Diskussion: Gear VR - Tråden. tips & trix

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av CaptainC, 7 mar 2016.

  1. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Helt otroligt va häftigt det faktiskt är. Har varit väldigt skeptisk till VR tidigare och inte trott att det skulle kunna bli nåt, men nu efter att ha provat är jag verkligen blown away. VR kommer bli riktigt bra även om det är långt ifrån perfekt än.

    Har även låtit diverse familj och vänner prova också och alla har blivit riktigt imponerade.
     
    bernard gillar detta.
  2. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har ett Nillkin Nature Clear TPU skal och skulle testa med Gear VR men det går ju inte att ansluta mikro usb kontakten med skalet på?! :(
    ...det är en liten TPU-flärp som skyddar och tas ur/i vid laddning etc

    Måste man ta av skalet varje gång man skall använda GearVR? :ehm:
    ...hoppades på att det här relativt tunna skalet kunde gå att ha på hela tiden.
    https://swedroid.se/forum/threads/tillbehoerstraden-galaxy-s7.130575/page-11#post-1877364




    Det blir en massa fingeravtryck samt mobilen är hal och hålla på fippla med att få i den i Gear VR, med dess spännmekanism, känns som ett bra recept på att S7 skall slinka ur näven ner i golvet förr eller senare... :scared:
     
    Last edited: 28 apr 2016
  3. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har iallafall fått hem en Ipega 9025, bluetooth controller, idag som jag tänkt testa med Gear VR.
     
  4. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Hade laddat mobilen fullt med den trådlösa snabbladdaren och anslöt en Ipega 9025 Bluetooth controller samt wifi och norm skärmstyrka innan jag kopplade in den i Gear VR.

    Gamepaden funkade och scrolla upp och ner bland olika val i menyerna men hittade hur man aktiverade valet med den utan fick ta Touchpaden på Gear VR till det.

    Tittade på lite 360 foton och laddade hem någon 250 MB tour med 360 video.

    Höll på med detta en stund och om man tittar batteriförbrukningen så gick den ner till 74% och mobilen blev lite varm, ca 40C som mest.


    Innan jag körde igång så tog jag av Nillkin Nature Clear TPU skalet och satte på Kjell & Co 99 kr - Iplate Glossy, hård skal men öppet uppe och nere så det passade bättre med anslutningsmekanismen på Gear VR om än något tight så satt det fast riktigt.

    Tog några screenshots i VR men hade inte koll riktigt på hur och köpte nästan något MineCraft skit som jag inte är intresserad av

    från batteritids-tråden
    https://swedroid.se/forum/threads/batteritid-galaxy-s7.131155/page-5#post-1880780


    Kan rekommendera att placera en snurrstol mitt i ett rum med gott om plats innan man tar på sig Gear VR. Då behövera man inte vrida huvudet ur led för att se 360 grader utan det är bara att snurra stolen lite lätt för en härlig VR upplevelse :)


    Har dock inte kommit på hur man förflyttar sig med gamepaden i VR 360 rummen, huvudmenyn, där man ser en bar och några soffor. Kan inte ta mig dit :(





    Innan dess körde jag lite i Quadro Simulator, en drönar simulator, och fick Ipega 9025 att funka att köra upp/ner samt rotera, men inte styra vänster/höger, fram/bakåt.

    Får testa mer senare.
     
    Last edited: 29 apr 2016
  5. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Kommer det ut nått VR som kan kan ha glasögon i? Har mer fel på ena ögat så det är lite svårt å se när man använder gear vr utan brillorna hehe
     
  6. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Någon som har Tips på hur man får igång det? Får bara Nätverksfel vid installationen..
     
  7. sirfalk

    sirfalk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2014
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag har brillor på mig när jag har VR settet på mig. Funkar kanon.
     
  8. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det står ju i den lilla instruktionsboken att man inte skall ha glasögon på sig med den här typen av Gear VR linser :ehm:
     
  9. sirfalk

    sirfalk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2014
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jasså? Det iafl bra för mig. Testa du.
     
  10. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag brukar alltid utgå från vad som står i instruktionsboken och tycker att en så viktig del av Gear VR borde vara mycket väl utvecklad och därav den rekommendationen. Å andra sidan tar de upp fan och hans moster med saker som man inte skall göra eller kan orsaka obehag.


    PS Jag tex blir väldigt sällan åksjuk, sjösjuk etc kommer inte ens ihåg om det inträffat. En gång åkte jag med min kusin på en fisketur i vår lilla motorbåt och stället vi fiskade på där "rullade" på ordentligt. Min kusin blev rätt omgående sjösjuk, som han nästan alltid blir, men härdade ut då han verkligen gillar att fiska. Jag gick efter en stund in i båten och tog några mackor men det var lite svårt att äta samtidigt som båten "rullade" men fick i mig dem. En stund senare fick min kusin nog då han hulkade för 3:e gången.
    Jag kände inte ens en tendens att bli sjösjuk och hade kunnat fiska hela dagen men vi fick åka hem.

    Det kan dock vara en helt annan sak med Gear VR då man är helt innesluten och det saknas flera sensorer på de här billiga jämfört med de dyra vilket gör att hjärnan inte kan hantera upplevelsen.


    Det är nog väldigt individuellt hur man reagerar så det är mycket möjligt att du har rätt och det funkar för mig med glasögon helt klockrent.
     
    ola1978 gillar detta.
  11. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Funkar perfekt för mig också med glasögon.
     
  12. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Är det någon som har tips på handkontroll som funkar bra med GearVR och som går att få tag på, helst i Sverige? Stratus XL for Android verkar bra men den är tokigt slut överallt. Ipega 9025 verkar inte klockren utifrån vad jag läst ovan och på andra forum.
     
  13. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Köpte Stratus XL över Ebay, väntar nu på leverans.
     
  14. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Efter att VR appen slutat fungera med Samsung Gear VR för några veckor sedan la ja undan den i dess förpackning tills idag, och några uppdateringar har fixat problemet.

    Nu funkar det igen.

    Testade både med och utan mina glasögon och det var lite bättre med dem, lite tydligare.

    Det är dock lite suddigt och "screendooreffect"/myggnäteffekten märks samt att vissa videos är lite väl suddiga.

    Tittade bla på en NASA video där tre NASA anställda satt i öknen på några stolar och blev intervjuade av en reporter där också samt när man tittade runt var det tre stycken videoskärmar med lika många personer via sattelit

    De som satt på stolarna var dock suddiga, väldigt suddiga. Det gick inte se ögonen på någon utav dem, bara en suddig göra till ögon.

    Det här var iofs video360 så det kanske krävs proffs utrusting grejor för att få det bättre.


    Hur som helst det är en kul grej och det finns massor att upptäcka :cool:
     
  15. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har precis skaffat gear vr, tips på videos, appar och spel? :)
     
    TGadde gillar detta.
  16. TGadde

    TGadde Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Också intresserad av speltips. Vilket spel är fetast om man gillar skjutspel? :cool:
     
  17. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Här inte använt gear VR på flera månader kanske halvår men då min tv stänger av sig själv hela tiden typ varannan minut och datorn kraschat så gav jag den en chans.

    "Worst user experience ever" är det som först som ploppar upp i skallen.

    Var skall man börja.
    1. rengöring av Gear VR, samsung galaxy s7 vilken är en fingeravtrycks magnet under köksfläkten, dess skal som jag haft på i ett år så det blev ett litet bad med tvål och vatten samt mina glasögon.

    2. satte på wifi på S7 och i med den i gear VR och något program ser man det första man dragit på sig dem vill update och trycker på OK och den säger aktivera wifi vilken redan är aktiv. Försöker komma till inställningar i VR genom att långtrycka på hemknappen på VR headsetets utsida. Nej det går inte.

    3. tar ur s7 från VR som då skall låsas upp med fingeravtryck samt applocker mönster där touchpennan lämnar efter sig något klet. Nåväl av/på med wifi och testa igen, torka av mobilen och i med den i VR, samma sak igen.




    4. nummer 3 igen men går in en mapp med några oculus appar, bla en som heter VR och efter nummer 3 igen kommer jag in VR och kan se mina egna foton etc men kommer inte till oculus home.

    5. nummer 3 igen och provar en annan oculus app med touchpennan och på typ tredje försöket är det en app som direkt börjar uppdateras.

    6. nummer 3 igen och denna gång körs occulus home igång. Wow.. Äntligen inne. Testar lite grejer men ser snart att det kunde kanske bli bättre om jag tar på mig mina vanliga glasögon.

    7. tar av VR och drar över dem med putsduken och på med dem och VR. Det blir bättre men efter en stund ser jag imma eller något suddigt rätt centralt vilket stör den annars fina upplevelsen.




    8. tar av VR och glasögonen och ser att det är spår av något, imma/svett som de har kommit emot när jag dragit över VR headset förbi glasögonen. Det blir ju varmt/svettigt fort. Nåväl efter nummer 7 igen och väldigt försiktigt samt hålla VR lite ifrån glasögonen så får jag på dem utan något suddigt parti och utan damm prickar.

    9. Äntligen. Tittar på några 360 videoklipp och det ser fint ut. Det är dock inte riktigt bra då det laggar/hackar fram. Hmmmm, märkligt då mobilen är ansluten via wifi till routern över 5Ghz med 300 Mbit/s. Jag har dock Telia 100/10 dvs 100 Mbit/s men det brukar snarare vara 80-90men tycker ju att det borde räcka.

    10. provar fler klipp med liknande upplevelse, lagg... men det är det inget att göra något åt.

    11. nummer 3 igen då jag kopplar in en ipega 9025 kontroller som man parar via bluetooth och denna gång går det att långtrycka hemknappen på utsidan av VR och komma till settings menyn där man aktivera/inaktivera bluetooth samt wifi.



    12. höll på rätt länge så här tar jag en paus



    Här 10 punkter till men orkar inte med mobil touchskärmen
     
    Last edited: 26 jun 2017
  18. Medellin-boy88

    Medellin-boy88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ha problem och få se en video på Samsung VR i bra kvalité där jag känner mig verkligen nöjd och kan se detaljer, varje gång jag slår på en video från Youtube som är 360 i 1080P osv så blir den i så dålig kvalitet att man börjar fundera på att sälja mina VR glasögon.
    Köpte dom mest för att kunna slå på en strand video i VR eller 360 video och se mig omkring. Men vet inte va mer jag ska göra ?
    Är det någon som ha lyckas få Samsung VR i rätt inställning så att man kan slippa se dom YouTube video i VR eller 360 suddiga?
     
  19. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tar det lång tid att få den? Jag beställde direkt från Samsung. Dom har inte skickat den trots att det har gått 3 dagar