egen mjukvara istället men att Lecia får godkänna och ge feedback hur dom ska förbättra osv.

    Så på mobilen borde det igentligen stå "certified by Lecia" det skulle vara mer ärligt.

    Visst ger detta mkt publictet till lecia ett märke som glöms bort allt mer och mer, men P9 måste jag anses som negativ publcitet och reklam då dom förlorar varje test mellan S7, HTC 10 och de andra i topp segmentet.

    Jag tror dock att vad dom lyckas med att visa är dock att inspirera andra tillverkare att göra liknande lösning, tror vi kommer se med dubbla kameror i framtiden, det har enormt potential men det krävs mkt på mjukvarusidan också för att få det bra. I huaweis fall behöver dom även bättre sensor.

    Jag tycker ändå Lecia inte skulle nöjt sig med att släppa kameran i sitt ursprungliga skick, hela tiden under utvecklingen ska dom alltid ha den marknadsledande kameran sida vid sida för att jämföra bilderna som referens, detta är enda sättet om dom nu vill göra verklighet av att bli den bästa mobil telefon kameran och att vinna alla tester.
     
    bernard gillar detta.
  12. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    bernard gillar detta.
  13. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
  14. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  16. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  18. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
  19. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Förstår inte hur telefonen kan prestera så dåligt i mörker? När hela idén med monokrom sensor var att släppa in mer ljus känns som bullshit[/QUOTE]
    Har också tänkt på det. Tekniken skulle ju vara att sätta ihop två bilder i realtid för att utnyttja ljus. Hoppas att det kan lösas med mjukvara. Sedan kunde ju optiken vara mer ljuskänslig från början kan man tycka. Vad jag läst är det problem med kvalitén över ISO 800.

    Sent from a mobile gadget
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En bländare på 2.2 är inte speciellt imponerande idag. S7 har ju 1.7. Stor fördel. P9 ligger ju i uppförsbacke redan från början.

    Sent from my Mate 8
     
    Vipan gillar detta.